خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر

0
3,873
776103.jpeg alt_text
776103.jpeg caption

با فرا رسیدن فصل گرما، استفاده از کولرها آغاز می شود، سرمای کولر، در روزهای گرم بهار و تابستان، احساس خوشایندی را فراهم می کند، اما بدون شک عوارضی نیز دارد. برای مثال: کولر و دستگاه های تهویه برای افرادی که دچار آسم و آلرژی هستند مناسب نیست، زیرا به دلیل خشک کردن هوا سبب تشدید مشکلات تنفسی می شود. طبق تحقیقات صورت گرفته استفاده از کولر در هوای گرم، اثری روی کاهش دمای درونی بدن ندارد و حتی ممکن است سبب افزایش دمای درونی بدن شود، به همین دلیل حتی اگر فرد ساعت ها جلوی کولر بنشیند باز هم ممکن است احساس گرما کند. در ادامه به بررسی خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر پرداخته شده است.

سردردهای مداوم

وقتی فرد از محیطی که کولر روشن بوده است خارج شده و در هوای آزاد قرار می گیرد، احساس خستگی، سردرد و ضعف عمومی می کند. این علائم که ناشی از باد کولر است، سندرم ساختمان بیمار نامیده می شود. طبق تحقیق صورت گرفته در سال 2004، افرادی که در محیط کار از کولر استفاده می کنند، بیشتر از افرادی که فاقد کولر هستند احساس بیماری می کنند. توصیه شده است که کارمندان برای جلوگیری از سندم ساختمان بیمار، هر چند ساعت در معرض هوای آزاد قرار گرفته و با تنفس در هوای آزاد دمای بدن خود را متعادل نگه دارند.

گرفتگی عضلات و پادرد

از آنجایی که هوای غیرطبیعی وسایل سرمایشی برای بدن قابل تحمل نیست، وقتی فرد در معرض باد کولر قرار می گیرد، دچار گرفتگی عضلات می شود. این اسپاسم یا گرفتگی در افراد مبتلا به روماتیسم یا کسانی که شکستگی در دست یا پا دارند، یا تحت عمل قرار گرفته و پلاتین در بدنشان قرار داده شده است، بیشتر و شدیدتر است. کولرهای آبی به دلیل هوای سرد و رطوبت زیاد، باعث تشدید مشکلات مفصلی، استخوانی و گرفتگی عضلات می شود. توصیه می شود برای جلوگیری از این مشکلات دریچه کولر طوری تنظیم شود که باد کولر مستقیم به بدن نخورد و فضا را خنک کند.

عفونت های ویروسی

زمانیکه کولر روشن است، دیگر نیازی به باز کردن پنجره ها نمی بینید، در نتیجه هوای تازه وارد فضای خانه نمی شود و هوای قدیمی مدام در خانه به گردش می آید؛ اما این کار یک اشتباه خطرناک است. کولر هوا را در خانه جابه جا می کند و در صورتی که ویروسی در فضای خانه وجود داشته باشد، مرتباً در خانه منتشر می شود. بنابراین احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی مداوم در محیط های دارای تهویه بیشتر از محیط های بدون تهویه است.

از بین رفتن رطوبت هوا

رطوبت هوا در فرایند تنفس نقش مهمی دارد. زمانی که کولر روشن است، رطوبت محیط را میگیرد؛ در نتیجه هوا رقیق شده و اکسیژن آن کاهش پیدا می کند و به این ترتیب سبب بروز مشکلات تنفسی می شود.

مشکلات تنفسی

تغییر دمای محیط از گرم به سرد، می تواند سبب آسیب به دستگاه تنفسی شود. بنابراین قرار گرفتن در معرض باد کولر می تواند سبب مشکلاتی مانند عفونت گلو یا التهاب حلق شود. شواهد نشان می دهد که هر چه زمان بیشتری در محیط های دارای تهویه هوا باشیم، احتمال ابتلا به عفونت گلو و بینی بیشتر می شود.

خشکی چشم

قرار گرفتن در معرض باد کولر برای افرادی که دچار خشکی چشم هستند ضرر دارد و مشکل آنها را تشدید می کند. در واقع باد کولر می تواند سبب خشکی چشم، و درد و خارش آن شود.

کاهش تحمل هوای گرم

قرار گرفتن در معرض باد سرد کولر باعث می شود تحمل هوای گرم را نداشته باشیم و جابه¬جایی از مکان سرد به گرم، سبب بروز استرس در بدن شده و تأثیر منفی بر سلامتی دارد. 

بی حالی

قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر، ممکن است سبب تنبلی، بی حالی، رخوت و سستی در طول روز شود.

خشکی پوست

قرار گرفتن در معرض باد سرد و خشک کولر، باعث می شود پوست رطوبت خود را از دست بدهد و زیر و خشک شود. حتی ممکن است هوای کولر باعث خشکی و شکنندگی موها شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید