درمان فوری سردرد ها

0
1,193
648560.jpeg alt_text
648560.jpeg caption

در جهان شلوغ امروزه، سردرد به بخش جدانشدنی زندگی بسیاری از افراد تبدیل شده است. گرچه سردرد می‌تواند به دلیل مشکلات سلامتی رخ دهد، اما اغلب اوقات نتیجه‌ی اضطراب، کمبود خواب، و مواردی از این قبیل است. با وجود این که درمان‌های زیادی برای سردرد وجود دارد مثل داروهای نسخه از قبیل ایبوبروفن و استامینوفن و یا داروهایی که پزشک نسخه می‌کند، اما همیشه هم این روش‌ها جوابگو نیستند و ممکن است کمکی در برطرف کردن علائم نکنند. اگر چه وسوسه‌انگیز است اما راه‌حل درمان سردرد افزایش دوز داروهای مسکن نیست. گاهی تغییر سبک زندگی و انجام برخی روش‌های ساده می‌توانند به راحتی از بروز بسیاری از سردردها جلوگیری کنند. 

 

درمان فوری سردرد و پیشگیری از آن

در متن پیش رو سعی داریم تا شما را با برخی روش‌های فوری و درعین حال ساده‌ی درمان سردرد آشنا کنیم. چه بخواهید و چه نخواهید ممکن است روزی دچار سردرد شوید. اما خبر خوب این است که روش‌های ساده‌ی بسیار زیادی برای درمان فوری سردرد و پیشگیری از آن وجود دارد. 

 

1.پد خنک‌کننده را امتحان کنید. 

اگر میگرن دارید، پدهای خنک‌کننده را تهیه کنید و بر روی پیشانی‌تان قرار دهید. این پدها بصورت آماده در بازار موجود هستند و می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. در غیر این صورت تکه‌های یخ پیچیده شده در حوله، کیسه‌ی سبزیجات منجمد و یا حتا دوش آب سرد می‌تواند درد را تسکین دهد. کمپرس را به مدت 15 دقیقه بر رروی پیشانیتان نگه دارید و سپس به مدت 15 دقیقه استراحت دهید.

 

2. از پدهای داغ و یا کمپرس گرم استفاده کنید.

اگر سردرد تنشی دارید، یک پد گرم بر روی گردن و یا پشت سر خود قرار دهید. اگر سردرد سینوسی دارید یک حوله‌ی داغ بر محلی که درد می‌کند، بگذارید. یک دوش آب گرم هم می‌تواند کمک ‌کننده باشد. 

 

3.رایحه درمانی

طی رایحه درمانی برخی بوهای خاص تاثیر مثبت بر روی فعالیت مغز گذاشته و باعث بهبود سردرد می‌شوند. تاثیر برخی بوهای خاص بر روی تسکین سردرد و بهبود آن گزارش شده‌اند. از جملع عصلره‌ی نعنا، اکالیپتوس و اسطوخودوس. این عصاره‌ها در بسیاری از عطاری‌ها، مراکز فروش داروهای گیاهی و یا فروشگاه‌های اینترنتی موجود بوده و می‌توانید تهیه کنید.

 

4.طب سوزنی

طب سوزنی روشی است که طی آن سوزن‌های ریز و تیزی وارد نقاط خاصی از بدن می‌شوند تا جریان انرژی در بدن تقویت شود. تصور بر این است که این کار باعث تحریک ترکیبات طبیعی تسکین‌دهنده‌ی درد در بدن می‌شوند. طبق گزارش موسسه‌ی ملی سلامت طب سوزنی در کاهش و تسکین سردرد تاثیر بسزایی دارد.

 

5.تمرینات تنفسی

بله، تنفس! کاری که همواره انجام می‌دهیم. گرچه خننده‌دار بنظر می‌رسد اما سردردهای تنشی گاها می‌توانند با انجام تمرین‌های تنفسی بهبود پیدا کنند. تمرین‌هایی که کمک می‌کنند فکرتان را متمرکز کنید و عضلاتتنان را ریلکس کنید. ابتدا یک مکان آرام و یک صندلی راحت در منزل، محل کار و یا هرجایی که چیزی حواستان را پرت نمی‌کند، پیدا کنید. سپس نفس‌های آرام و شمرده بکشید. برای پنج ثانیه نفس را نگه دارید و سپس برای پنج ثانیه آن را خارج کنید. همچنان که آرام می‌شوید، انقباض عضلاتتان هم کم می‌شود.  شما هم‌چنن می‌توانید روشی موثرتر برای ریلکسیشن استفاده کنید؛ به گونه‌ای که بر روی یک گروه اصلی از عضلات بدنتان تمرکز کنید. از انگشتان پا شروع کنید و به سمت بالا حرکت کنید.

 

6.آب بخورید.

کم‌آبی می‌تواند با سردرد مرتبط باشد اما  به سادگی می‌توان از آن پیشگیری کرد. نوشیدن آب کافی در طول روز به راحتی می‌تواند از بروز بسیاری از سردردها پیشگیری کند.  اما نباید فراموش کرد تمام مایعات هم تاثیر یکسانی ندارند؛ برخی از آن‌ها در پیشگیری از سردرد مفیدند و برخی دیگر بالعکس باعث بروز سردرد می‌شوند. برای مثال نوشیدن مقدار زیادی قهوه در طول روز و یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین، می‌تواند باعث تحریک ایجاد سردرد شود.  الکل و شراب هم باعث ایجاد وضعیت کم‌آبی در بدن شده و می‌توانند بروز سردرد را در بدن تحریک کنند.

 

درمان فوری زمستان

 

 

7. به اندازه کافی بخوابید.

بسیار شنیده‌ایم که کمبود خواب باعث بروز اثرات سو مختلف بر روی سلامتی جسم و روان می‌شود. یکی از عوارض شایع اختلال خواب بروز سردرد است. اما دانستن این که نیاز به خواب بیشتر دارید و از طرفی رسیدن به این هدف، دو چیز متفاوت هستند.  راه‌های متنوعی هستند که می‌توانید از این طریق کیفیت و میزان خوابتان را بهبود ببخشید. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

-برنامه منظم داشته باشد.

ساعت مشخصی به تخت خواب بروید و ساعت مشخصی هم از خواب بیدار شوید. حتا اگر پانزده دقیقه زودتر بیدار شوید و یا پانزده دقیقه دیرتر به خواب بروید، می‌تواند گامی درست در مسیر رسیدن به هدفتان باشد. 

 

-از محرک‌ها در ساعت‌های نزدیک به خوابیدن استفاده نکنید.

مصرف محرک‌هایی از قبیل الکل، کافئین، شکر و نیکوتین در طول شب اجازه نمی‌دهد به موقع  به خواب بروید و از طرفی شما را تا صبح برای رفتن به دستشویی بیدار نگه می‌دارند. قبل از آن که سرتان را روی بالش بگذارید، به بدنتان اجازه دهید کمی آرام شود!

 

-یک کار آرامبخش قبل خواب انجام دهید. 

کامپیوتر یا تلویزیون را خاموش کنید و در عوض خود را به خواندن یک کتاب و یا گرفتن یک دوش آب گرم دعوت کنید. شاید این کار کمی بی‌مزه بنظر برسد اما کمی آرامش قبل از خواب راه دوری نمی‌رود!

 

8.خود را به یک رژیم مناسب برای سردرد عادت دهید.

ثابت شده برخی غذاها، حتا خوشمزه، با بروز سردرد مرتبط هستند. سعی کنید یک دفتر از غذاها و نوشیدنی‌هایی که روزانه مصرف می‌کنید داشته باشید. مهم‌تر از آن بهتر است به غذاها و نوشیدنی‌هایی که در هنگام سردرد مصرف می‌کنید، دقت کنید. چنان چه متوجه شدید غذای خاصی باعث تحریک سردرد می‌شوید، مصرف آن را قطع کنید و ببینید سردردها کمتر می‌شوند یا خیر. 

 

غداهایی که موجب سردرد می شود کدامند؟

 

برخی غذاهایی که می‌توانند سردرد بدهند:

-نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های حاوی کافئین: قهوه، چای، شکلات و نوشابه از این جمله هستند.

-غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات: MSG به عنوان ماده نگهدارنده و بطور سنتی در برخی غذاهای آسیایی استفاده می‌شود. برخی مواد از قبیل نودل حاوی این ماده هستند.

-غذاهای حاوی نیترات: سوسیس، پپرونی و هات داگ حاوی نیترات بوده و می‌توانند سردرد بدهند. 

-غذاهای حاوی تیرامین: تیرامین ترکبیی است که از تجزیه‌ی یک نوع آمینواسید به نام تیروزین تولید می‌شود و در غذاهایی مثل پیتزا و پنیز پیتزا یافت می‌شود.

در پایان اگر هیچ یک از روش‌های فوق کمک‌کننده نبود و سردرد شما پیوسته ادامه داشت، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید