دل درد های عصبی

1
8,501
402239.jpeg alt_text
402239.jpeg caption

گاهی اوقات برخی افراد به دنبال استرس یا ناراحتی دچار احساس درد در ناحیه شکم و بخصوص در بالا و اطراف ناف می شوند برخی افراد اصطلاحاً به این نوع درد معده درد عصبی می گویند. 

اختلال سندروم روده تحریک پذیر

 

نوع شایع این اختلال به نام سندروم روده تحریک پذیر نامگذاری شده است در این سندروم فردی که دچار اضطراب یا استرس میشود به علت افزایش حساسیت اعصاب دستگاه گوارش به برخی عوامل خارجی دچار احساس دل پیچه و دل درد و احساس نیاز به دفع فوری مدفوع ‌شود. معمولاً این درد و دل پیچه با رفتن به دستشویی و دفع میزان کمی مدفوع بهبود می یابد. نکته مهم درباره این سندروم این است که دفع مدفوع همراه با خون نمی باشد درد معمولاً با دفع مدفوع بهبود می یابد در صورتی که فرد بتواند استرس خود را درمان کند یا عامل اضطرابی برطرف شود علائم بیمار معمولاً به میزان قابل توجهی کاهش می یابد این افراد اغلب در هنگام خواب دچار درد دل پیچه و اسهال نمیباشند. همچنین این اختلال باعث تهوع، استفراغ نمی شود. البته بسیاری از افراد ممکن است به علت اضطراب و استرس شدید احساس تهوع هم داشته باشند. 

 

دل درد عصبی

 

تشخیص اختلال سندروم روده تحریک پذیر

اغلب افرادی که دچار این نوع اختلال می‌شوند شخصیت های اضطرابی دارند ممکن است فرد دچار اختلال افسردگی نیز باشد. معمولاً با مراجعه به متخصص گوارش یا پزشک خانواده و بررسی‌های اولیه انجام معاینه و در صورت نیاز انجام آزمایش خون از نظر بررسی ابتلا به هلیکوباکترپیلوری انجام می شود و همچنین در صورت علائم شدید انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی تشخیص گذاشته میشود .

 

درمان اختلال سندروم روده تحریک پذیر

در اختلال نامبرده شده تمامی بررسی ها نرمال هستند و هیچ نوع بیماری زمینه‌ای یافت نمی شود . تنها موردی که معمولاً اثبات شده است اختلالات اضطرابی و استرس می باشد که معمولاً متخصصین علاوه بر تجویز داروهای تسکین دهنده اسهال که معمولاً داروهای کاهنده حرکات روده هستند داروهایی برای آرام بخشی و تسکین اضطراب و همچنین افسردگی بیمار تجویز می‌کنند. توصیه می‌شود افرادی که دچار نوعی اختلال هستند با تجویز پزشک هم داروهای مورد نیاز برای تسکین حرکات دستگاه گوارش را مصرف کنند هم برای مدتی از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب مصرف کنند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوارش ما نوبت بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

  1. سلام جالب بود ممنون از شما
    من یه پسر هفده ساله هستم که به طور ناخواسته وارد یه رابطه شدم و الان بشدت پشیمونم
    چون اون خیلی اذیتم می کنه و منم که گرفتارشم نمی تونم ولش کنم
    هر وقت اذیتم می کنه تا یک ماه دور نافم میگیره و خیلی حس بدی بهم دس میده که باعث میشه نتونم کاری بکنم یا راحت نفس بکشم
    میشه بگین چیکار کنم؟؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید