تخریب ماکولا یا تخریب ماکولار وابسته به سن

0
2,101
140136.jpeg alt_text
140136.jpeg caption

ماکولا ناحیه ای در شبکیه چشم می باشد که به نور حساس است. بنابراین توانایی تشخیص چهره ها، مطالعه و حتی توانایی رانندگی کردن منوط به عمل کردن صحیح این بخش از چشم می باشد. 

علائم تخریب ماکولار 

یکی از شایع ترین علایم این بیماری این است که افراد در مرکز بینایی خود یک نقطه کور را مشاهده می کنند در صورتی که این حالت در لبه های کناری حوزه بینایی وجود نداشته و فرد به راحتی قادر به مشاهده لبه های کناری میدان بینایی خود خواهد بود. 

• کج و مورب دیدن خطوطی که در حالت عادی به صورت مستقیم قرار داشته و در قسمتی حوزه دید دارای به هم ریختگی تصاویر می باشد. 

• کاهش بینایی و تشخیص رنگ ها

• اگر چه برخی از افراد ممکن است در ابتدا با علایمی هم چون نیاز به نور بیشتر در هنگام مطالعه، تاری دید، کم شدن روشنایی رنگ ها و مشکلاتی در تشخیص چهره ها مواجه شوند. 

باید به این نکته توجه شود که این بیماری با درد همراه نیست بنابراین ممکن است افرادی که تنها با یکی از مشکلات چشمی مواجه هستند این علائم را نادیده بگیرند. ولی بهتر است افراد در سنین بالا به دلیل بروز این چنین مشکلاتی معاینات چشمی منظم را در نظر داشته باشند. 

علل تخریب ماکولا

تخریب ماکولا چشم یک دلیل از بین رفتن بینایی در سنین 60 یا بیشتر در بین آمریکایی هاست. تخریب ماکولا بیماری است که در آن وضوح بینایی مرکزی از بین می رود. شما به بینایی مرکزی برای دیدن بطور واضح و انجام کارهایی مانند کتاب خواندن و رانندگی نیاز دارید. بیماری AMD ماکولا یا قسمتی از چشم که جزییات تصاویر را قابل دیدن می کند، تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری به خودی خود سبب آسیب چشمی نیست ولی سلول ها را دچار مرگ می کند. علاوه بر سنین بالا فاکتورهای دیگری نیز در بروز این بیماری دخیل می باشند که از آن جمله می توان به وجود سابقه خانوادگی، فشار خون بالا، سیگار کشیدن، کلسترول خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، دوربینی، رنگ روشن عنبیه اشاره نمود. 

انواع ماکولا

ماکولا

در ماکولا دو حالت خشک و مرطوب وجود دارد. حالت مرطوب زمانی است که رگ های غیر عادی زیر ماکولا رشد کنند. این رگ ها خون و مایعات را به بیرون پس می دهند. سرعت آسیب رسانی حالت مرطوب ماکولا بیشتر است. تاری دید اولین نشانه آن است. حالت خشک زمانی اتفاق می افتد که سلول های حساس به نور به آرامی می شکنند. در این حالت فرد به آرامی بینایی مرکزی خود را از دست می دهد. یک نشانه متداول آن این است که خطوط صاف انحنا دار به نظر می رسند. 

پیشگیری از ماکولا

تست های منظم و جامع چشمی قبل از دست دادن بینایی تخریب ماکولا را تشخیص می دهند.

درمان ماکولا

درمان روند از دست رفتن بینایی را آهسته تر می کند ولی آن را از بین نمی برد. در موارد بیماری از نوع ماکولا مرطوب اقدامات تهاجمی تری هم چون فتو کوآگولاسیون و درمان فتودینامیک برای کاهش روند بیماری و بهبود نسبی آن تجویز می گردد. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید