خطرات و اقدامات احتیاطی خالکوبی

0
2,601
474521.jpeg alt_text
474521.jpeg caption

در حال حاضر تاتو یا خالکوبی ممکن است رایج تر از همیشه شده باشد، اما خطرات بالقوه آنرا نباید نادیده گرفت. باید اقدامات احتیاطی پیشگیرانه بهداشتی و مراقبت های بعدی را مدنظر قرار داد. شما می توانید در عرض چند ساعت صاحب یک خالکوبی جدید شوید اما اجازه ندهید سهولت روند شما را از فکر کردن درباره دائمی بودن این هنر طراحی بر بدن باز دارد. قبل از انجام یک خال کوبی، مطمئن شوید چه مراحلی داشته و چگونه می توانید خطرات احتمالی را کاهش دهید.

چگونه خال کوبی انجام می شود؟

خال کوبی یک علامت یا طرح دائمی است که با رنگدانه هایی که وارد لایه بیرونی پوست میشود بر روی پوست شما نقش می بندد. به طور معمول، هنرمند خالکوب از دستگاهی دستی استفاده، که عملکردی شبیه سوزن چرخ خیاطی داشته، و با یک یا چند سوزن به طور مکرر پوست را سوراخ و با هر سوراخ، سوزن ها قطرات کوچک جوهر را وارد پوست می کنند. این عملیات باعث مقدار کمی خونریزی و درد جزئی متناسب با سطح طراحی شود.

خطرات خالکوبی را بدانید

خالکوبی ها پوست را سوراخ می کنند، به این معنی که عفونت های پوستی و سایر عوارض ممکن است وارد بدن شوند.

1- واکنش های آلرژیک

رنگهای تاتو  به خصوص رنگهای قرمز، سبز، زرد و آبی  می توانند باعث بروز واکنش های آلرژیک پوستی مانند زخم های خارشی در محل خالکوبی شوند. این حتی ممکن است سالها بعد از انجام خالکوبی نیز رخ دهد.

2- عفونت های پوستی

امکان عفونت پوستی بعد از خال کوبی وجود دارد.

3- سایر مشکلات پوستی

گاهی اوقات ناحیۀ ملتهب به نام گرانولوم در اطراف جوهر خالکوبی شکل میگیرد. همچنین تتو می تواند منجر به کللوئید شود همچون گوشتهای اضافه که در اثر رشد بافت زخم ایجاد می شوند.

4- بیماریهای خونی

اگر تجهیزات مورد استفاده برای خالکوبی با آلودگی های خونی، آلوده شده باشند، می توانند بیماریهای مختلف خونی از جمله استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)، هپاتیت B و هپاتیت C را انتقال دهند.

5- عوارض MRI

به ندرت، خالکوبی ممکن است باعث تورم یا سوزش در مناطق آسیب دیده در هنگام تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) شود. در بعضی موارد رنگدانه های تاتو می توانند در کیفیت تصویر اختلال ایجاد کنند. در صورت بروز واکنش آلرژیک به جوهر تاتو یا در صورت ایجاد عفونت یا مشکل پوستی در نزدیکی خالکوبی ممکن است به دارو یا درمان نیاز باشد.

اقدامات لازم قبل از خالکوبی

قبل از انجام خالکوبی حتماً آماده باشید. قبل از اینکه خالکوبی کنید، با دقت در مورد آن فکر و تصمیم بگیرید. اگر مطمئن نیستید یا نگرانی از امکان پشیمانی دارید، به خود زمان بیشتری بدهید. به خودتان اجازه ندهید که تحت فشار، خال کوبی کنید و اگر تحت تأثیر الکل یا مواد مخدر هستید، خال کوبی نکنید. محل خال کوبی را با دقت انتخاب کنید. در نظر بگیرید که آیا می خواهید محل آن قابل رویت یا مخفی در زیر لباس باشد. همچنین به یاد داشته باشید که افزایش وزن  از جمله افزایش وزن حاملگی ممکن است خال کوبی را تحت تاثیر و بر ظاهر آن تأثیر بگذارد.

اقداماتی که حین خالکوبی باید در نظر داشته باشید

برای اینکه مطمئن شوید خالکوبی با خیال راحت انجام می شود، به این مسائل توجه کنید:

چه کسی خال کوبی می کند؟ به یک مراکز معتبر خالکوبی بروید که فقط از کارمندان آموزش دیده بهره میبرند. 

آیا اپراتور مسائل بهداشتی همچون پوشیدن دستکش، شستن دستها و غیره را برای هر عملیات رعایت می کند!

آیا هنرمند خالکوبی از تجهیزات مناسب استفاده می کند؟ اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع عملیات، سوزن و لوله ها را از بسته های استریل باز می کند. هر نوع رنگدانه، سینی یا ظروف نیز نباید مجدداً استفاده شود.

آیا هنرمند خال کوبی تجهیزات دائمی را استریل می کند؟ اطمینان حاصل کنید که از دستگاه استریلیزه حرارتی (اتوکلاو) برای استریل کردن کلیه تجهیزات دائمی مشترک بین مشتریان استفاده شود. تجهیزات و وسایلی که با اتوکلاو قابل استریل شدن نیستند از جمله ابزار طراحی، محل کار و سینک  باید پس از هر بار استفاده بوسیله مواد ضد عفونی کننده استاندارد یا محلول سفید کننده ضد عفونی شوند.

 نحوه مراقبت از خالکوبی

 

خطرات خالکوبی

از خالکوبی بخوبی مراقبت کنید، نحوه مراقبت از خالکوبی جدید بستگی به نوع و میزان کار انجام شده دارد. به طور معمول، شما باید:

1- پوست محل خالکوبی را تمیز نگه دارید. از صابون و آب ساده و لمس ملایم استفاده کنید. هنگام دوش گرفتن، از جریان مستقیم آب بر روی پوست تازه خال کوبی خودداری کنید. به آرامی لمس کنید مالش ندهید.

2- از مرطوب کننده استفاده کنید. چندین بار در روز مرطوب کننده ملایم را روی پوست خال کوبی بمالید.

3- از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید. حداقل چند هفته ناحیه خالکوبی شده را از آفتاب دور نگه دارید.

4- از شنا کردن خودداری کنید. در حالی که خالکوبی در حال بهبود است، از استخرها، وانهای داغ، رودخانه ها، دریاچه ها خودداری کنید.

5- لباس خود را با دقت انتخاب کنید. هر لباسی را که ممکن است بافت آن به خالکوبی بچسبد را نپوشید.

6- دو هفته برای بهبودی نسبی زمان لازم است. از کندن و خاراندن محل زخم خودداری کنید، در غیر این صورت خطر عفونت را افزایش و می تواند به طراحی آسیب برساند و باعث ایجاد زخم شود.

اگر فکر می کنید ممکن است خالکوبی شما آلوده شود یا نگرانید که محل خالکوبی به درستی بهبود نمی یابد، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر خالکوبی آن چیزی که انتظار دارید نیست و شما علاقه مند به برداشتن خال کوبی هستید، از متخصص پوست درباره جراحی لیزر یا گزینه های دیگر برای برداشتن خال کوبی مشورت بگیرید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید