تشخیص قطعی کووید با آنتی بادی یا PCR

0
982
563093.jpeg alt_text
563093.jpeg caption

 این روز ها یکی از اصلی ترین مسائل بهداشتی جهان ویروس کووید 19 می باشد که حتی بار اقتصادی زیای را به جامعه تحمیل کرده است. روش های آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری کووید 19 در مراحل مختلف بیماری و بسته به علایم افراد متفاوت است. در افرادی که شک به بیماری بالاست معمولا از تست انتی بادی یا PCR برای تشخیص قطعی بیماری استفاده میکنند. 

تست آنتی بادی چیست؟

تست انتی بادی یک آزمایش خون است ولی در تست PCR نمونه از ته حلق بیمار گرفته می شود و به آزمایشگاه ارسال میگردد.  مهمترین نکته قابل توجه این است که همه افراد نیازی به انجام این تست ها ندارند و در صورت بروز علایم خفیف تا متوسط بیماری بهتر است افراد در قرنطینه خانگی باشند و فاصله خود را برای مدت حداقل دو هفته یا تا زمانیکه علایم دارند از سایر افراد خانواده حفظ کنند زیرا رفت و امد به مکان هایی مثل ازمایشگاه و بیمارستان ریسک الودگی با ویروس کووید 19 بخصوص گونه های کشنده ویروس را بیشتر میکند. در مواردی که تنگی نفس وجود دارد یا حال عمومی بیمار مناسب نیست و نیاز به بستری در بیمارستان وجود دارد یا در مواردی که فرد شغلی با ارتباط انسانی نزدیک و مداوم دارد و ریسک الودگی سایر افراد وجود دارد، بررسی ازمایشگاهی صورت می گیرد. این روزها خیلی از افراد به دنبال پیدا کردن علایمی مثل تب، بدن درد، سرفه ، کاهش حس بویایی، دل درد و اسهال ممکن است نگران ابتلا به بیماری کووید 19 باشند. همچنین بعد از تماس نزدیک با افراد مبتلا به کووید 19 این نگرانی وجود خواهد داشت که در طی روزهای اینده فرد به بیماری مبتلا شود. در این موارد بسیاری از افراد به پزشک مراجعه میکنند و درخواست آنجام ازمایش انتی بادی کووید 19 را دارند و بعد از آماده شدن جواب تست انتظار تشخیص دقیق بیمای را از پزشک خواهند داشت. باید بدانید که انتی بادی مبنای دقیق تشخیص بیماری کرونا نیست. انجام تست آنتی بادی زمانی که سطح آنتی بادی در خون بیشترین مقدار خود را دارد با ارزش است. زمانی که فرد با افراد مشکوک به کرونا ارتباط داشته یا حتی در افرادی که در روزهای اول آشکار شدن علایم بیماری کرونا هستند انتظار افزایش انتی بادی را نداریم.   بنابراین درخواست آن نه تنها کمک کننده نیست بلکه گمراه کننده است و فرد ممکن است به اشتباه فکر کند که بیماری را ندارد. 

اولین راه تشخیص بیماری کووید 19

اولین راه تشخیص برای این بیماری استفاده از PCR یا نمونه گیری حلق و پیدا کردن قطعات ویروسی در نمونه توسط روش های آزمایشگاهی است.  درافراد مبتلا تست انتی بادی می تواند اطلاعات تکمیلی در اختیار ما قرار دهد و مشخص کند که فرد درمرحله حاد یا مزمن بیماری است.  همچنین در کسی که مبتلا شده سطح انتی بادی ممکنه است به پزشک اطلاعاتی در مورد اینکه فرد تا مدتی مصون از بیماری مجدد است و یا قابلیت سرایت بیماری به دیگران را ندارد، بدهد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید