تفاوت‌های اصلی گوشت قرمز و سفید

0
6,411
40141.jpeg alt_text
40141.jpeg caption

گوشت یک منبع غذایی مناسب سرشار از پروتئین و ویتامین های متعدد و ریزمغذی های ضروری برای بدن می باشد اما این سوال مطرح می‌شود که کدام نوع مناسب تر است گوشت سفید یا گوشت قرمز. خوب است بدانیم که علت سفید یا قرمز بودن گوش چیست. گوشت  قرمز میزان بیشتری میوگلوبین دارند که سلول های ناقل اکسیژن به عضلات در خون هستند. عضلاتی که  بیشتر فعالیت دارند تیره تر می شوند و به همین علت است که گوشت ساق مرغ و پرندگان روشن تر از گوشت  سینه آنهاست، چون ساق  بیشتر فعالیت می‌کند و در نتیجه میزان میوگلوبین بیشتری دارد که ظاهر تیره تری به گوشت می دهد. گوشت مرغ و ماهی گوشت سفید و گوشتهای گاو، خوک و بره گوشت قرمز محسوب می‌شوند .

 

تفاوت‌های اصلی گوشت قرمز و سفید

یکی از تفاوت‌های اصلی گوشت قرمز و سفید میزان چربی موجود در آن ها میباشند گوشت سفید منبع خالص تری برای پروتئین است و حاوی چربی کمتری می باشد. به طور کلی گوشت قرمز حاوی چربی اشباع بیشتری نسبت به گوشت سفید مرغ و ماهی و پروتئین های گیاهی مثل حبوبات می باشد. چربی های اشباع و ترانس می توانند کلسترول خون را افزایش دهند و احتمال بیماری قلبی را افزایش دهند. چربی های غیراشباع موجود در ماهی مثل سالمون برای سلامتی مفید تر می باشند خوردن گوشت سفید روزانه بد نیست اما باید بدانید که زمانی که انتخاب می کنید که ماهی یا مرغ مصرف کنید روش پخت آن مهم است اگر مرغ را درست نپزید ممکن است با میکروب هایی مثل سالمونلا و باکتری آلوده باشند و ایجاد بیماری کند .همچنین اگر مرغ ماهی یا گوشت قرمز به جای اینکه کبابی یا پز مصرف شوند در روغن فراوان سرخ بشوند خود عاملی برای افزایش بیماری های قلبی و عروقی خواهد بود.

 

فواید گوشت قرمز

 

فواید گوشت قرمز

 

گوشت قرمز منبع غنی از ویتامین های گروه b می باشد مصرف غذایی که به طور طبیعی حاوی ویتامین ب باشد برای داشتن یک بدن سالم و قوی ضروری است گوشت قرمز ویتامین b۱۲ دارد که برای تقویت سیستم عصبی ضروری است .همچنین ویتامین ب ۶ برای تقویت سیستم ایمنی لازم است گوشت قرمز همچنین حاوی نیاز این نوع دیگری از ویتامین b می باشد که به هضم غذا کمک می کند همچنین حاوی ریبوفلاوین است که برای سلامت پوست و چشم ها ضروری است گوشت قرمز آهن تولید می کند میزان دریافتی آهن توصیه شده برای خانم ها ۱۸ میلی گرم روزانه و برای مردان ۸ میلی گرم روزانه می باشد گوشت قرمز میزان کافی و آهن را فراهم می کند. گوشت قرمز نوعی از آهن را تولید می کند که سریع تر از آهن مواد غذایی گیاهی جذب می‌شود .اضافه کردن گوشت قرمز به رژیم غذایی  یک تا دوبار در هفته میتواند به گلبولهای قرمز کمک کند تا اکسیژن را به طور کافی به تمام بدن برساند. کمبود آهن می‌تواند منجر به اختلالاتی مثل کمبود انرژی و اختلالات رفتاری بشود. یکی از مواد نادر و بسیار مهمی که گوشت قرمز تولید می کند روی می باشد. روی یک ریز مغذی بسیار ضروری برای تشکیل توده عضلانی تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت مغز می باشند به طور متوسط هر فرد روزانه  ۱۵ میلی گرم روی نیاز دارد .به جز این موضوع گوشت قرمز مقادیر اساسی آهن، کراتینین، و اسید فولیک را حمل می کند که کمبود هر کدام از این مواد می‌تواند به بدن آسیب بزند. 

 

فواید گوشت سفید

 

فواید گوشت سفید

 

گوشت سفید در ظاهر روشن‌تر است و قبل و بعد از پخت هم روشن باقی می ماند. شایع ترین نوع گوشت سفید که استفاده می‌شود گوشت مرغ و جوجه می باشد. گوشت سفید شامل گوشت خرگوش نیز می باشد. مصرف گوشت سفید از کاهش ذخیره استخوان جلوگیری می‌کند برای اینکه استخوان سالم داشته باشید باید میزان کافی کلسیم و پروتئین مصرف کنید گوشت جوجه غنی از پروتئین می باشد که از کاهش ذخیره استخوانی پیشگیری می کند و جلوی بروز پوکی استخوان و آرتریت را می گیرد. همچنین مرغ و جوجه حاوی فسفر هستند که یک ریز مغذی اساسی برای حمایت از سلامت دندان و استخوان ها می باشد. همچنین برای حفظ سلامت کلیه‌ها ، کبد و سیستم عصبی مرکزی نیز توصیه می شود.  گوشت سفید در حفظ سلامت قلب مفید است همچنین ویتامین های b و تمام ویتامین های ضروری برای بدن را دارد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید