علل زانو درد در سنین مختلف

0
1,514
715421.jpeg alt_text
715421.jpeg caption

علل زانو درد در سنین مختلف

بدن ما هم همچون هر ساختمانی از فنداسیون مختص به خودش بهرمند است، و فنداسیون بدن ما ستون فقرات و سیستم اسکلتی ما میباشد، که از جنس استخوان بوده و وظایف گوناگونی از جمله: نگهداری و ایستایی بدن، حفظ تعادل، حرکت بدن و حفاظت از اندام های مهم همچون قلب، مغز و ریه ها را بر عهده دارد. این سیستم استخوانی که توسط ماهیچه ها در سراسر بدن پوشیده شده، همان گونه که از استحکام بالایی برخورد دار است، به همان قدر هم آسیب پذیر و شکننده است، و نیاز به رسیدگی و در صورت اسیب دیدن نیاز به درمان دارد.

 

مفصل چیست؟

به محل قرار گیری استخوان ها کنار یکدیگر مفصل می گویند. در سیستم اسکلتی مفاصل مسئولیت تامین حرکات بدن در جهات مختلف را عهده دار می باشند. وجود مفاصل در بدن مهره داران به قدری با اهمیت می باشد که در صورت نبود انها ما جانوران مهره دار چیزی جز مجسمه های گوشتی نبودیم، زیراکه مفاصل باعث تحرک بدن و حرکت اسخوان ها در کنار یکدیگر میشوند.

 

زانو مفصل مهم و آسیب پذیر

یکی از مفاصل مهم و آسیب پذیر بدن، مفصل زانو می باشد. این مفصل موجب خم و راست شدن پاها می شود و به راه رفتن نرمال فرد کمک میکند. زانو نیز همچون دیگر مفاصل در صورت بروز حادثه یا تحمل فشار زیاد، دچار اسیب و عارضه میگردد و ممکن است دردناک شود.

 

علل درد زانو

 

تعریف درد زانو

درد زانو عارضه ای است که میتواند افراد در هر سنی را درگیر کند و علت و درمان آن نیز در هر گروه سنی متفاوت خواهد بود. در این مقاله به بررسی علل درد زانو پرداخته شده اس تعریف درد زانو به درد یا وجود ناراحتی در مفصل زانو، درد زانو گفته می شود. این درد تنها به زمان تحرک افراد اختصاص ندارد، و برخی موارد در زمان استراحت افراد، یعنی زمانی که پا ثابت و بی حرکت است، اتفاق می افتد. درد زانو یکی از شایعترین دردهای مفصلی می باشد که محدودیت سنی خاصی ندارد و همانطور که اشاره شد میتواند افراد را در گروه های سنی متفاوت به دلایل مختلف درگیر کند.

 

علل درد زانو

از جمله علل درد زانو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

• سانحه ورزشی مثل کشیدگی در رباط و عضلات مفصل زانو

• آسیب دیدن غضروف

التهاب تاندون

• آرتروز و کیست بیکر

 

کشیدگی در رباط و عضلات

این درد هنگامی رخ میدهد که عضله یا رباط زانو کشیده شود وغالبا در اثر پیچ خوردگی، ضربه یا حرکات ناگهانی هنگام ورزش رخ می دهد. کشیدگی رباط میتواند موجب بروز درد، ناتوانی در خم گردن زانو و گاهی بروز تورم و کبودی شود.

 

آسیب دیدگی غضروف

هنگامی که ضربه ای شدید به زانو وارد شود منجر به پارگی منیسیک زانو (نوعی کمک فنر زانو به حساب می آید) میشود.

 

التهاب تاندون

هنگامی که افراد فعالیت بیش از حد انجام دهند مانند دویدن با سرعت ، پرش یا دوچرخه سواری طولانی مدت، ممکن است با این پدیده روبرو شوند. التهاب تاندون موجب بروز درد، تورم، قرمزی و گاهی گرمی مفصل می شود.

 

کیست بیکر

یکی از شایع ترین علت های درد در ناحیه زانو میباشد. به حالتی گفته میشود که پشت مفصل زانو دچار بیرون زدگی میگردد که در حالت ایستاده آشکارتر می باشد. معمولا دردناک نیست ولی برخی از درد زانو شکایت دارند. کیست بیکر نوعی بیرون زدگی غشاء سینوویال در زانو می باشد که موجب افزایش مایع در غشای بیرون زده می گردد. معمولا در نتیجه کار زیاد و وجود التهاب در مفصل زانو می باشد.

 

تفکیک درد زانو در سنین مختلف

علت درد زانو تنها به عوامل ذکر شده مختص نمی باشد. درد در ناحیه زانو را در هر بازه سنی به طور جداگانه تقسیم می کنند. که در اینجا به درد زانو در سه بازه سنی کهنسالی، جوانی و کودکی میپردازیم.

 

درد زانو در کهنسالی

درد زانو در سنین بالا از معروفیت زیادی برخور دار است که ارتروز شایع ترین علت آن میباشد. درد از زمان اغاز خود به سرعت پیشرفت میکند و موجب عدم سهولت حرکت و انجام کارهای روزانه افراد میشود. آرتروز غالبا در افرادی ایجاد میشود که به کرات از پله یا شیب های تند، بالا و پایین میروند. علت شایع دیگر آن سائیده شدن غضروف های زانو در اثر افزایش سن و افزایش وزن می باشد که به آن استئوآرتریت گفته می شود، اما قبل از بروز این شرایط ممکن است نرمی کشکک زانو به عنوان یکی از علائم هشداردهنده رخ دهد. از علائم استئوآرتریت می توان به: تورم وخشک شدن زانو، قفل شدن زانو، خالی کردن زانو و صدا دار شدن زانو اشاره کرد.

 

درد زانو در جوانی

بیشترین میزان فعالیت فیزیکی هر فرد مربوط به دوران جوانی می باشد. فعالیت های ورزشي حرفه ای در این سن به اوج خود می رسشد. به همین خاطر احتمال آسیب رباط ها و سایر اجزا زانو در این سن بیشتر می باشد. درد زانو در جوانی یک بیماری بسیار فراگیر محسوب میشود، و میانگین از هر سه فرد بالغ یک نفر دردهای مرتبط با زانو را تجربه می کند. علاوه بر آسیب دیدگی ها از شایعترین ترین علل درد زانو در این سنین سندروم درد پاتلوفمورال است که بیشتر در خانم های جوان رخ می دهد. علت آن ضعف عضلات، تحرک بیش از حد یا حرکات ورزشی نامناسب می باشد.

 

درد زانو در کودکی

از شایع ترین درد های مفصلی در سنین کودکی میتوان به درد زانو اشاره کرد. در اغلب موارد علت زانو درد کودکان مربوط به رشد استخوان های انها یا آسیب دیدگی خفیف زانو در اثر بازی و دویدن میباشد و کودکانی که تحرک بیشتری دارند بروز درد زانو در انها بیشتر است.

 

درمان زانو درد

اولین گام در درمان درد زانو تشخیص علت درد است. در این موارد باید به متخصص ارتوپدی مراجعه نمود. زانو درد هایی که در سنین کودکی و نوجوانی رخ میدهند اغلب طبیعی هستند و با آتل گیری و کم کردن تحرک مفصل بهبود می یابند. اما زانو درد هایی که بعد از وقوع حادثه ای رخ می دهند نیاز به عکسبرداری و مراجعه فوری دارند. همچینین زانو درد های دوران کهنسای نیز که غالبا به دلیل سائیدگی مفاصل رخ میدهند نیاز به رسیدگی و مراقبت جدی دارند.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارتوپدی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید