تاثیر و فواید هسته میوه ها

0
8,391
23662.jpeg alt_text
23662.jpeg caption

بعضی از میوه ها علاوه بر اینکه خوردن آنها فواید زیادی برای بدن دارد، هسته ی آنها نیز به واسطه ی داشتن ترکیبات خاص، برای بدن مفیدند. در ادامه به برخی از میوه ها که هسته ی آنها برای بدن مفید است اشاره شده است:

هسته انگور

هسته ی انگور با تحریک جریان خون، فشار خون را کنترل می کند. عصاره ی آن، سرشار از آنتی اکسیدان، بیوفلاونوئید و B2G2 است. مصرف آنتی اکسیدان های هستة انگور به صورت مکمل طبیعی، سبب جلوگیری از سرطان های پوست، پروستات و سینه می شود. فلاونوئیدهای موجود در این عصاره، به دلیل تقویت رگ ها و تصفیه ی خون، برای افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی، مفید است. امروزه مشخص شده است که عصاره انگور به دلیل وجود ترکیب B2G2، خاصیت ضد سرطانی دارند. علاوه بر این ها، روغن هسته ی انگور برای پوست مفید است و سبب نرم و مرطوب شدن پوست و ترشح کلاژن بیشتر می شود.

هسته‌ انار

روغن هسته های سفیدرنگ انار، سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئیدها و اسیدهای چرب ضروری است. این روغن برای پوست مفید است و سبب ترشح کلاژن بیشتر و جلوگیری از پیری پوست می شود. علاوه بر این، این هسته ها به دلیل داشتن فیتواستروژن برای بهبود علائم یائسگی مفید است.

هسته‌ تمشک

روغن هسته تمشک به دلیل دارا بودن بتاکاروتن، اسیدهای چرب و ویتامین E، سلول ها را جوان نگه می دارد و مانع پیری می شود. علاوه بر این، به دلیل خواص ضدالتهابی و التیام بخشی برای پوست های حساس و تسکین خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست مفید هستند. 

هسته زردآلو

هستة زردآلو به دلیل داشتن مقادیر زیاد ویتامین B17 خاصیت ضدسرطانی دارد. این ویتامین در پیشگیری از ابتلا به سرطان و درمان آن مؤثر است. مصرف هستة زردآلو به دلیل داشتن فیبر رژیمی، سبب بهبود حرکات روده و کاهش علائم یبوست و اسهال و تقویت دستگاه گوارش می شود؛ همچنین، فیبر موجود در آن سبب دفع کلسترول اضافی و تنظیم کلسترول بدن می شود. علاوه بر این، مصرف آن سبب بهبود سلامت کلی بدن، ترمیم بافت های بدن و رشد عضلانی می شود و به دلیل دارا بودن ویتامین E سبب محافظت از پوست می شود. این هسته به واسطه داشتن آمیگدالین سبب تقویت قلب و کاهش بیماری های قلبی می شود. همچنین، هسته زردآلو، سبب کاهش موکوس و خلط در دستگاه تنفسی، و در نتیجه کاهش التهابات گلو و حملات آسم می شود. مصرف آن، سبب افزایش متابولیسم و شادابی می شود؛ البته زیاده روی در مصرف آن، ممکن است سبب مسمومیت و حتی مرگ شود.

هسته سیب

طبق تحقیقات صورت گرفته، هسته سیب به دلیل دارا بودن ترکیبات فوتوشیمیایی خاصی که دارد، می تواند رشد سلول های سرطانی را به تأخیر بیندازند و از بروز سرطان در دستگاه گوارش، ریه، پروستات، لوزالمعده و سینه جلوگیری می کند. البته زیاده روی در مصرف آن، به دلیل داشتن مقدار کمی سیانور، ممکن است مرگبار باشد.

هسته خرما

هسته خرما، مانند خرما خواص بسیاری دارد. استفاده از پودر هسته خرما به صورت سرمه، سبب تقویت بینایی می شود؛ قرار دادن پودر هسته خرما روی دندان، دندان درد را از بین می برد؛ همچنین هستة خرما در بهبود جای زخم  یا درمان زخم های چرکی مؤثر است؛ مصرف هسته خرمای کوبیده شده، سبب افزایش شیر مادران می شود؛ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و مانع از آسیب به ساختار DNA می شود. هسته خرما سبب شکسته شدن سنگ کلیه و کمک به دفع آن می شود. همچنین این هسته، با ضدعفونی کردن دستگاه گوارش در درمان اسهال مفید است. استفاده از هسته خرما به صورت قهوه، سبب تنظیم قند خون و درمان دیابت می شود. بخور هسته خرما، برای کسانی که دچار دردهای مفصلی هستند یا زنانی که زایمان کرده اند، برای بازگشت رحم به جای اولیه، مفید است. روغن هسته خرما برای جلوگیری از ریزش مو و درمان زخم معده مؤثر است. همچنین از این روغن در تهیه شوینده های بدن مانند صابون و شامپو استفاده می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید