جراحی برداشتن آپاندیس (آپاندکتومی) و روش های آن

0
2,068
593533.jpeg alt_text
593533.jpeg caption

آپاندکتومی جراحی برای برداشتن آپاندیس در هنگام عفونت و التهاب است. به این حالت آپاندیسیت گفته می شود. آپاندکتومی یک عمل جراحی اورژانس و شایع است.

آپاندیس چیست؟

آپاندیس یک کیسه نازک است که به روده بزرگ وصل شده است. در قسمت پایین و راست شکم شما قرار دارد. اگر دچار التهاب آپاندیس شده اید، باید فوراً برداشته شود. در صورت عدم درمان، ممکن است بترکد و عفونت در کل شکم پخش شود.. این یک فوریت پزشکی است. 2 نوع جراحی برای برداشتن زائد وجود دارد. روش استاندارد یک آپاندکتومی باز است.

روش های برداشتن زائده آپاندیس

یک روش جدیدتر و کمتر تهاجمی یک آپاندکتومی لاپاروسکوپی است.

  • آپاندکتومی به روش باز: برش حدود 2 تا 4 اینچ در قسمت راست شکم  ایجاد می شود و زائده آپاندیس از طریق برش خارج می شود.
  • آپاندکتومی لاپاروسکوپی. این روش کمتر تهاجمی است. این بدان معنی است که بدون برش بزرگ انجام شده است. در عوض ، از 1 تا 3 برش کوچک تشکیل شده. لوله ای باریک و باریک به نام لاپاروسکوپ در یکی از برش ها قرار می گیرد. این دوربین فیلمبرداری ریز و ابزار جراحی دارد. جراح به یک مانیتور تلویزیون نگاه می کند تا درون شکم شما را ببیند و ابزارها را هدایتکند. آپاندیس از طریق یکی از برش ها برداشته می شود.

خطرات آپاندکتومی چیست؟

برخی از عوارض احتمالی یک آپاندکتومی شامل موارد زیر است:

  • خون ریزی
  • عفونت زخم
  • عفونت و قرمزی و تورم (التهاب) شکم که می تواند در صورت ترکیدگی آپاندیس در حین عمل (پریتونیت) ایجاد شود
  • انسداد روده
  • صدمه به اندامهای مجاور

ممکن است شما دچار عوارض دیگری نیز بشوید که مختص شماست. قبل از عمل حتما در مورد هرگونه نگرانی با پزشکتان صحبت کنید

اقداماتی که قبل از جراحی باید انجام شود

از شما خواسته می شود فرم رضایت نامه امضا کنید که به شما اجازه انجام عمل جراحی را می دهد. فرم را با دقت بخوانید و اگر چیزی مشخص نیست سؤال کنید. پزشک سؤالاتی در مورد سابقه  سلامتی و بیماریهای قبلی شما خواهد پرسید. او همچنین معاینه جسمانی انجام می دهد. این به این معنی است که قبل از جراحی از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید. همچنین ممکن است شما به آزمایش خون و سایر آزمایش های تشخیصی نیاز داشته باشید. شما باید 8 ساعت قبل از عمل چیزی نخورید و بنوشید. این اغلب به معنی عدم غذا و نوشیدنی بعد از نیمه شب است. اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده شما لیستی از تمام داروهای (تجویز شده و بدون نسخه) و همه گیاهان، ویتامین ها و مکمل های مصرفی شما را دارد. ممکن است قبل از جراحی دارویی برای آرامش (آرام بخش) شما استفاده شود.

اقداماتی که بعد از جراحی باید انجام شود

بعد از عمل، شما به اتاق  مراقبت تابه هوش آمدن منتقل خواهید شد. تیم مراقبت های بهداشتی شما علائم حیاتی شما مانند ضربان قلب و تنفس شما را نظاره می کنند. بهبودی شما به نوع عمل جراحی و نوع بیهوشی که انجام داده اید بستگی دارد. هنگامی که فشار خون ، نبض و تنفس شما پایدار باشد و شما بیدار و هوشیار شوید ، به اتاق  بخش در بیمارستان خود منتقل خواهید شد. آپاندکتومی لاپاراسکوپی ممکن است به صورت سرپایی انجام شود. در این حالت ممکن است شما از اتاق بهبودی مرخص شده و به خانه فرستاده شوید. در صورت لزوم دارو برای کاهش درد خواهید داشت. این ممکن است با تجویز یا از طریق یک پرستار باشد. یا ممکن است آن را از طریق دستگاهی که به خط IV (داخل وریدی) شما متصل است، به خودتان بدهید. ممکن است شما یک لوله پلاستیکی نازک داشته باشید که از طریق بینی شما به معده شما منتقل می شود. این مورد برای کاهش مایعات معده و هوای بلعیده شده استفاده می شود. وقتی روده شما به طور عادی کار می کند، لوله خارج می شود. تا زمانی که لوله برداشته نشود، قادر به خوردن یا نوشیدن نخواهید بود. از شما خواسته می شود چند ساعت پس از عمل جراحی لاپاروسکوپی یا روز بعد از عمل جراحی باز از رختخواب خود خارج شوید. ممکن است چند ساعت بعد از عمل مجاز به نوشیدن مایعات باشید. ممکن است به آرامی بتوانید غذاهای جامد تری اضافه کنید. یک نوبت ویزیت مجدد برای شما بعد از ترخیص تعیین می شود. این اغلب 2 تا 3 هفته بعد از عمل است.

مطالعه بیشتر: لاپاراسکوپی چیست

مراقبت های بعد از جراحی که در خانه باید انجام شود

وقتی خانه هستید، باید زخم را تمیز و خشک نگه دارید. پزشک در مورد نحوه استحمام به شما دستور العمل می دهد. هر نوع بخیه یا استیپل جراحی مورد استفاده در یک مراجعه بعدی به مطب برداشته می شود. اگر از نوارهای چسب استفاده شده است، آنها باید خشک شوند. آنها اغلب طی چند روز از بین می روند. محل برش و ماهیچه های شکمی شما ممکن است احساس درد کند، غالباً بعد از مدت طولانی ایستادن. مطابق ارائه دهنده خود، داروی درد مصرف کنید. آسپرین یا سایر داروهای ضد درد ممکن است خطر خونریزی شما را افزایش دهد. فقط داروهایی مصرف کنید که پزشک شما تأیید کرده باشد. اگر لاپاروسکوپی داشتید، ممکن است از گاز دی اکسید کربن که هنوز در شکم شما وجود دارد، احساس درد کنید. این درد ممکن است برای چند روز ادامه یابد. هر روز باید کمی احساس بهتری داشته باشید. پزشک شما به احتمال زیاد می خواهد کمی قدم بزنید و حرکت کنید. اما از هرگونه فعالیت خسته کننده خودداری کنید.

در چه مواقعی به پزشک مراجعه شود؟

جراحی برداشتن آپاندیس

اگر هر یک از موارد زیر را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب یا لرز
  • قرمزی، تورم، خونریزی از محل برش
  • درد بیشتر در اطراف محل برش
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها یا عدم توانایی خوردن یا نوشیدن هر چیزی
  • سرفه مداوم، مشکل در تنفس یا تنگی نفس
  • درد شکم، گرفتگی یا تورم
  • به مدت 2 روز یا بیشتر دفع مدفوع نداشته باشید
  • اسهال آبکی بیش از 3 روز

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید