خواص خوراکیهای سفره هفت سین

0
1,500
716573.jpeg alt_text
716573.jpeg caption

تمدن ایرانیان داری رسوم و آداب منحصر به فردی میباشد که از دیرباز مورد توجه مردم جهان قرار گرفته و تاریخ فرهنگی مردمان ایران زمین از همین رسوم زیبا سرسار میشود.از این رسوم زیبا میتوان شب یلدا، جشن مهرگان و سپندارمزگان و… را نام برد. اما مهمترین مراسم زیبای ایران زمین استقبال مردم برای سال نو میباشد که در آن سفره ی زیبای هفت سین خودنمایی میکند.
سفره هفت سین همانطور که از نام زیبایش پیداست شامل هفت ماده ایی ست که با حرف سین شروع شده و برای تمامی ایرانیان بسیار نام آشنا میباشد. این سین ها عبارت است از سبزه، سیر،سمنو،سرکه، سیب، سماق و سنجد بوده که ماهی زیبای درون تنگ و تخم مرغ رنگ شده نیز به زیبایی سفره هفت سین جلایی دیگر میبخشد.
با اینکه تمامی اجزای این سفره هرکدام نماد نیکی و آرزوهای قشنگ است و فرهنگ ایران را به رخ جهانیان میکشد، اما خواص آن تنها به فرهنگسازی محدود نمیشود. هرکدام ازین اجزا خود خواص مفیدی برای بدن دارد که با آن آشنا میشویم:

خواص خوراکیهای سفره هفت سین

 

خواص سفره هفت سین

  • سمنو:سمنو یک خوداکی خوشمزه تهیه شده از جوانه گندم است که هضم راحتی از لحاظ گوارشی دارد.این ماده مغذی حاوی مقادیر قابل توجه پتاسیم و ویتامین B بوده که بسیار برای مو مفید است.
  • سیب: از خواص سیب نمیتوان غافل شد.سیب میوه ارزشمندی است که حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین C و Aبوده و همچنین فیبر زیادی دارد. بتاکاروتن موجود در سیب برای افزایش ایمنی و سلامت بدن مفید است.به افرادیکه رژیم لاغری دارند، سیب به شدت توصیه میگردد. زیرا باعث عدم جذب چربی میشود.
  • سرکه: سرکه یک طعم دهنده عالی است که بسیار کم کالری بوده و در رژیمها توصیه میشود.
    سرکه همچنین باعث هضم آسانتر غذاها شده و به کاهش کلسترول بدن کمک میکند.
  • سماق:سماق نیز ماده دیگر هفت سین میباشد. فواید بسیاری دارد.بسیار تب بر است. به رفع گلودرد و برونشیت کمک میکند و در درمان سرماخوردگی و عفونت های تنفسی کاربرد دارد. چنانچه بر روی زخمها ضماد گردد موجب کاهش التهاب میگردد.همچنین مقدار قابل توجهی ویتامینCدارد و آنتی اکسیدان قوی میباشد.موجب کاهش کلسترول و قند خون میشود.به همین دلیل مصرف آن به بیماران دیابتی توصیه میشود.
  • سیر: از خواص سیر هرآنچه گفته شود کم است. سیر دارای ماده آلیسین بوده که خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارد.
    همچنین دارای کلسیم، منیزیم، ویتامینهای گروهBو همچنین ویتامینCمیباشد. موجب تصفیه خون نیز میگردد و در درمان بسیاری از بیماریها از جمله بیماران ریوی موثر است.
  • سنجد: سنجد نیز میوه پر خاصیتی است که در دنیای امروزی از سبدغذایی مردمان ایران حذف شده است. حاوی ویتامین C میباشد. همچنین به جهت ویتامینKباعث انعقاد خون میگردد. در درمان اسهال نیز بسیار سودمند است.
    تب بر است و باعث پاکسازی دستگاه گوارشی از جمله معده و روده میشود. در مورد سبزه سفره هفت سین نیز باید گفت که سبزه سبب شادمانی و طراوت میشود و ماهی نیز روح زندگی دارد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید