تشخیص بیماری زود رس با غربالگری

0
1,002
210469.jpeg alt_text
210469.jpeg caption

 غربالگری به معنای تشخیص یک بیماری خاص درافراد به ظاهر سالم و بدون علامت با استفاده از آزمایشات، معاینات یا سایر روشهاست که می تواند به سرعت و به راحتی در جمعیت هدف اعمال شود. غربالگری به عنوان یک پیشگیری انجام می شود هدف از غربالگری تشخیص زودرس بیماری است تا  به کاهش خطر بیماری کمک کند و یا بتوان  درمان موثرتری برای بیماری به کار گرفت. به عنوان مثال، فردی که تست HbA1c را برای ابتلا به دیابت به عنوان بخشی از یک برنامه غربالگری انجام می دهد، می تواند مشخص شود که در معرض ابتلا به دیابت)پیش دیابت) است. تغییرات رژیم غذایی و اصلاح شیوه زندگی همراه با تست های منظم قند خون می تواند به افرادی که مبتلا به پیش دیابت هستند کمک کند و مانع از پیشرفت بیماری به دیابت نوع دو شود.

چه کسی غربالگری می کند؟

برنامه های غربالگری متناسب با کسانی طراحی شده اند که احتمالاً بیماری در آنها شایعتر است و با تشخیص زودرس بیماری بیشترین سود را می تواند در آن کسب کند به این افراد جمعیت هدف گفته می شود. به عنوان مثال، هنگام بررسی غربالگری سرطان دهانه رحم، چندین عامل در انتخاب جمعیت هدف در نظر گرفته می شود از جمله:

جنسیت

مردان نمی توانند به سرطان دهانه رحم مبتلا شوند (دهانه رحم ندارند!) بنابراین فقط زنان آزمایش می شوند. زنان زیر 25 سال احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم کمتر است ، بنابراین اکثر خانمها از 25 سالگی برای سرطان دهانه رحم غربالگری می شوند. (این سن بسته به سابقه پزشکی و خانوادگی ممکن است برای برخی از خانمها متفاوت باشد). آزمایش غربالگری دهانه رحم سلول های غیر طبیعی دهانه رحم و همچنین ابتلا به زگیل تناسلی را بررسی می کتد ( که در بیشتر موارد سرطان دهانه رحم وجود دارد). 

 انوع تست غربالگری 

انوع تست غربالگری شامل اندازه گیری کلسترول خون برای پیشگیری از آترواسکلروزیس، اندازه گیری قند خون برای تشخیص دیابت، نمونه برداری پاپ اسمیر از دهانه رحم، تست خون مخفی مدفوع، اندازه گیری psa برای تشخیص سرطان پروستات. البته از نوزادان در بدو تولد برای غربالگری از نظر بیماری هایی مانند فنیل کتونوری و هایپوتیروئیدی( کم کاری تیروئید) از پاشنه پا خون تهیه می شود تا در صورت وجود این بیماری ها، با درمان به موقع مانع از آسیب های جدی و ماندگار در نوزاد شوند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید