درمان تنبلی چشم

0
1,560
194327.jpeg alt_text
194327.jpeg caption

تنبلی چشم یا آمبلیوپی، زمانی اتفاق می افتد که یکی از چشم ها دید طبیعی ندارند در حالی که چشم دیگر از نظر عملکرد و بینایی کاملا نرمال باشد شیوع تنبلی چشم در جوامع مختلف متفاوت هست، اما به طور کلی حدود ۳ در صد کودکان از سن نوزادی تا ده سالگی را درگیر می کند. ابتلا به این اختلال جنبه وراثتی دارد و معمولا افراد مبتلا سابقه خانوادگی مثبت دارند. این اختلال می تواند هر دو چشم را درگیر کند نه شیوع آن بسیار کمتر هست و به آن آمبلیوپاتی دو طرفه گفته می شود. برای وضوح یک تصویر، لازم هست هر دو چشم دید طبیعی داشته باشند و تصویری که ایجاد می کنند، با هم منطبق باشد.

کیفیت دید مبتلا به تنبلی چشم

 

درمان تنبلی چشم

در تنبلی چشم، چشم درگیر نمیتواند وضوح تصویر مناسبی ایجاد کند، لذا سیگنالهایی که از آن به چشم درگیر می رسد، توسط مغز به طور خود کار نادیده گرفته میشود و چشم سالم توسط مغز ترجیح داده میشود و پس از مدتی مسیر چشم معیوب به مغز، خاموش شده و چشم عملکرد طبیعی خودرا از دست می دهد و دچار تنبلی می شود. به عبارتی برای وضوح بینایی، مغز چشم سالم را انتخاب می کند و چشم دیگر به تدریج دچار کاهش بینایی میشود.

ساختار چشم مبتلا به تنبلی چشم

در تنبلی چشم، ساختار چشم کاملا نرمال هست. این کودکان می توانند دچار انحراف چشم، بستن چشم درگیر و دیدن اشیا با چشم سالم، سردرد و.. شوند و این علائم والدین را به مشکلات بینایی مشکوک کرده و به پزشک مراجعه می کنند. این اختلال از سن پایین وجود دارد و کودکان در این سن قادر نیستند که کاهش بینایی خود را بیان کنند، تنها راه تشخیص، معاینه و غربالگری کودکان هست. تنبلی چشم علل مختلفی دارد. به طور کلی هر عاملی که از چشم تا مغز جلوی انتقال سیگنال بینایی را بگیرد، می تواند علت آن باشد.

تنبلی چشم در کودکان

کودکانی که مبتلا به استرابیسم (انحراف چشم )هستند، به علت عدم تطابق تصویر روی شبکیه، دچار دو بینی هستند، معمولا برای فرار از دوبینی، یکی از چشم های خود را می بندند، به تدریج چشم دیگر به علت کمتر استفاده شدن، دچار تنبلی میشود. کودکانی که شماره چشم آنها متفاوت هست (صرف نظر از دوربین و نزدیک بین و آستیگماتیسم بودن) چشم ضعیف تر به علت استفاده کمتر در معرض تنبلی می باشد.

علل تنبلی چشم

آب مروارید، عفونت های قرنیه و برخی تومورها نیز میتوانند یکی از علل نادر تنبلی چشم باشند. تمامی کودکان لازم هست تحت غربالگری و معاینه چشم قرار بگیرند که معمولا توصیه به انجام اولین معاینه چشم در روزهاس اول تولد میشود. عفونت های چشمی مادرزادی میتوانند علت این اختلال باشند و همان روزهای اولیه تولد معمولا قابل تشخیص هستند. پایان دوازده ماهگی و سه سالگی زمان معاینه های بعدی می باشد.

پیشگیری و درمان تنبلی چشم

پیشگیری و درمان تنبلی چشم، از اهمیت ویژه ای برخوردار هست. در صورت عدم درمان کودک در تمامی عمر خود دچار کاهش عملکرد چشم و بینایی میشود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید