دلایل بروز قی در چشم

0
2,975
547246.jpeg alt_text
547246.jpeg caption

قی چشم به ترشحات سفید یا زرد رنگی گفته میشود که گاهی اوقات پس از خواب صبحگاهی و یا خوابهای بین روز در اطراف چشم، به ویژه گوشه چشم دیده میشود. قی در واقع نوعی واکنش دفاعی بدن بوده که بنا به دلایلی ایجاد میشود. انسان در طی هرثانیه حدود ۲تا۳ بار پلک میزند که پس از هربار پلک زدن تمام سطح چشم از آلودگیها شسته شده و چشم کاملاً پاک و تمیز میشود. در طی روز این مخاطها بسیار کم بوده و شخص متوجه آن نمیشود. اما به دلیل بسته بودن طولانی مدت پلک در شبها،این آلودگی ها از سطح چشم خارج نشده و به صورت قی در گوشه های چشم جمع و از چشم خارج میگردد.

دلایل بروز قی در چشم

به طور کلی قی در چشم در بیشتر مواقع کاملاً طبیعی میباشد اما گاهی علتهای مختلفی را شامل میشود که به آن اشاره مینماییم:

۱_آلودگی: میتوان گفت مهمترین دلیل قی در چشم آلودگی سطح چشم است که به واسطه لمس دستهای آلوده به چشم صورت میگیرد. که این مورد در کودکان بسیار شایع میباشد.

۲_آلرژی: گاهی اوقات قی چشم در افراد میتواند نشانه آلرژی باشد.ب رای مثال حساسیتهای فصلی و یا گرده افشانی گلها در بهار و یا تماس با مواد حساسیت زا در افراد ایجاد قی میکند. یکی دیگر از علل قی در گوشه چشم آلودگی هوا است که با توجه به آلودگی هوا در سالهای اخیر و افزایش گازهای سمی و گلخانه ایی،این ترشحات بیشتر در چشم افراد دیده شده است.

۳_گل مژه: گل مژه در واقع عفونت فولیکولهای مژه است که با قرمزی، خارش و سوزش همراه است و گاهی هم در چشم افراد ایجاد قی مینماید. قی در چشم چنانچه مربوط به گل مژه باشد پس از چند روز خود به خود از بین میرود. 

۴_محصولات آرایشی و استفاده از لنزها: گاهی چنانچه فرد از محصولات آرایشی چشمی نظیر ریمل استفاده کند و پس از استفاده اقدام به تمیز نمودن آنها نکند و پس از آن بخوابد، صبحگاه امکان وجود قی در چشم افزایش یافته و سبب چسبندگی مژه و یا پلکها میشود.همچنین لنزهای چشم گاهی باعث التهاب در چشم شده و احتمال آلودکی چشم را به همراه خواهد داشت که همین امر سبب به وجود آمدن قی در چشم میشود.

۵_عفونتهای ویروسی: در برخی موارد عامل ویروس باعث ایجاد آلودگی در چشم شده که گاهی با درد، التهاب، خارش و سوزش  همراه است. این عفونتها مانند سایر عفونتهای ویروسی به شدت واگیردار بوده و چنانچه یک چشم درگیر شود و بهداشت چشم رعایت نشود، چشم دیگر را هم درگیر خواهد کرد. این عفونتها از فردی به فرد دیگر نیز  قابل انتقال است. در اینگونه موارد حتما فرد باید به پزشک مراجعه نماید.

۶_عفونتهای باکتریایی: همانطور که از نام باکتری مشخص است،عامل اینگونه عفونتها باکتری بوده و در مقایسه با عامل ویروس قی های چسبنده تر و متراکمتری را ایجاد میکند.اینگونه عفونتها اگر درمان نشود میتواند خطرناک نیز باشد.

قی کردن چشمها گاهی نشان از عفونتهای قارچی و یا تبخال چشمی و …میباشد و یا مجاری اشک چشم بسته شده که در اینگونه موارد لازم است فرد به پزشک مراجعه نماید.

درمان قی چشم

همانطور که گفته شد، در بیشتر مواقع قی چشم نگران کننده نیست و به دلیل تجمع مخاط چشم که شب هنگام اتفاق می افتد ایجاد میشود.که در اینصورت اینگونه ترشحات چشمی تنها با شستشوی چشم با آب و دستمال تمیز و یا عصاره بابونه و اسطوخودوس رفع میگردد. اما چنانچه عامل ایجاد قی در چشم ویروسی،باکتریای و یا قارچی باشد،لازم است فرد به پزشک مراجعه نموده تا با تجویز برخی پمادهای ضد التهابی و یا در صورت لزوم پمادهای آنتی بیوتیکی و استعمال آن،قی در چشم از بین برود.

پیشگیری از قی چشم

۱_برای مراقبت و جلوگیری از بروز قی در چشمها،لازم است همیشه دستها را با آب و صابون بشوییم و از تماس دستهای آلوده به چشم خودداری نماییم.

۲_در صورت اینکه قی در چشم از آلرژی باشد، میبایست عامل تحریک کننده را پیدا و از تماس آن با چشم جلوگیری کنیم.

۳_از مواد آرایشی آلوده و فاسد استفاده نکرده و از تماس طولانی مدت چشمها از این گونه مواد جلوگیری نماییم.

۴_از استفاده طولانی مدت لنزها خودداری کرده و درصورت استفاده از تمیز بودن آنها اطمینان حاصل نماییم.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید