تشخیص و درمان پیری چشم

0
3,587
760748.jpeg alt_text
760748.jpeg caption

سطحی ترین لایه درچشم انسان قرنیه بوده که با تحدبی که دارد، امواج را متمرکز کرده و وارد چشم میشود. پس از ورود به چشم به عدسی رسیده و از آن عبور کرده و در یک نقطه روی شبکیه چشم متمرکز شده و تصویر در آن قسمت تشکیل میشود. عدسی به عضلات مژگانی چشم متصل هستند و با انقباض این عضلات طول عدسی بیشتر و قطر آن کمتر شده و چشم‌ توانایی دید دور پیدا میکند. هرگاه این عضلات منبسط شوند طول عدسی کمتر و قطورتر شده و چشم میتواند اشیا نزدیک را ببیند.به این تغییر قطر و طول عدسی که سبب میشود دید دور و نزدیک پیدا کند، تطابق گفته میشود.

پیر چشمی چیست؟

با افزایش سن، انعطاف پذیری عدسی چشم کمتر شده و توانایی تغییر قطر و طول آن کاهش پیدا میکند و این امر سبب کاهش قدرت تطابق چشم شده و نوری که وارد چشم شده، به درستی در یک‌نقطه متمرکز نمیشود و وضوح بینایی آنها کاهش پیدا کند. عضلات مژگانی نیز با گذشت زمان، دچار سفتی و اسکلروز شده و قدرت انقباض خودرا از دست داده و نمیتواند انحنای لازم را ایجاد کند. به این فرایند که با افزایش سن ایجاد میشود، پیرچشمی گفته میشود.

روند پیر چشمی

روند پیر چشمی به تدریج در اوایل دهه پنجم زندگی آغاز شده و با افزایش سن، شدت بیشتری پیدا می کند. مهمترین علت ایجاد این اختلال، افزایش سن می باشد. افراد دوربین با احتمال بیشتری به این مشکل مبتلا میشوند. برخی بیماری های سیستمیک نظیر دیابت و مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) از طریق نوروپاتی که ایجاد میکنند، میتوانند روند ابتلا به پیر چشمی را تسریع کنند.

آسیب به چشم 

پیری چشم

آسیب به چشم در جریان ضربه و ترومایی که به آن وارد می شود، میتواند سبب بروز این اختلال شود. تابش مستقیم اشعه ماورا بنفش به چشم، میتواند مضر باشد و در برخی مقالات به عنوان ریسک فاکتور بروز پیرچشمی به آن اشاره شده است. مشاغلی که در آن نیاز به استفاده از عینک هست و دقت و ظرافت زیادی میطلبد (مثل خیاطی و…)میتواند ریسک فاکتور بروز پیر چشمی باشد. این افراد به هنگام مطالعه و یا انجام کارهای ظریف، دچار تاری دید و به دنبال آن سردرد شده و از نگاه کردن به کتاب و همچنین فواصل دور،احساس خستگی چشم ها می کنند. همچنین این افراد در خواندن مطالب و نوشته ها با فونت پایین، ناتوان هستند.

تشخیص پیر چشمی

تشخیص پیر چشمی، پس از معاینه چشم توسط چشم پزشک داده میشود. به منظور تشخیص زودرس و به موقع پیرچشمی، توصیه میشود که از سن چهل سالگی سالانه دو الی سه مرتبه تحت معاینه چشم‌ پزشکی قرار بگیرند. بیماری پیر چشمی درمان قطعی ندارد، زیرا تغییراتی که در انعطاف پذیری چشم و در اثر افزایش سن اتفاق می افتد، اجتناب نا پذیر بوده و روش های موجود، بدون آنکه بر روند پیری عدسی اثر گذارند، تنها دید بیمار را بهبود می بخشند. استفاده از لنزهای تماسی چشم، عینک برای اصلاح دید بیمار و جراحی به منظور رفع عیوب انکساری از روش های موجود برای بهتر شدن دید بیمار هستند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید