تاثیر عسل بر کنترل فشار خون و سلامت قلب

0
20,461
1095.jpeg alt_text
1095.jpeg caption

عسل یکی از مواد غذایی بسیار مفید است که حاوی انواع ویتامین ها، املاح معدنی و پروتئین است و علاوه بر این به دلیل داشتن اسید فورمیک خاصیت ضدعفونی کننده دارد و فاسد نمی شود و مصرف آن فواید بسیاری برای بدن دارد. برای مثال: مصرف عسل باعث افزایش انرژی بدن، کاهش کلسترول بد، جلوگیری از فشار خون بالا، ورم مفاصل و بی خوابی شده و به دلیل مبارزه با باکتری ها سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. یکی از خواص عسل کمک به سلامت قلب و عروق است که در ادامه به آن پرداخته شده است: قلب عضله ی پرکاری است که از بدو تولد شروع به کار کرده و لحظه ای استراحت ندارد، با استراحت این عضله، انسان و سایر حیوانات به استراحت ابدی می روند. بنابراین این عضله به انرژی زیادی نیاز دارد، که این انرژی از طریق سوختن گلوکز تأمین می شود. عسل یکی از مواد غذایی بسیار مفید است که منبع غنی گلوکز است. عسل حاوی آنزیم هایی است که چربی ها را تجزیه می کنند، به این ترتیب مصرف عسل علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز بدن، باعث از بین رفتن چربی های قلب و عروق، رفع گرفتگی آنها، و افزایش جریان خون در قلب و عروق و در نتیجه تنظیم فشار خون می شود؛ پس مصرف عسل سبب تقویت قلب و مانع از بروز سکته قلبی نیز می شود.

بهبود سلامت قلب

عسل منبعی غنی از فنل ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی است، به همین دلیل می توان اثرات مثبت مصرف عسل در رفع مشکلات قلبی و عروقی را با این خاصیت آن مرتبط دانست. مصرف منظم این ماده غذایی، احتمال بروز ضربان ناقص قلب، آریتمی و تاکیکاردی را کاهش داده و باعث بهبود سلامت قلبی  عروقی میشود. ران فسندن معتقد است قرار گرفتن قلب در معرض مقادیر بالای هورمون های استرس سبب افزایش احتمال ابتلا به مشکلات قلبی می شود. مقادیر بالای آدرنالین باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شده و مقادیر بالای کورتیزول بعد از مدتی باعث ابتلا به فشار خون بالا، آریتمی، حمله قلبی و تصلب شرایین می شود، علاوه بر این فعالیت انسولین را دچار اختلال کرده و مانع از مصرف گلوکز موجود در خون به عنوان منبع انرژی برای سلول های قلب می شود. مصرف عسل باعث کاهش استرس متابولیک در زمان استراحت شده و استرس روی قلب را کاهش می دهد و به قلب اجازه می دهد که در شب خود را بازیابی کند. طبق تحقیقات صورت گرفته، آنتی اکسیدان هایی که در عسل وجود دارند مانع آثار منفی ناشی از سوء عملکرد رگ های خونی و اختلالات ناشی از هورمون های استرس بر سلامت قلب و عروق می شوند. 

تنظیم فشار خون

مصرف عسل به دلیل بهبود عملکرد قلب، سبب گردش بهتر خون در بدن و تنظیم فشار خون می شود. مصرف عسل باعث ترشح سروتونین و آرامش سیستم عصبی می شود؛ در این حالت دیواره رگ های خونی شل شده و فشار خون کاهش پیدا می کند و پس از قطع مصرف عسل دوباره فشار خون به حالت قبل باز می گردد. علاوه براین، مصرف عسل می تواند باعث درمان افت فشار خون شود.

کاهش کلسترول

کلسترول بد یا LDL یکی از عوامل بروز مشکلات قلبی است که باعث رسوب چربی در شریان ها و بروز حملات قلبی و سکته مغزی می شود. فروکتوز موجود در ترکیبات عسل، از تشکیل تری گلیسرید جلوگیری کرده و در مقابل باعث افزایش کلسترول خوب یا HDL می شود.

خاصیت ضد التهابی

از سوی دیگر عسل به دلیل خاصیت ضدالتهابی خود از بروز التهاب در بخش های مختلف بدن، که یکی از علل اصلی بروز بیماری های قلبی و عروقی هستند، جلوگیری می کند؛ در واقع عسل با کاهش التهاب، سبب بهبود عملکرد دیواره رگ ها شده و احتمال ابتلا به تصلب شرایین یا سخت شدگی عروق را کاهش می دهد.

کولین و استیل کولین

عسل حاوی کولین و استیل کولین است، وجود کولین برای عملکرد قلبی عروقی، مغز، و ترکیب و ترمیم غشای سلول ها لازم و ضروری بوده، و استیل کولین به عنوان انتقال دهنده عصبی ایفای نقش می کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص قلب و عروق ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید