حمله ایسکمی گذرا یا سکته خفیف چیست؟

0
6,886
136516.jpeg alt_text
136516.jpeg caption

حمله ایسکمی گذرا (TIA) شرایطی بسیار مشابه با سکته می باشد ولی بر خلاف آن آسیب دائمی و یا جدی قلبی ایجاد نمی کند. تنها می توان به آن به عنوان یک زنگ خطر که می تواند حاکی از سایر شرایط بدنی باشد به آن نگریست. از میان هر سه نفری که چنین شراطی را تجربه می کند یک نفر دچار سکته مغزی می گردد. 

علائم حمله ایسکمی گذرا

علائم معمول این حالت غالبا در عرض یک ساعت از بین می روند ولی به طور کلی می توان به علائم زیر اشاره نمود:

• ضعف، بی حسی یا فلج در صورت، بازو یا پا، که معمولا در یک طرف بدن می باشد

• صحبت کردن منقطع یا گفتار مبهم یا مشکل در شناخت دیگران

• دوبینی یا مشکلات بینایی از جمله نابینایی در یک یا هر دو چشم 

• سرگیجه یا عدم تعادل

برخی از افراد ممکن دو یا چند نمونه از این علائم را تجربه نمایند و در برخی از بیماران ممکن است شدت علائم با یکدیگر متفاوت باشد. 

علل ایسکمی گذرا

 

سکته قلبی خفیف

 

در یک سکته مغزی یک لخته خونی مسیر جریان خون به بخشی از مغز را مسدود می نماید، درنتیجه این عدم خون رسانی به بخشی از مغز باعث اختلال در عملکردهای آن منطقه از مغز می گردد. در حالی که در یک سکته خفیف یا حمله ایسکمی گذرا تنها یک انسداد جزیی به وجود می آید که نمی تواند باعث مشکلات دائمی گردد. این انسدادهای خونی ممکن است به دلیل مشکلات پلاکتی و انباشت آن ها در مسیر جریان خون و یا مشکلات کلسترولی ایجاد گردند. برخی از علل زمینه ساز نیز ممکن است به چنین مشکلاتی دامن بزنند از جمله:

• وجود سابقه خانوادگی ابتلا به حمله ایسکمی گذرا

• سنین بالای 55 سال بیشتر در معرض ابتلا هستند

• بیشتر مرگ های مربوط به این بیماری به زنان مربوط می شود

• سابقه قبلی ابتلا به این شرایط 

• بیماری خونی سلول های داسی شکل. در این بیماری سلول های خونی به دلیل داشتن اشکال نامتقارن قادر به حمل مقادیر کافی اکسیژن نبوده و احتمال مسدود کردن جریان خون در آن ها نیز وجود دارد. 

پیشگیری از سکته مغزی

با کنترل برخی از شرایط تا حدود زیادی می توان مانع از بروز این حالات گردید. از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره نمود:

فشار خون بالا

خطر بروز سکته مغزی با داشتن این حالت دو چندان می گردد. این فشار را می توان بالای 11 روی 5/7 در نظر داشت. 

کلسترول بالا

کلسترول بالا می تواند در جریان های خونی مغزی رسوب کند. بنابراین پزشکان برای جلوگیری از بروز آن حالت معمولا مصرف غذاهای غیر اشباع و چربی کم را توصیه می نمایند.

بیماری های قلبی

نارسایی قلبی، نقایص مادرزادی قلبی، ریتم های غیر طبیعی قلب، بیماری عروق محیطی و بیماری شریان کاروتید که در آن عروق گردنی آسیب می بینند.  دیابت و اضافه وزن که باعث سخت شدن عروق می گردد.

تشخیص سکته خفیف

از آن جایی که این شرایط گذراست بنابراین نمی توان آن را از قبل تشخیص داد ولی به کمک بررسی برخی از علائم می توان تا حدودی خطرات ممکن را ارزیابی نمود. معاینه بالینی، سی تی آنژیوگرافی، اکوکاردیوگرافی و MRI از جمله این آزمایش ها می باشند.

درمان سکته خفیف

درمان های دارویی برای پیشگیری از بروز سکته شدید شامل داروهای ضد پلاکتی و داروهای ضد انعقادی که مانع از رسوب سلول های قرمز خونی شده، خانواده داروهای استاتین برای مهار کلسترول بالای خون می شود. در برخی موارد ممکن است اقدامات تهاجمی هم چون آنژیوگرافی و یا جراحی برای برطرف کردن انسداد تجویز گردد. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین قلب و عروق ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید