دلایل خونریزی بینی چیست؟

0
8,648
693578.jpeg alt_text
693578.jpeg caption

اپیستاکسیس به عنوان خونریزی حاد از بینی، حفره بینی یا نازوفارنکس( حلق بینی) تعریف می شود. این یک شکایت مکرر اورژانس است و اغلب باعث اضطراب قابل توجهی در بیماران و پزشکان می شود. با این وجود، اکثریت قریب به اتفاق بیمارانی که بعلت خونریزی از بینی مراجعه می کنند با احتمال بیش از 90٪  توسط پزشک اورژانس با موفقیت درمان می شود. خون دماغ در اثر پارگی رگ خونی در مخاط بینی ایجاد می شود. پارگی می تواند خودبخودی باشد، در اثر تروما، استفاده از برخی داروهای خاص، و یا ثانویه از سایر بیماری ها یا بدخیمی ها شروع می شود. علل متعددی برای خونریزی از بینی وجود دارد که شامل علل موضعی، سیستمیک، محیطی و ناشی از دارو تقسیم شود.  علل موضعی  شامل دستکاری بینی، انحراف سپتوم بینی، ضربه به بینی، کورتیکواستروئیدهای استنشاقی و استفاده از کانول بینی مزمن باشد. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند

علل سیستمیک

علل سیستمیک می تواند شامل مصرف الکل، فشار خون بالا، ناهنجاری عروقی یااختلالات  انعقاد خون (بیماری فون ویلبراند، هموفیلی) باشد. عوامل محیطی می تواند شامل آلرژی یا خشکی هوا در ماه های زمستان باشد.  داروها شامل ضد درد های غیراستروئیدی NSAIDS (ایبوپروفن)، ضد انعقادها (وارفارین) ، مهارکننده های تجمع پلاکت ها (کلوپیدوگرل)  هستند. مصرف دارو (کوکائین) باید در بیماران بزرگسال مورد توجه قرار گیرد. برخی مواقع بدخیمی ها و تومورهادر ناحیه بینی می توانند منجر به خونریزی از بینی شوند.  بیشتر خونریزی های بینی در قسمت قدامی بینی رخ می دهد که دارای رگ های خونی زیادی است و به آن شبکه کیستلباخ گفته می شود.

خونریزی از پشت بینی

خونریزی بینی

خونریزی از پشت بینی به عنوان خونریزی خلفی شناخته شده است و معمولاً به دلیل خونریزی از شبکه عروقی وودروف است. کنترل این خونریزی ها اغلب دشوار است و با خونریزی از هر دو سوراخ بینی همراه است.  این نوع خونریزی جریان خون بیشتری را به درون حلق خلفی ایجاد کند و به دلیل  مشکل بودن کنترل خونریزی، احتمال بیشتری وجود دارد خون وارد  مجاری هوایی شده و به اصطلاح  آسپیراسیون اتفاق بیوفتد.

 درمان خونریزی

درمان خونریزی قدامی با فشار مستقیم قابل انجام است. بیمار باید فشار مستقیم را با فشار دادن بینی بر روی نوک غضروف بینی (به جای وارد کردن فشار به قسمت های استخوانی) برای چند دقیقه اعمال کند تا سعی کند خونریزی را کنترل کند. در صورت عدم کارآیی ، ممکن است از فوم و ژلهای ترومبوژنیک ،بالن های اپیستاکسیس قدامی یا تامپون های بینی استفاره  شود. اگر هیچ کدام از این درمان ها کارامد نباشد ، خونریزی ممکن است از حفره بینی خلفی باشد. که نیاز به مداخله متخصص گوش و حلق بینی دارد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید