تعیین جنسیت جنین و زمان دقیق آن

0
7,171
501393.jpeg alt_text
501393.jpeg caption

برای تعیین جنسیت جنین هفته چندم بارداری دقیق ترین زمان است؟

ممکن است در طول سونوگرافی بین هفته های 18 و 22 بارداری تعیین جنسیت جنین به طور قطع انجام شده و شما از پسر یا دختر بودن آن مطلع شوید. ولی با این حال، امکان این که پزشک نتواند در طی سونوگرافی دستگاه تناسلی جنین را به طور واضح مشاهده نماید نیز هم چنان وجود خواهد داشت. اگر چه تشکیل فرج و آلت مردانه در جنین از هفته ششم بارداری اتفاق می افتد ولی جنین دختر و پسر در طی سونوگرافی سه ماهه اول بارداری تا حدود هفته چهاردم ظاهری بسیار مشابه به هم دارند. در طی هفته 18 بارداری پزشک ممکن است قادر به مشاهده دستگاه تناسلی و تعیین جنسیت جنین باشد. هم چنین امکان این که بتوان با آزمایش های غیر تهاجمی پیش از تولد (NIPT) که در هفته دهم بارداری انجام می شود، جنسیت جنین را تعیین نمود وجود دارد. بهتر است بدانید که NIPT آزمایش خونیست که به تشخیص سندرم داون و سایر ناهنجاریهای کروموزومی کمک می کند. علاوه بر این در این آزمایش DNA جنین از خون مادر استخراج می گردد که می توان با آن تعیین جنسیت جنین را انجام داد. با این وجود در آزمایشات تهاجمی دیگری مانند آمنیوسنتز و نمونه برداری از پرزهای کوریونی CVS که در مادران با وجود برخی مشکلات صورت می گیرد می توانند در این تشخیص کمک کننده باشند. CVS در هفته های یازدهم و چهاردهم بارداری و آمنیوسنتز در هفته های 15 و 20 بارداری انجام می شود. 

روش های تعیین دقیق جنسیت جنین

روش های پرکاربرد و معمول و بدون نیاز به اقدامات تهاجمی که معمولا برای تعیین جنسیت جنین مورد استفاده قرار می گیرند عبارتنداز:

سونوگرافی

تعیین جنسیت

روش سونوگرافی یک روش اولیه برای تعیین جنسیت جنین می باشد. این سونوگرافی معمولا بین هفته های 18 و 22 بارداری صورت می گیرد. آنها ممکن است با مشاهده اندام تناسلی و با بررسی علایم دیگر جنسیت جنین را تعیین نمایند. البته همانطور که گفته شد، حتی در طول سونوگرافی نیز ممکن است پزشک به دلیل شرایط مختلف نتواند جنسیت نوزاد را پیدا کند. ممکن است جنین در موقعیتی قرار بگیرد که دستگاه تناسلی آن دیده نشود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است نیاز به انجام مجدد سونوگرافی باشد. اگر جنین ها دو قلو باشند، تعیین جنسیت حتی با چالش بیشتری مواجه خواهد شد. 

آزمایش ژنتیک

همانطور که گفته شد آمنیوسنتز و نمونه برداری از پرزهای کوریونی دو روش تشخیص اختلالات کورموزمی می باشند که می توانند بدین منظور نیز مورد استفاده قرار بگیرند ولی با این حال بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که اگر چه این روش ها برای تشخیص بیماری های ژنتیکی در جنین موجود در رحم با روش های تهاجمی صورت می گیرند ولی خطر سقط جنین را دو چندان می کنند. 

روش رمزی ramzi method

احتمالا اولین سوال شما این خواهد بود که نظریه رمزی چیست؟ روش ramzi  در تعیین جنسیت جنین بیان می کند که جنسیت جنین می تواند تا حدودی در هفته ششم بارداری با این روش تشخیص داده شود. طبقه نظریه رمزی نحوه قرار گیری جفت در رحم مادر می تواند جنسیت جنین را تعیین نماید. اگر محل جفت در سمت راست باشد، کودک پسر است و برعکس اگر محل جفت در سمت چپ باشد، کودک دختر می باشد. با این حال هیچ مدرکی مبنی بر قابل اطمینان بودن این روش وجود ندارد. اما می توانید در سونوگرافی سه ماهه اول بارداری در هفته ششم تا هشتم بارداری و با پرسش محل قرار گیری جفت در رحم تا حدودی جنسیت جنین را حدس بزنید. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید