بیماری پوستی اونیکولوزیس چیست؟

0
2,475
756732.jpeg alt_text
756732.jpeg caption

اونیکولوزیس یک بیماری پوستی رایج است که با جدا شدن بدون درد ناخن از بسترش شناخته می شود، جدا شدن معمولاً از نوک ناخن و یا طرفین آن شروع می شود. در دستها، معمولا در انگشت حلقه بیشتر اتفاق می افتد، اما می تواند روی هر یک از ناخن ها ایجاد شود. همچنین ممکن است برای ناخن های پا نیز اتفاق بیفتد. اونیکولوزیس در بسیاری از شرایط از جمله پسوریازیس می تواند رخ دهد. تصور می شود که در تیروتوکسیکوز این حالت ناشی از فعالیت بیش از حد سمپاتیک است. همچنین ممکن است در عفونت یا تروما (آسیب فیزیکی) دیده شود. 

علل بیماری اونیکولوزیس

1. عموما ناشناخته

2. تروما، مانیکور کردن بیش از حد ناخن

3. عفونت: مخصوصاً قارچی

4. بیماری های پوستی: پسوریازیس، درماتیت

5. گردش خون مختل شده محیطی: به عنوان مثال سندرم رینود

6. بیماری سیستمیک: پرکاری تیروئید، کم کاری تیروئید، آرتریت واکنشی، پورفیری کوتانئا تاردا

7. واکنش به مواد شوینده (به عنوان مثال شستن ظرف ها با دست بدون استفاده از دستکش، استفاده از شامپوها یا صابون های بر پایه دترجنت ها). 

8. بیماران مبتلا به اختلال عملکرد سلولهای کبدی ممکن است دچار کم پشت شدن یا ریزش مو و تغییرات در ناخن ها از قبیل قاشقی شدن ناخن، لکوونیشیا (سفید شدن) یا اونیکولوزیس شوند که روی ناخنهای دست و پا تأثیر می گذارد.

9. اونیکومایکوزیس تینه آ

10. در رقصندگان باله نیز این بیماری رایج است.

درمان  بیماری اونیکولوزیس

بیماری اونیکولوزیس

اکثر موارد انیکولوزیس بدون دلیل مشخص در طی چند هفته به طور خودبخود بهبود می یابد. متداول ترین روش درمانی، خشک نگه داشتن ناخن تا حد امکان است که اجازه می دهد ناخن دوباره به آرامی به بستر خود متصل شود. کوتاه کردن ناخن های شل شده باید انجام شود تا مانع از خم شدن ناخن به سمت بالا شود. تمیز کردن زیر ناخن توصیه نمی شود زیرا این کار بیشتر باعث جدا شدن آن می شود. همچنین نباید بانداژ انجام شود. در صورتی که ناخن خشک نگه داشته شود و از آسیب دیدگی بیشتر محافظت شود، دوباره به بستر متصل می شود. اگر علت اصلی این بیماری پیدا نشود و با وجود درمان شدید، ناخن همچنان به جدا شدن ادامه دهد، بستر آن ممکن است تشکیل یک لایه گرانول از سلولهای غیر طبیعی را بر روی سطح خود آغاز کند. پس از شش ماه جدا شدگی، این لایه احتمالاً از چسبندگی هر بافت ناخن جدید روی بستر جلوگیری کند و منجر به ناهنجاری دائمی شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید