درمان خانگی فشار خون بالا

0
731
467726.jpeg alt_text
467726.jpeg caption

درمان خانگی فشار خون بالا

فشار خون بالا مشکل شایعی است؛ افراد بسیاری به ویژه در سنین بالا امروزه به این بیماری مبتلا هستند. درمان فشار خون به جز داروهای تجویزی، نیازمند اصلاح سبک زندگی و به کار گیری برخی روش‌های خانگی است. در متن پیش رو قصد داریم شما را با درمان های خانگی فشار خون بالا آشنا کنیم.

توجه به این نکته ضروری است که توصیه‌های پزشک شما به همه درمان‌های خانگی ارجح است و هیچ یک از روش‌های خانگی نمی‌توانند جایگزین داروهای تجویزی باشند؛ از سوی دیگر تا زمانی که سبک زندگی‌تان را اصلاح نکنید، داروهای ضدفشار خون نمی‌توانند تاثیر مناسبی داشته باشند.

12 درمان خانگی فشار خون بالا

به فشار خون بالا، قاتل خاموش می‌گویند؛ از آن رو که این مشکل اغلب علامتی ایجاد نمی‌کند اما یک ریسک فاکتور مهم برای بسیاری از بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته‌های مغزی است. این بیماری‌ها یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در میان جوامع مختلف هستند.

حدود یک سوم از بالغین در ایالات متحده آمریکا مبتلا به فشار خون بالا هستند.

فشار خون شما بستگی به این دارد که چه میزان خون در عروق جریان دارد و نیز چقدر مقاومت دربرابر حرکت خون در عروق وجود دارد. هر چه مسیر عبور خون تنگ‌تر باشد، فشار خون بالاتر می‌رود. فشار خون زیر 80/120 نرمال تلقی می‌شود اما بالاتر از 90/130 نیاز به بررسی دارد.

درمان‌های خانگی و اصلاح سبک زندگی کمک زیادی به اصلاح فشار خون و حفظ آن در محدوده نرمال می‌کنند.

1. افزایش فعالیت و انجام ورزش

چنانچه ضربان قلب و تعداد تنفستان به طور منظم افزایش یابد، قلب فرصت کافی دارد تا قوی‌تر شده و بهتر از قبل خون را به نواحی مختلف بدن پمپاژ کند. این مسئله کمک می‌کند که فشار خون شریان‌ها کم‌تر شود. انجام 40 دقیقه ورزش متوسط به مدت 3 تا 4 روز در هفته کمک‌کننده است. چنانچه این 40 دقیقه به بازه‌های 10 تا 15 دقیقه تقسیم شود، تاثیر بهتری خواهد داشت.

انجام موارد زیر توصیه می‌شود:

• پیاده‌روی

• دوچرخه سواری

• باغبانی

• انجام کارهای خانه

نکته مهم این است که این تمرین‌ها را به طور منظم انجام دهید.

2. وزنتان را کاهش دهید.

درصورتی که اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن می‌تواند به برطرف شدن علائمتان کمک کند. برای این کار ممکن است لازم باشد به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا درصورت نیاز رژیم غذایی یا تمرین‌های خاصی برای شما درنظر بگیرد.

3. کربوهیدرات و قند دریافتی رژیم غذایی‌تان را کاهش دهید.

مطالعات نشان داده است که کاهش دریافت کربوهیدرات و قند از طریق رژیم غذایی می‌تواند به کاهش فشار خون از جهات مختلفی کمک کند. یکی از دیگر از فواید این رژیم غذایی این است که شما مدت بیشتری احساس سیری می‌کنید؛ زیرا مقدار بیشتری پروتئین و چربی دریافت کرده‌اید.

4. پتاسیم بیشتری مصرف کنید و در عوض مصرف سدیم را محدود کنید.

مصرف بیشتر پتاسیم و کاهش دریافت سدیم از طریق مصرف نمک می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

پتاسیم از دو جهت می‌تواند کمک‌کننده باشد: اثر نمک را در بدن کمتر می‌کند و فشار خون را در عروق کم می‌کند؛ از آن جایی که پتاسیم ممکن است برای برخی افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی خطرناک باشد، پیش از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مواد غذایی که پتاسیم دارند، شامل موارد زیر است:

• برخی مواد لبنی از قبیل شیر و ماست

• برخی میوه‌ها از قبیل موز، آووکادو و پرتقال

• ماهی

• برخی سبزیجات

در نظر گرفتن این مسئله اهمیت دارد که واکنش بدن افراد مختلف به نمک بایکدیگر فرق می‌کند؛ برخی افراد نسبت به نمک حساسیت بیشتری دارند و در صورت مصرف سریع‌تر دچار فشار خون بالا می‌شوند.

5. کمتر از غذاهای آماده مصرف کنید.

بخش زیادی از نمکی که مصرف می‌کنید از طریق غذاهای آماده و یا فرآوری‌شده به دست میآید؛ مثل پیتزا، چیپس و اسنک. محدود کردن و یا قطع کامل مصرف این مواد غذایی می‌تواند به کاهش دریافت نمک و قند و درنتیجه کاهش محسوس فشار خون کمک کند.

سعی کنید همیشه لیبل مواد غذایی را چک کنید؛ براساس توصیه‌های سازمان غذا و دارو، مواد غذایی که کمتر از 5 درصد سدیم دارند، کم‌نمک هستند اما بالاتر از 20 درصد می‌تواند خطرناک باشد.

6. سیگار نکشید.

سیگار می‌تواند احتمال بروز بسیاری از بیماری‌ها را بالا ببرد. سیگار می‌تواند به صورت ناگهانی اما موقتی فشار خون را بالا ببرد. با گذشت زمان و مصرف طولانی مدت سیگار، تنباکو می‌تواند باعث آسیب به جداره عروق، تنگی عروق و درنهایت فشار خون بالا شود. مواد سمی درون تنباکو حتی می‌توانند افراد سیگاری دست دوم( کسانی که سیگار نمی‌کشند اما با یک فرد سیگاری زندگی می‌کنند.) را تحت تاثیر قرار دهند.

پیشنهاد مطالعه: عوارض فشار خون پایین

7. اضطرابتان را کم کنید.

همه ما در جهانی پر از اضطراب زندگی می‌کنیم. از این رو بسیاری از مواردی که باعث بروز اضطراب می‌شوند اجتناب ناپذیرند با این وجود استفاده از روش‌هایی که به کاهش اضطراب منجر می‌شوند، می‌تواند کمک‌کننده باشد. روش‌های بسیار زیادی برای کاهش اضطراب وجود دارند؛ از قبیل خواندن کتاب، دیدن یک فیلم کمدی و یا تنفس عمیق و پیاده‌روی کوتاه.

8. به اندازه کافی بخوابید.

فشار خون به طور معمول در طول خواب کاهش می‌یابد؛ به همین دلیل درصورتی که به اندازه کافی در طول روز استراحت نکنید، در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستید. برای برخی افراد ممکن است به خواب رفتن در طول شب دشوار باشد؛ در این صورت ممکن است برای دریافت کمک لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

با این حال داشتن برنامه منظم برای خوابیدن، چرت نزدن در طول روز و انجام ورزش در طول روز می‌تواند به داشتن خواب راحت در طول شب کمک کند.

مطالعات نشان داده است که خوابیدن کمتر از 7 ساعت و یا بیشتر از 9 ساعت در طول شبانه‌روز می‌تواند تاثیر زیادی در بالارفتن فشار خون داشته باشد. خوابیدن کمتر از 5 ساعت تاثیر بسزایی در افزایش فشار خون دارد.

9. سیر بخورید.

مطالعات نشان داده است که مصرف سیر یا پودر سیر در کاهش فشار خون اثربخش است؛ از آن جایی که ممکن است مصرف بالای آن با برخی داروها از قبیل وارفارین تداخل داشته باشد، بهتر است پیش از مصرف با پزشکتان در این زمینه مشورت کنید.

10. مواد غذایی پر از پروتئین بخورید.

مطالعات نشان داده است افرادی که رژیم غذایی پرپروتئین دارند، کمتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند؛ مصرف حدود 100 گرم پروتئین در رژیم غذایی روزانه شانس ابتلا به فشار خون را حدود 40 درصد کاهش می‌دهد. از سویی اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی می‌تواند این احتمال را به 60 درصد برساند. با این حال رژیم پرپروتئین ممکن است برای همه افراد از جمله بیماران کلیوی مناسب نباشد؛ به همین دلیل بهتر است پیش از تغییر رژیم غذایی با پزشکتان در این زمینه مشورت کنید.

مواد غذایی پرپروتئین از قبیل:

• ماهی مثل سالامون

• تخم مرغ

• سینه مرغ

• پنیر

• حبوبات

11. مصرف کافئین را محدود کنید.

کافئین می‌تواند فشار خون را بالا ببرد؛ اما تاثیر آن اغلب موقتی است و پس از 40 تا 60 دقیقه برطرف می‌شود. تاثیر کافئین در افراد مختلف فرق می‌کند. اگر جز آن دسته هستید که حساسیت بیشتری به کافئین دارد، بهتر است درمورد قطع یا محدودیت مصرف آن تصمیم‌گیری کنید. با این حال از آن جایی که کافئین فواید مختلفی هم دارد، تصمیم‌گیری درمورد قطع مصرف آن به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

12. از داروهای ضدفشار خون استفاده کنید.

اگر درمان‌های خانگی و یا اصلاح سبک زندگی کمک‌کننده نبود ممکن است لازم باشد از داروهای ضدفشار خون استفاده کنید. بدین منظور لازم است با پزشکتان مشورت کنید تا داروی مناسب را برایتان تجویز کند. با این حال ممکن است مدتی زمان ببرد تا داروی مناسب برایتان پیدا شود.

 

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین قلب و عروق ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید