خال و انواع آن

0
4,103
783063.jpeg alt_text
783063.jpeg caption

خالها تومورهای پوستی خوش خیم هستند که از سلولهای خال مشتق از ملانوسیت تشکیل شده اند. شیوع آنها در دو جنس زن و مرد یکسان است. خالهایی که در بدو تولد وجود داشته یا در اوایل شیرخوارگی ظاهر می شوند، خالهای مادرزادی نامیده می شوند. تماس با نور آفتاب، محرک رشد سلولی خالهاست. خالها در دوران بلوغ یا بارداری به علت تغییرات هورمونی اندازه بزرگتر پیدا می کنن یا پررنگ تر می شوند. واکنش تجمعی نور فرابنفش (UV)، هم طبیعی و هم مصنوعی، با DNA مشخص شده است تا موجب آسیب ژنتیکی شود که می تواند منجر به رشد ملانوما یا دیگر سرطان ها شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند در دوران کودکی یا بزرگسالی رخ دهد و تنها پس از آن منجر به سرطان پوست می شود. 

انواع خال

انواع خال

خالهای اکتسابی انواع مختلفی دارند:

1.خالهای جانکشنال که به رنگ قهوه ای تا برنزه هستند و کمی برآمده اند. بیشتر در کودکان و در کف دست وپا، اعضای تناسلی و مخاطها دیده می شود.

2.خالهای مرکب: پاپولهای پیگمانته با برآمدگی کم یا زیاد هستند. ممکن است کناره نامنظم داشته باشند. اغلب در اواخر دوران کودکی و دوران نوجوانی شایع است.

3.خالهای اینترادرمال: پاپولهایی هستند که اغلب برآمده و گوشتی اند و پیگمانتاسیون کم یا زیاد دارند. این خالها پس از بلوغ دیده می شود و ممکن است مو هم داخل آن رشد کند.

علائم خال های بدخیم

در صورت وجود این تغییرات احتمال بدخیم شدن خال وجود دارد و باید به پزشک مراجعه کنید:

غیر قرینه بودن خال،حاشیه ضایعه ای کنگره ای یا گسترش به داخل پوست اطراف، رنگهای متغیر ضایعه، قطر ضایعه بیش از شش میلی متر افزایش اندازه یا تغییر رنگ و شکل ضایعه بهترین راه تشخیص نوع خال بیوپسی و خارج کردن ضایعه و ارسال نمونه به آسیب شناسی است. برای ضایعاتی که بزرگ هستند و محل آنها از نظر زیبایی مهم است از روشهای دیگر مثل پانچ استفاده می شود. درمان ضایعات بر اساس نوع جواب آسیب شناسی انتخاب می شود. اگر خال بدخیم باشد از جراحی و برداشتن حاشیه ضایعه استفاده می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا از متخصصین پوست و مو ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید