تورم کیست زیر زبان چیست؟

0
102,334
167848.jpeg alt_text
167848.jpeg caption

غدد بزاقی، یکی از اجزای دستگاه گوارش بوده و کار آنها ترشح بزاق جهت نرم کردن غذا و سهولت حرکت آن از حفره دهان به سمت مری می باشد. همچنین بزاق سبب پاک سازی و شستشوی دهان شده و از آسیب باکتری ها به دندان ها و پوسیدگی آنها جلوگیری می کند.

انواع غده بزاقی

سه جفت غده بزاقی اصلی وجود دارد که شامل غدد بزاقی پاروتید (بناگوشی)، گونه ای و زیر زبانی می باشد. بزاق پس از ترشح شدن، توسط داکت ها (مجاری غدد بزاقی) به سمت دهان هدایت می شود. هر عاملی که سبب انسداد مجاری شود و یا از انتقال بزاق به حفره دهان جلوگیری کند، می تواند سبب تجمع بزاق در غدد بزاقی و تورم آنها شود.

 

علل تورم و کیست های زیر زبان

یکی از علل تورم و کیست های زیر زبان، مسائل مربوط به غدد بزاقی زیر زبانی می باشد. شایعترین علت تورم غدد بزاقی، عفونت های باکتریال و ویروسی غدد بزاقی می باشند. از شایعترین علل ویرال می تواند به ویروس اوریون و انفولانزا اشاره کرد. در جریان عفونت ها، در غده و مجاری آن التهاب ایجاد میشوند و این التهاب مانع از انتقال بزاق به خارج می شود و فرد دچار درد و تورم غده بزاقی می شود. در صورتی که این عفونت درمان نشود، می تواند سبب تب بالا و یا بروز آبسه شود.

 

عفونت غده بزاقی

عفونت های غده بزاقی در افراد عادی نادر هست و بیشتر در کسانی که نقص سیستم ایمنی، دیابت دارند رخ می دهد. البته گاهی در افراد مسن به سبب ایمنی ضعیف تری هم که دارند، دیده می شود. یکی دیگر از مواردی که میتواند سبب تورم زیر زبان شود، کیست های زیر زبان باشد.

 

کیست های درمویید

تعدادی از این کیست ها، منشا جنینی داشته و از همان ابتدای نوزادی وجود دارد و با افزایش سن و رشد کودک، سایز کیست بزرگ شده و منجر به تورم زیر زبان می شود. شایعترین نوع این کیست ها، کیست های درمویید هستند که از نظر بالینی خطرناک نیستند و گاهی به علت بزرگ شدن و مشکلاتی که برای فرد ایجاد می کند، توصیه به جراحی می شود. سنگ غدد بزاقی که بیشتر هم در افراد مسن دیده می شود، می تواند یکی دیگر از علل تورم زیر زبان باشد.

 

علل تورم زبان

توده های غده بزاقی زیر زبانی، یکی دیگر از علل تورم زیر زبان می باشند. این توده ها میتوانند خوش خیم و یا بدخیم باشند. مطالعات نشان داده است که شیوع توده های غده بزاقی در خانم ها بیشتر از آقایان می باشد و همچنین اکثر توده های غدد بزاقی خوش خیم هستند. از جمله توده های خوش خیم میتوان به آدنوم پلئومورفیک و تومور وارتین اشاره کرد. در این حالت سایز غده بزاقی کم کم زیاد شده و فرد درد ندارد. از جمله توده های بدخیم غدد بزاقی می توان به کارسینوم ها اشاره کرد.

 

درمان تورم زیر زبان

درمان تورم زیر زبان وابسته به علت آن متفاوت هست. در موارد عفونت غده براقی، درمان های آنتی بیوتیکی به عنوان درمان اصلی، پیشنهاد میشود. کیست ها و توده های خوش خیم، با وجود آنکه خطر بدخیمی ندارند، گاهی به علت بزرگی سایز، توصیه به جراحی می شود. در موارد تومورهای بدخیم نیز درمان اصلی جراحی می باشد.

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید