بی‌حسی مچ دست و دلایل آن

0
1,446
بی‌حسی مچ دست

بی حسی مچ دست

بی حسی مچ دست می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و علامتی از یک مشکل زمینه‌ای باشد؛ بی حسی مچ دست ممکن است به دست و انگشتان کشیده شود و باعث شود حس کنید که دستتان خواب رفته است.در متن پیش رو قصد داریم شما را با دلایل بی‌حسی مچ دست آشنا کنیم.

بی حسی مچ دست اغلب مسئله نگران‌کننده‌ای نیست و نیاز به مراجعه اورژانسی ندارد.

در این مقاله می‌خوانید:

  • چرا مچ دست بی حس می‌شود؟
  • چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

چرا مچ دست بی حس می‌شود؟

وقتی اعصابی که به ناحیه مچ دست عصب‌رسانی می‌کنند تحت فشار قرار بگیرند و یا تحریک شوند، می‌توانند باعث ایجاد بی‌حسی در ناحیه مچ دست بشوند. بی حسی ممکن است ناگهانی ایجاد شود و ناگهانی هم از بین برود و یا بتدریج بدتر شود و دائمی باشد.

براساس علت زمینه‌ای ممکن است بی‌حسی هنگام صبح یا شب بدتر شود و یا به دنبال عدم فعالیت شدیدتر شود. از جمله عواملی که می‌توانند باعث ایجاد بی حسی مچ دست شوند، می‌توان سندروم تونل کارپال، التهاب تاندون و بیماری آرتریت روماتوئید را نام برد.

سندروم تونل کارپال

سندروم تونل کارپال عنوان بیماری است که به دنبال تحت فشار قرار گرفتن عصب مدین در اثر التهاب در مچ دست رخ می‌دهد. عصب مدین عصبی است که مسئول حس انگشت شست، اشاره، میانی، بخش خارجی انگشت حلقه و کف دست می‌باشد. این عصب در مچ دست از درون یک غلاف تاندونی به نام تونل کارپال عبور می‌کند.

بی حسی مچ دست

درصورت بروز التهاب این عصب تحت فشار قرار گرفته و بیماری سندروم تونل کارپال ایجاد می‌شود. علت ایجاد التهاب در این ناحیه می‌تواند با هریک از موارد زیر مرتبط باشد:

  • بیماری دیابت
  • اختلال تیروئید
  • شکستگی مچ دست
  • فشار خون بالا

تا زمانی که سندروم تونل کارپال شدید نشده باشد، درمان‌های حمایتی از جمله مصرف داروهای ضدالتهابی مثل NSAID( ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی) و کورتیکواستروئیدها می‌توانند کافی باشند. استفاده از مچ‌بند برای نگه داشتن مچ دست در موقعیت مناسب هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

درصورتی که بیماری زود تشخیص داده شود و اقدامات ضروری به موقع برای درمان صورت بگیرد، جراحی ضرورتی پیدا نمی‌کند.

آرتریت یا التهاب مفاصل

آرتریت به التهاب مفاصل گفته می‌شود که منجر به تورم، خشکی و بی‌حسی در ناحیه دست و مچ دست می‌شود. این بیماری در زنان و در سنین بالای 65 سال شایع‌تر است اما افرادی که اضافه وزن دارند هم در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

بی حسی مچ دست

با وجود این که آرتریت انواع مختلفی دارد، آرتریت روماتوئید، نقرس و استئوآرتریت از سایر دلایل شایع‌تر هستند.

استئوآرتریت

شایع‌ترین فرم آرتریت استئوآرتریت است که در اصطلاح عموم به ان «آرتروز» گفته می‌شود. در این بیماری غضروف بین مفصلی به تدریج ساییده می‌شود. در اثر این اتفاق با گذشت زمان حرکت مفاصل دچار مشکل می‌شود. درمان آرتروز اغلب حمایتی است. یعنی مصرف مسکن از جمله NSAID و استامینوفن‌ها، تمرین‌های کششی عضلات و استفاده از پدهای سرد یا داغ برای درمان موضعی آرتروز.

آرتریت روماتوئید یا RA

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است؛ منظور از بیمار یخودایمنی بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن علیه سلول‌های خودی فعال شده وبه آن‌ها آسیب وارد می‌کند. در بیماری آرتریت روماتوئید سیستم ایمنی بدن علیه مایع پوشاننده مفصل یعنی سینوویوم فعال شده و باعث بروز التهاب در این ناحیه می‌شود.

این التهاب، غضروف و مفاصل را درگیر می‌کند و باعث ایجاد مشکل می‌شود. علائم از قبیل درد و خشکی مفاصل معمولا پس از مدتی کم‌تحرکی و عدم فعالیت بدتر می‌شوند.

پزشک ممکن است برای بررسی‌های بیشتر و یا تایید تشخیص برای شما آزمایش خون و یا گرافی ساده درخواست کند. درمان اغلب با استفاده از کورتیکواستروئیدها و داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی است. درمواردی ممکن است جراحی هم برای ترمیم مفاصل درگیر ضرورت پیدا کند.

نقرس

وقتی مقدار زیادی اسیداوریک در بدن تولید شود، در اثر تجمع کریستال‌های آن قرمزی، درد، تورم در نواحی درگیر ایجاد می‌شود. با وجود این که نقرس یک بیماری است که بیش از همه پاها را درگیر می‌کند، اما می‌تواند با درگیری دست و مچ دست هم همراهی داشته باشد.

درمان شامل استفاده از داروهایی است که سطح اوریک اسید خون و واکنش‌های التهابی را کم می‌:کنند. تغییر سبک زندگی  از جمله اصلاح رژیم غذایی و محدودیت مصرف الکل هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تاندینیت مچ دست

درصورتی که تاندون‌های مچ دست ملتهب و متورم شوند می‌گویند که تاندینیت رخ داده است. درصورتی که این تشخیص برایتان گذاشته شود، درمان‌های زیادی برای حل این مشکل دردسترس است؛ از جمله:

  • استفاده از مچ‌بند
  • ماساژ ناحیه درگیر
  • استفاده از داروهای ضدالتهاب

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی که بعد از گذشت چند روز بی حسی برطرف نشد و یا به سایر ماطق بدن گسترش یافت، لازم است که به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این درصورتی که این بی حسی به دنبال یک حادثه و یا بیماری آغاز شد لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

درصورتی که علاوه بر بی حسی مچ دست هر یک از علائم زیر را داشتید، لازم است به اورژانس مراجعه کنید:

  • ضعف
  • عدم توانایی در حرکت دادن یک باخش یا بیشتر از بدن
  • کاهش سطح هوشیاری و گیجی
  • مشکل در فکر کردن
  • تاری دید
  • سرگیجه
  • سردرد ناگهانی و شدید

جمع بندی

بی حسی مچ دست بنا به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد. اغلب این مشکلات زمینه‌ای بدون نیاز به مداخله جراحی قابل درمان هستند.

درصورتی که بی حسی ادامه پیدا کرد و یا شدید بود و یا درصورتی که با تورم، قرمزی و گرمی ناحیه همراهی داشت لازم است به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص علت زمینه‌ای، درمان مناسب برایتان آغاز شود.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص ارتوپدی ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید