درمان دل درد نوزاد

0
2,519
374853.jpeg alt_text
374853.jpeg caption

درمان دل درد نوزاد با ماساژ

حدوداً در 5% موارد، دلیل گریه نوزادان وجود مشکلات جسمی است و در 5 تا 25 % موارد، علت گریه و بی قراری نوزادان، دل درد و کولیک می باشد؛ دل درد و کولیک نوزادان معمولاً در 3-4 ماهگی برطرف می شود، اما ممکن است تا یکسالگی هم طول بکشد. بنابراین، یکی از شایع ترین علل گریه و بی قراری نوزادان، کولیک و دل درد است. عواملی همچون تجمع گاز در معده، بیرون ریختن بزاق دهان، عدم تحمل لاکتوز، یبوست و اسهال، می تواند باعث بی قراری و دل درد نوزاد شود. نوزادی که دچار دل درد است گریه می کند، مشت هایش را گره کرده، پاهایش را به داخل جمع می کند و عضلات شکمش را منقبض می کند. اگر در وضعیت نادرستی به نوزاد خود شیر دهید، نوزاد همراه با شیر هوا را می بلعد، همچنین اگر بادگلوی نوزاد را بعد از شیر خوردن نگیرید، هوای بلعیده شده در شکم نوزاد جمع شده و باعث بروز سکسکه و نفخ می شود. گاهی ممکن است هوای بلعیده شده درون روده ها باشد، در این وضعیت ماساژ دادن شکم کودک و خم کردن پاهای نوزاد روی شکمش باعث جابجا شدن گازها و کاهش درد نوزاد می شود. گاهی شیر خوردن زیاد نوزاد و استرس و ناراحتی مادر، باعث ایجاد نفخ در نوزاد می شود. کودکانی که از شیرخشک استفاده می کنند به دلیل حساسیت روده ها ممکن است دچار دل درد و دل پیچه شوند. 

 

روش های بهبود دل درد

 

روش درمان دل درد نوزادان

 

یکی از روش های بهبود دل درد ماساژ است. ماساژ دادن بدن نوزاد، علاوه بر اینکه به آرامش او کمک می-کند، باعث تخلیه بادهای جمع شده در شکم نوزاد و تسکین دل درد می شود، باعث تقویت ماهیچه ها شده و اثر مثبتی بر رشد نوزاد دارد، درد رویش دندان ها را کاهش می دهد، علاوه بر این ها، از آنجایی که حس لامسه در نوزادان، مهم ترین حس است، ماساژ نوزاد باعث ایجاد رابطه بهتر با نوزاد می شود.

 

نحوه ماساژ دادن نوزاد 

ماساژ دادن نوزاد به روش زیر، به تسکین دل درد او کمک می کند: 

کودک را روی سطح صاف و محکمی به پشت قرار داده و با استفاده از روغن یا لوسیون، شکم نوزاد را به آرامی و به صورت دورانی بمالید. این کار باعث گرم شدن شکم و برطرف شدن نفخ و دل درد می شود. باید او را روی زمین خوابانده و پاهایش را مقابل شکم خود قرار دهید و سپس مانند زمانی که رکاب می زنید، پاهای نوزاد را حرکت دهید، این کار باعث دفع گازهای اضافه و تسکین دل درد می شود. گاهی ممکن است هوای بلعیده شده درون روده ها باشد، در این وضعیت ماساژ دادن شکم کودک و خم کردن پاهای نوزاد روی شکمش باعث جابجا شدن گازها و کاهش درد نوزاد می شود. یکی دیگر از روش های ماساژ دادن نوزاد به این صورت است که نوزاد را به شکم روی ران خود قرار دهید، یک دست خود را روی شکم نوزاد گذاشته و با دست دیگر در جهت عقربه های ساعت، به آرامی پشت نوزاد را ماساژ دهید؛ همچنین می توانید نوزاد را به پشت روی ران خود قرار داده و با انگشتان و کف دست شکم نوزاد را بمالید تا هوای اضافی و گازها از معده او خارج شود و دل دردش تسکین پیدا کند. همچنین می توانید نوزاد را به شکم روی بالش نسبتاً بزرگی قرار داده و به آرامی پشت او را ماساژ بدهید، اما توجه داشته باشید که راه تنفس نوزاد باز باشد و دست او زیر بدنش نباشد، تا خدای نکرده نوزاد آسیب نبیند. براساس مطالعات صورت گرفته، ماساژ شکم نوزاد با روغن اسطوخودوس، باعث تسکین دل درد و کاهش گریه ناشی از دل درد در نوزادان می شود.

 

پیشگیری از دل درد نوزادان

توجه به نکات زیر برای مادرانی که نوزادشان دچار دل درد است، می تواند مفید باشد:

-یادگیری شیوه درست شیردهی، مانع از بلعیدن هوا توسط نوزاد و بروز دل درد می شود.

-کولیک و دل درد معمولاً در سنین 3-4 ماهگی برطرف می شود، اما در صورتی که با گذشت این زمان، همچنان کودک شما دچار دل درد و بی قراری است حتماً به متخصص اطفال مراجعه کنید.

-در فواصل زمانی منظم به نوزاد شیر دهید و بعد از پایان شیردهی حتماً بادگلوی نوزاد را بگیرید.

-استفاده از پستانک در نوزادانی که دچار دل درد و کولیک هستند، می توان درد آن ها را کاهش دهد.

-مصرف مواد غذایی نفاخ همچون سبزیجات، حبوبات و … را کاهش دهید.

-اگر با رعایت موارد فوق و مصرف دارو، باز هم گریه نوزاد ادامه داشت، ممکن است. گریه او به دلیل حساسیت غذایی باشد که نیاز به بررسی دارد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید