تشخیص واریکوسل در مردان

0
2,288
276144.jpeg alt_text
276144.jpeg caption

ورید ها در سراسر بدن خون را از اندامهای مختلف به قلب باز می گردانند. به طور معمول، وریدها دریچه هایی دارند که باعث حرکت خون در جهت صحیح و بر خلاف جاذبه می شوند. با این حال، هنگامی که دریچه های موجود در وریدهای بیضه به درستی کار نکنند، گرانش می تواند باعث شود خون در ناحیه اسکروتوم و بیضه جمع شود و باعث ایجاد واریکوسل شود. واریکوسل معمولاً در سمت چپ ایجاد می شود که احتمالاً مربوط به مسیر ورید بیضه در داخل شکم است.

دستگاه تولید مثل مرد

دستگاه تولید مثل مرد اسپرم را تولید و ذخیره می کند. اسپرم و هورمون تستوسترون در بیضه ها ساخته می شوند. اسپرم در حین حرکت از طریق یک لوله طویل (اپیدیدیم) پشت هر بیضه بالغ می شود. سفر اسپرم از هر اپیدیدیم به پروستات با استفاده از لوله ای به نام vas deferens انجام می گیرد. هنگام انزال، مایع منی با اسپرم موجود در پروستات مخلوط می شود و مایع منی را تشکیل می دهد. مایع منی از مجرای ادرار عبور می کند و انتهای آلت تناسلی خارج می شود. طناب اسپرماتیک حاوی مجرای وازودفران و شریان بیضه می باشد. همچنین plexiniform plexus ، گروهی از وریدها هستند که خون را از بیضه ها تخلیه می کند. اسپرم ها برای تولید شدن و حرکت کردن به گرمای  خاصی نیاز دارند که پایینتر  از حرارت اصلی بدن ما می باشد. شبکه وریدی اطراف بیضه مسئول خنک نگه داشتن بیضه و اسپرم هاست. وقتی این رگها مانند واریکوسل بزرگ شوند، گرمای بیش از حد بیضه می تواند تولید اسپرم را کاهش داده و عملکرد آن را کاهش دهد که منجر به پتانسیل باروری کمتری می شود.

علائم مردان مبتلا به واریکوسل

بیشتر مردان مبتلا به واریکوسل هیچ علائمی ندارند. اما واریکوسل به دلایل زیادی نگران کننده است. ممکن است باعث ایجاد ناباروری و کند شدن رشد بیضه چپ در دوران بلوغ شوند. واریکوسلها ممکن است عامل ایجاد نا باروری در حدود چهار نفر از ده مردی شودکه برای اولیت بار قصد فرزندآوری دارند.  همچنین ممکن است در حدود هشت از ده مردی که بعد از بچه اول قصد فرزند آوری دارند سبب ایجاد ناباروری گردد.

علائم واریکوسل:

  • توده ای در یکی از بیضه ها
  • تورم در بیضه 
  • رگهایی که به وضوح در خارج از بیضه بزرگ شده یا پیچ خورده (که اغلب به عنوان کیسه ای از کرم ها توصیف می شوند)
  • یک درد مبهم و مکرر در ناحیه بیضه 

تشخیص واریکوسل در مردان

معمولاً برای تَشخیص واریکوسل باید ابتدا معاینه فیزیکی بیضه ها در حالت ایستاده و در حالت زور زدن انجام شود. ممکن است برای تشخیص قطعی نیاز به انجام سونوگرافی از بیضه ها داشته باشد. پس از تشخیص،  واریکوسل براساس اندازه توده موجود در بیضه به سه درجه  1 تا 3 تقسیم می شود. درجه 1 کوچکترین و درجه 3 بزرگترین است. درمان واریکسل با توجه به درجه آن انجام می گیرد. واریکوسل با درجه بالا و علامت دار نیاز به انجام جراحی عروق واریسی دارد.

 

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص اورولوژی ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید