بیماری های شایع فصل تابستان

0
997
659869.jpeg alt_text
659869.jpeg caption

آغاز فصل تابستان برای افرادی که گرما را دوست دارند، شادی بخش است اما باید این را در نظر داشت که برخی بیماری ها و مشکلات در این فصل شیوع بیشتری دارند. برای مثال گرمازدگی و آفتاب سوختگی، مسمومیت غذایی و مشکلات گوارشی ناشی از ورود میکروارگانیسم ها به بدن، از طریق غذا یا آب آلوده یا نیش برخی از حشرات، وبا، حصبه و … .

مسمومیت و مشکلات گوارشی

یکی از شایع ترین مشکلات این فصل، مشکلات گوارشی است. خوردن غذای آلوده باعث آلوده شدن دستگاه گوارش به میکروارگانیسم و در نتیجه عفونت دستگاه گوارش و به دنبال آن اسهال، یبوست، تهوع، شکم درد، ضعف و بی حالی می شود. هوای گرم تابستان محیط را برای رشد باکتری ها فراهم کرده و قرار گرفتن غذا در دمای محیط، سبب رشد باکتری ها و مسموم شدن غذا می شود. لذا لازم است در صورت زیاد بودن غذا، بلافاصله بعد از مصرف باقیمانده را در یخچال قرار داده و همچنین لازم است غذای خارج شده از یخچال را سریعاً مصرف کنید.

گزش حشرات

در این فصل حشراتی همچون پشه ها با گزش، سبب ایجاد ناراحتی در افراد مختلف می شوند. پمادهای ضدالتهاب، به تسکین خارش و سوزش محل نیش حشرات کمک می کند.

گرمازدگی و آفتاب سوختگی

گرمازدگی و آفتاب سوختگی نیز از دیگر مشکلات شایع فصل تابستان است که سبب بروز ناراحتی برای فرد می شود. با کم کردن ساعات حضور در فضای باز و کم قرار گرفتن در معرض نور خورشید، و استفاده از کرم ضد آفتاب می توان این مشکلات را کاهش داد.

آنژین (گلودرد)

در فصل تابستان به دلیل استفاده از مایعات سرد و استفاده از وسایل سرمایشی همچون کولر، سبب ایجاد تفاوت دما بین محیط خارج و داخل منزل، و در نتیجه ورود شوک دمایی به بدن می شود، این شوک باعث حساس شدن گلو و آسیب پذیر شدن نسبت به باکتری ها و بروز آنژین سفید یا آنژین باکتریایی و گلودرد می شود. این نکته قابل ذکر است که آنژین ویروسی یا آنژین سرخ به ندرت در فصل تابستان بروز پیدا می کند.

عفونت‌های ادراری

کم شدن آب بدن در این فصل سبب غلیظ شدن ادرار شده و نگه داشتن ادرار موجب پر شدن مثانه می شود و شرایط برای رشد میکروب ها و بروز عفونت ادراری فراهم می شود. برای جلوگیری از این مشکل باید آب کافی نوشید و به موقع دستشویی رفت.

دهیدراته شدن بدن

در این فصل به دلیل گرمای شدید هوا و عرق کردن زیاد، آب بدن از دست رفته و بدن دچار کم آبی می شود. در این حالت، فرد همزمان با احساس تشنگی زیاد دچار خشکی دهان می شود. دهیدراته شدن بدن باعث می شود که پوست دچار چین و چروک شود و اگر از پوست نیشگون گرفته شود، چین ایجاد شده روی پوست خیلی آهسته به حالت اول بازمی گردد. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل، باید آب کافی مصرف کرد. شایان ذکر است که مصرف آب حاوی یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق چای خوری نمک (در یک لیتر آب)، می تواند املاح مورد نیاز بدن را دوباره تأمین کند.

یبوست

از آنجایی که این فصل، فصل مسافرت و تعطیلات آخرهفته است، افراد بیشتر به مصرف غذاهای آماده و فست فود روی می آورند، این غذاها بدون فیبر است و باعث تنبلی روده ها و خشک شدن مدفوع و بروز یبوست می شود. مصرف میوه و سبزیجات و آب کافی می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

زگیل و قارچ پا

در فصل تابستان افراد بیشتر به استخر و دریا می روند. محیط گرم و مرطوب کنار استخر و شن های ساحل دریا، محیط مساعدی برای رشد قارچ ها و زگیل ها است. راه رفتن با پای برهنه در این محیط ها، در فصل تابستان، می تواند سبب بروز قارچ و زگیل در پا می شود. زگیل معمولاً چند هفته طول می کشد تا خود را نشان دهد اما قارچ ها معمولاً 48 ساعت بعد از آلوده شدن پوست، نمایان می شود و باعث قرمزی و التهاب بین انگشتان پا، همراه با درد زیادی می شود. 

عفونت گوش خارجی

در این فصل به دلیل شنا کردن در استخر، دریا یا رودخانه، عفونت گوش خارجی شایع است. نفوذ آب به مجرای گوش، باعث رشد و تکثیر باکتری ها و عفونت گوش خارجی می شود که همراه با درد زیاد و خارش است.

تورم و سنگینی پاها

گرمای شدید این فصل باعث گشاد شدن وریدهای اندام های تحتانی و عدم بازگشت کامل خون به قلب می شود، باقیماندن خون در این اندام ها سبب ایجاد تورم و سنگینی پاها می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است بیش از 2 ساعت در وضعیت ثابت، در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید