آیا هالوکس والگوس یا انحراف شست پا برگشت‌پذیر است؟

0
2,656
انحراف شست پا

مسیر مغازه کفش فروشی تا جراحی پا اصلاً دور نیست به ویژه برای زنانی که عاشق پوشیدن کفش های پاشنه بلند و اغلب برای مدت زمان طولانی هستند. چرا که کفش های پاشنه بلند باعث شروع هالوکس والگوس یا انحراف شست پا شده که معمولاً با درد و بدشکلی های زشت همراه است.

با این وجود، بیش از صد سال است که تصور مد زنانه بدون کفش پاشنه بلند دشوار است. کفش‌های پاشنه بلند پاها را بلندتر نشان داده و زنان ریزنقش را چند سانتی‌متری بالا می‌آورند، در نتیجه شما را لاغرتر نشان داده و ظاهری جذاب ارائه می کنند.

این فکر یا انگیزه مشابه میلیون‌ها زن، برای پوشیدن مداوم این کفش‌ها را منعکس می‌کند، هرچند که با این کار، پای آنها به شدت آسیب می‌بیند. علاوه بر خطر آشکار لنگیدن، زمین خوردن، پیچ خوردن مچ پا یا گیرکردن پاشنه‌ها، زنانی که اغلب و برای مدت طولانی کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند، به‌ویژه آن‌هایی که دارای کف پا و بافت همبند ضعیف هستند، خود را در معرض خطر دیگری قرار می‌دهند: هالوکس والگوس.

هالوکس والگوس چیست؟

هالوکس والگوس که همچنین به عنوان بونیون شناخته می شود، یک ناهنجاری در جلوی پا است. اولین استخوان پا به سمت خارج یا به سمت مرز جانبی پا منحرف شده و باعث گشاد شدن ناحیه اطراف توپی پا می شود. با این حال، تاندون برای این کار خیلی کوتاه است و انگشت شست پا به پهلو کشیده می شود. این انحراف سپس به سمت انگشتان کوچک پا منتهی می شوند.

خطرات و علل انحراف شست پا

هالوکس والگوس نتیجه حرکات معیوب در پا است و اغلب در ابتدا تنها یک مشکل زیبایی به حساب می آید. اما علائم هالوکس والگوس می تواند در طول سال ها بدتر شود.

  1. کف پای صاف: در این وضعیت قوس عرضی پا در کف پا صاف شده، این امر باعث می‌شود انگشت شست پا توسط تاندون‌ها و ماهیچه‌ها از تراز خارج گردد. بنابراین صافی کف پا ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت شود.
  2. پوشیدن کفش نامناسب: پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند بیش از هر چیز دیگری به شروع و پیشرفت بیماری کمک می‌کند. به عبارتی وزن کل بدن روی قسمت جلویی پا قرار می‌گیرد. کفش‌هایی که در انگشتان پا خیلی باریک هستند، انگشت شست پا را حتی بیشتر به حالت والگوس می‌رسانند.
  3. اضافه وزن: چاق مشخصه دیگری از فاکتورهای منفی است.
  4. فاکتورهای ژنتیکی: در برخی خانواده ها انحراف شست پا بیشتر و در طول نسل ها رخ می دهد. افراد مبتلا به این استعداد ژنتیکی باید بیشتر مراقب پاهای خود باشند.
  5. عوامل اولیه: کودکانی در سنین 12 یا 13 سال وجود دارند که در حال حاضر از ناهنجاری های شدید قوز شست پا رنج می برند. در چنین مواردی علت ژنتیکی خواهد بود.

علائم انحراف شست پا

درد، قرمزی و ورم اطراف مفصل در پایه شست پا

دردی که بیماران هالوکس والگوس تجربه می‌کنند از فردی به فرد دیگر متفاوت است. حتی انحراف خفیف شست پا نیز می‌تواند باعث درد شدید در برخی افراد شود، در حالی که برخی دیگر علیرغم تغییر شکل بسیار مشخص، به سختی دردی را احساس می کنند.

درد میانی پا

با پیشرفت بیماری، به اصطلاح تشعشع اولیه (شست پا و اولین استخوان مفصل پا با هم اولین شعاع را تشکیل می دهند) ناپایداری ایجاد می شود. بنابراین بیمار دیگر نمی تواند وزن این ناحیه را تحمل کند. سپس بیمار یک موقعیت محافظتی از پا اتخاذ می کند و وزن بدن به قسمت های میانی و جانبی پا میانی انتقال می یابد.

انگشت چکشی

موقعیت کج شست پا اغلب روی انگشتان کوچک نیز تاثیر می گذارد. آنها در کنار هم فرو می روند و ممکن است انگشت چکشی ایجاد شود.

استئوآرتریت

بدشکلی مداوم ممکن است به مفصل پایه انگشت شست پا آسیب زیادی وارد کند. در چنین وضعیتی مفصل پس از چند سال دچار استئوآرتریت (ساییدگی و پارگی مفصل) می گردد.

درمان هالوکس والگوس

هنگامی که هالوکس والگوس ایجاد شد، دیگر نمی توان آن را به حالت قبل بازگرداند. بسته به اینکه تغییر شکل جلوی پا چقدر شدید شده است، پزشک تصمیم گیرنده نوع درمان انتخابی شما خواهد بود.

کفی‌ها، آتل‌ها، تکیه‌گاه‌ها

اگر باز هم بتوان شست پا را به موقعیت اصلی خود بازگرداند (بدشکلی انعطاف‌پذیر)، گزینه‌های درمانی محافظه‌کارانه (غیر جراحی) معمولاً می‌توانند درد را تسکین دهند. پس از آن ممکن است برای درمان صافی کف پا استفاده از کفی مفید باشند. این کفی‌ها شعاع دوم و سوم میانی پا را بلند می‌کنند، وسط پا به طور کلی باریک‌تر گردیده و فشار در کفش‌های بسته کاهش می‌یابد.

فیزیوتراپی

راه رفتن با پای برهنه و همچنین تمرینات پا و انگشتان پا می توانند عضلات پا و بافت های همبند را تقویت کنند. این تمرینات با ناهنجاری های انحراف شست پا مقابله می کند. تمرینات تقویتی و حرکتی ویژه برای تقویت پاها و کل بدن اسپیرالدینامیک (مفهوم حرکتی سه بعدی) نامیده می شود. در این تمرین بیمار یاد می گیرد که انگشتان پاهای خود را تمرین دهد و بطور فعال آنها را صاف نگه دارد.

عمل جراحی

اگر وضعیت پا با وجود درمان محافظه کارانه همچنان پیشرفت کند، تنها گزینه باقی مانده جراحی است. تکنیک های عمل متفاوتی برای این کار وجود دارد. عمل جراحی باعث صاف شدن انگشت پا می شود.

منبع

اگر شما هم با قوز شست پا مواجه هستید، می توانید با متخصصین ارتوپدی طبینجا بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید