درد کف پا در زمان های مختلف و علل آن

0
1,545
درد کف پا

درد کف پا یکی از مشکلاتی است که به صورت روزانه میلیون ها نفر را دچار مشکل می کند، این وضعیت از یک درد معمولی خسته کننده گرفته تا درد تیز و سوزشی می تواند متغیر باشد. البته برای بعضی از افراد، درد پا فقط در شب یا هنگام خواب اتفاق می افتد. بنابراین درد کف پا در شب به عنوان یک عامل بالقوه می تواند خواب خوب شبانه را بر هم زده و کیفیت خواب را بر هم بزند. اما این درد ممکن است تنها به زمان خوابیدن ختم نشود.

علت درد کف پا

آیا تا به حال تحت تأثیر درد کف پا در شب قرار گرفته اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است پس برای آگاهی از دلایل معمول و بهترین روش درمان هر یک از شرایط، بهتر است ادامه این مطلب را از دست ندهید. اگر چه در بسیاری از موارد، چند درمان خانگی می توانند به کاهش درد کف پا هنگام شب کمک کنند، اما ممکن است نیاز باشد تا در این باره با یک متخصص ارتوپدی صحبت کنید.

1. فاشئیت کف پا

به بافتی که از قسمت جلوی پای شما، از طریق قوس به سمت پاشنه می رود، فاشیای پلانتار یا نیام کف پایی گفته می شود. زمانی که این بافت تحت فشار یا کشش قرار بگیرد، می تواند باعث التهاب و درد در شرایطی به نام فاسئیت پلانتار شود.
علل شایع فاسئیت کف پا عبارتند از:
کف پای صاف
• قوس بلند روی پا
• چاقی
• عضلات تنگ ساق پا
• ساعتهای طولانی بدون استفاده از تجهیزات حمایتی مناسب، سر پا ایستادن
این نوع درد کف پا هنگام صبح معمولا بیشتر است.

2. نورومای مورتون

نورومای مورتون یک بیماری دردناک است که باعث سوزن سوزن شدن یا التهاب در اطراف اعصاب انگشتان پا می شود. این گرفتگی اعصاب می تواند به احساساتی مانند سوزش و درد تیر کشنده در کف پا منجر شود.
این درد لزوما در طی شب تشدید نمی شود اما این درد کف پا می تواند در طول روز باقی بماند، به ویژه هنگامی که راه می روید یا به پاهای خود فشار می آورید.

افراد مبتلا به نورومای مورتون اغلب دارای:
• صافی کف پا
• قوس بلند روی پا
انحراف شست پا (هالوکس والگوس)
• انگشت چکشی

3. درد کف پا در دوران بارداری

در دوران بارداری، بدن فرد به طور متفاوتی کلسیم را پردازش می کند. این تغییر در سطح کلسیم می تواند منجر به گرفتگی و حساسیت در پاها و درد کف پا در اوایل بارداری شود.

4. درد کف پا در افراد دیابتی

مقادیر بالای قند خون می تواند به مرور زمان به سیستم عصبی مرکزی آسیب برساند که این شامل اعصاب پای شما هم می شود. با بدتر شدن آسیب، علائم دیگری از جمله درد پا و گزگز می تواند تشدید شود.

5. فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که باعث درد و سفتی گسترده می شود. این بیماری شامل درد پا و مناطق دیگر است که به طور مکرر ممکن است باعث تجربه فشار شود.

در شب به علت پایین بودن سطح هورمون ضد التهابی کورتیزول ممکن است درد کف پا در هنگام خواب بدتر شود.

6. گرفتگی اعصاب

فشرده شدن برخی از اعصاب مچ پا می تواند باعث سندرم تونل تارسال شود. فشرده شدن عصب سیاتیک در پشت و پاها نیز می تواند باعث درد پا شود.
در هر دو مورد، فشار بر روی این اعصاب در شب بیشتر می شود، که منجر به افزایش درد می شود.

7. عوامل سبک زندگی

بسیاری از دوره های درد مانند درد کف پا هنگام راه رفتن را می توان در مواردی مانند نحوه پیاده روی، نحوه نشستن و کفش هایی که می پوشید، جستجو کرد.

عوامل سبک زندگی که ممکن است در ایجاد این شرایط نقش داشته باشند عبارتند از:

  • مدت زمان طولانی نشستن
  • ایستادن، راه رفتن یا دویدن به مدت طولانی
  • پوشیدن کفش های نامناسب
  • خوابیدن در پوزیشن های خاص
  • وزن

8. آناتومی پا

برخی از افراد به دلیل ساختار پا درد بیشتری در شب احساس می کنند. افرادی که قوس روی پای بیشتری دارند و کسانی که دارای کف پای صاف هستند بیشتر تحت تأثیر شرایطی قرار می گیرند که می توانند منجر به درد پا شوند.

درد کف پای کودکان

کودکان نیز همانند بزرگسالان، ممکن است در اثر استفاده بیش از حد از رباط پا یا پوشیدن کفش های نامناسب، به فاشئیت کف پا مبتلا شوند. از آنجا که این بیماری می تواند با گذشت زمان بدتر شود، برای تشخیص صحیح و درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید.

برای کاهش هر گونه تحریک یا التهاب، پاشنه کودک خود را با کمپرس سرد مالش دهید. ماساژ دادن این ناحیه نیز می تواند به بهبود آن کمک کند. اطمینان حاصل کنید که کودک شما برای کمک به بهبودی درد کف پای خود به اندازه کافی استراحت کرده و از دویدن، پریدن و ایستادن به مدت طولانی خودداری می کند.

هنگامی که کودک شما به فعالیت های عادی خود بازگشت، به او یادآوری کنید که برای جلوگیری از بازگشت مشکل، تمرینات گرم کننده و کششی را انجام دهد. همچنین باید بررسی کنید که آنها از کفش های مناسب استفاده کنند.

پیشنهاد مطالعه: درد پاشنه پا

منبع

اگر به مدت طولانی این درد کف پا را تجربه می کنید، به راحتی می توانید با استفاده از مشاوره آنلاین با متخصصین ارتوپدی طبینجا به درد خود پایان بدهید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید