خطرات سیگارهای الکترونیکی برای سلامتی

0
2,036
611856.jpeg alt_text
611856.jpeg caption

استعمال سیگار یکی از عوامل اصلی بیماری و مرگ زودرس در جهان است. اگرچه سیگار کشیدن به آرامی در کشورهایی دربرخی کشورها کاهش یافته است، بسیاری از گزینه های جدید جایگزین سیگار محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

نمونه هایی از محصولات جایگزین دخانیات و نیکوتین شامل موارد زیر هستند:

  • سیگار الکترونیکی یا "vaping"
  • تنباکوی جویدنی
  • قلیان

این جایگزین های سیگار به اشکال، اندازه ها و طعم های مختلف وارد بازار شده اند.

محصولات جایگزین تنباکو حاوی مواد شیمیایی مضر و سموم 

 

محصولات جایگزین تنباکو حاوی مواد شیمیایی مضر و سموم هستند که برای سلامتی خطرناک می باشند. مواد شیمیایی و سموم ممکن است باعث ایجاد مشکلات سلامتی جدی از جمله سرطان ها گردند. در سال 2019 شیوع بیماری های بسیار جدی ریه  بعلت استفاده از دستگاه های سیگار الکترونیک   گزارش شد. هنوز علت این شیوع مشخص نیست که آیا این شیوع به دلیل مایعات الکترونیکی حاوی نیکوتین یا THC بوده و یا ناشی از محصولات غیر استاندارد و مواد مخدربوده اند. به همین دلیل تا زمان تحقیقات تکمیلی، به همه افراد در هر سنی توصیه می شود که از استفاده از سیگارهای الکترونیک خودداری کنند. اگر سیگار می کشید یا از این محصولات استفاده می کنید، با پزشک خودصحبت کنید. در مورد راه های ترک از ایشان راهنمایی بخواهید.

 

سیگار الکترونیکی یا "vaping"

سیگارهای الکترونیکی ممکن است شبیه سیگار، قلم یا مانند فلش USB بوده و دارای باتری یا قابل شارژ باشند.

سیگارهای الکترونیکی تنباکو را نمی سوزاند. در عوض، آنها کارتریج هایی پر از مایعات شیمیایی دارند که ممکن است حاوی طعم دهنده ها، نیکوتین، تتراهیدروکانابینول (THC) یا روغن های کانابینوئید (CBD) و سایر موادشیمیایی باشند. سیگار الکترونیکی مواد شیمیایی مایع را تبخیر، و بخارحاصله را فرد استنشاق می کند. در حالی که انواع و غلظت سموم با توجه به مارک و نوع دستگاه متفاوت می باشند، تمام سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد مضر هستند. با توجه به نوظهور بودن این دستگاهها در دهه اخیر، تحقیقات محدودی در مورد خطرات سلامت دراز مدت آنها وجود دارد. در این راستا، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در سال 2016 اقدامات اولیه را برای تنظیم مقررات این محصولات انجام داده، با این حال، هنوز اقدامات محدودی در مورد محتوای مایعات الکترونیکی و دستگاه ها انجام شده است. از سپتامبر 2019، بیش از 800 مورد از بیماریهای حاد ریوی، از جمله 12 مرگ در ایالات متحده مرتبط با این دستگاهها رخ داده است. گرچه گزارش دقیقی از دستگاه بخار یا مایع الکترونیکی خاصی وجود ندارد. گزارش های مركز كنترل بیماری ها آمریكا (CDC) تاكنون نشان می دهد كه بیشتربیماران مبتلا به این بیماریهای ریوی از محصولات حاوی THC استفاده کرده اند، هرچند بسیاری از افراد مصرف نیكوتین را نیز گزارش كرده اند. برخی از بیماران فقط سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین مصرف کرده اند. از آنجایی که هیچ کالا یا ماده ای هنوز به این بیماریها ارتباط نداشته است، CDC و FDA توصیه می کنند که مردم از مصرف این محصولات خودداری کنند. اگر همچنان به استفاده از سیگارهای الکترونیکی ادامه می دهید، CDC توصیه می کند نوع کارتریج ها را تغییر ندهید یا آنها را از مراکز مجاز تهیه نمایید. اگر علائم بیماریهای ریوی از جمله سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه، خستگی و درد شکم را تجربه کردید، سریعاً از پزشک خود مشورت بگیرید. بسیاری از افراد ممکن است به عنوان راهی جایگزین برای مصرف سیگار، به سیگارهای الکترونیکی روی آورند و شواهدی وجود دارد که نشان می دهدآنها می توانند برای ترک سیگار مؤثر باشند. با این وجود، به دلیل خطرات احتمالی، سیگارهای الکترونیکی به عنوان اولین انتخاب برای ترک سیگار درنظر گرفته نمی شوند، و در حال حاضر با توجه به میزان شیوع بیماریهای ریوی باید از آنها اجتناب کرد. FDA سیگار الکترونیکی را به عنوان راهی برای ترک سیگار تصویب نکرده است. پزشکان و FDA روش های مبتنی بر شواهد علمی را برای ترک سیگارتوصیه می کنند. اگر از سیگار الکترونیکی برای متوقف کردن سیگار استفاده کرده اید، مجدداً به جای استفاده از سیگارهای الکترونیکی، به مصرف سیگار برنگردید. در عوض، به روشهای مطمئن تر برای خروج نیکوتین از بدن مانند برچسب های نیکوتین، آدامس ها، قرص ها و اسپری های استنشاقی بینی استفاده کنید.

خطرات بالقوه سیگارهای الکترونیکی برای سلامتی

سرطان های مرتبط با سموم و مواد شیمیایی عبارتند از:

  • سرطان ریه
  • سرطان معده
  • سرطان مثانه
  • سرطان مری

سایر شرایط مرتبط با سموم و مواد شیمیایی عبارتند از:

  • بیماری قلبی
  • بیماری های تنفسی مانند آمفیزم که باعث مشکلات تنفسی می شود

به طور معمول، دفعات استعمال سیگارهای الکترونیکی با مقادیر سموم در بدن ارتباط دارد. پتانسیل لازم برای گسترش بیماری های عفونی با به اشتراک گذاشتن این وسایل با افراد دیگر خطر انتقال بیماری ها و ویروس ها را به مراتب افزایش می دهد. به خصوص اگر افراد بهداشت دهان را به درستی رعایت نکنند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید