خطرات مصرف نوشیدنی انرژی چیست؟

0
1,142
111995.jpeg alt_text
111995.jpeg caption

محققان تعدادی از خطرات سلامتی بالقوه نوشیدنی های حاوی كافئین زیاد را بررسی و خطرات مرتبط با ترکیب آنها با الكل نیز مورد تحقیق قرار داده اند

نوشیدنی های انرژی زا چیست؟

اگرچه تعریف استانداردی از “نوشیدنی انرژی زا” وجود ندارد، اما به در کل به عنوان نوشیدنی غیر الکلی بوده که علاوه بر سایر ترکیبات، حاوی کافئین، تاورین (یک اسید آمینه) و ویتامین ها است. آین نوشیدنی ها ابتدا در دهه 1960 در ژاپن معرفی شدند و در دهه 1980 و 90 به طور فزاینده ای در اروپا رواج یافتند.

نوشیدنی های انرژی زا به دلیل مزایای ذهنی یا واقعی به عنوان یک محرک، برای بهبود عملکرد و افزایش انرژی بدن به بازار عرضه می شوند. شرکت های تولید کننده تبلیغات و پشتیبانی مالی مسابقات ورزشی را در راستای القای این موضوع که این نوشیدنی ها “پیشرو و پرانرژی” هستند، به عهده می گیرند. در اتحادیه اروپا تخمین زده می شود که 30٪ از بزرگسالان و 68٪ از نوجوانان نوشیدنی انرژی زا مصرف می کنند که میزان فروش جهانی آن در سال 2012 حدود 12 میلیارد دلار بوده است.

خطرات مرتبط با مصرف نوشیدنی انرژی چیست؟

محققان اظهار داشتند كه خطرات سلامتی مرتبط با مصرف نوشیدنی انرژی در درجه اول با كافئین آنها مرتبط است. خطرات بالقوه مرتبط با مصرف نوشیدنی انرژی زا شامل موارد زیر است:

• مصرف بیش از حد کافئین (که می تواند منجر به بروز تعدادی از علائم از جمله تپش قلب، فشار خون بالا، حالت تهوع و استفراغ، تشنج و در برخی موارد حتی مرگ) شود.

• دیابت نوع 2  به دلیل مصرف زیاد کافئین باعث کاهش حساسیت به انسولین می شود.

• سقط جنین دیررس، کمبود وزن نوزاد هنگام تولد و مرده زایی در زنان باردار

• اثرات مخرب بر سیستم عصبی و قلبی عروقی در کودکان و نوجوانان

• هیجان طلبی

• استفاده و وابستگی به سایر مواد مضر

• تضعیف بهداشت دندان

• علی رقم ارتباط آنها با ورزش ، چاقی و اضافه وزن به همراه دارند.

• مواد تشکیل دهنده نوشیدنی های انرژی حاوی مواد دیگری مانند گوارانا هستند که تأثیر مصرف منظم بلند مدت در نوشیدنی های انرژی زا نامعلوم است.

افزایش روز افزون مخلوط نوشیدنی های انرژی زا همراه با الکل خطراتی جدی را به همراه دارد. محققان اظهار داشتند كه مصرف مقادیر زیاد كافئین (همانطور كه در نوشیدنیهای انرژی یافت می شوند) باعث كاهش خواب آلودگی بدون كاهش اثرات مستی الكل می شود و منجر به “مستی طولانی مدت” می شود. بنابراین، این خطر وجود دارد که افراد به رفتارهای پرخطر و خطرناک مانند خشونت یا رابطه جنسی محافظت نشده روی بیاورند، زیرا مخلوط الکل و کافئین می تواند منجر به از بین رفتن کنترل بر رفتار شود.

پیشنهاد مطالعه: نوشیدنی های انرژی زا خانگی

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید