روانپریشی چه کسی را تحت تاثیر قرار میدهد؟

0
2,264
27800.jpeg alt_text
27800.jpeg caption

حدود سه درصد ازمردم در دورهاي از زندگی خود روانپریشی را تجربه خواهند کرد. روانپریشی معمولا افرادي را

که در اواخر دوره نوجوانی و اوایل دهه سوم زندگی هستند تحت تاثیر قرار میدهد.

شیوع بیماری در بین زنان و مردان

روانپریشی

 شیوع آن در میان زنان و مردان تقریبا یکسان است با این حال مردان معمولا در سنین پایین تري این علائم را از خود نشان میدهند. خطر این بیماري ظاهرا در خانواده هاي مبتلا بیشتر است و افرادي که یکی از اعضاي خانواده مبتلا به اختلال روانپریشی اسکیزوفرنی، اختلال هایی شخصیتی و … باشد، بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

بیماري روانی

اسکیزوفرنی یکی از معمولی ترین حالت هاي روانپریشی است. سایر اختلال هاي روانپریشی شامل اختلال اسکیزوفرنی میشوند. افراد داراي اختلال هاي جدي دیگر نظیر افسردگی یا اختلال دو قطبی، احتمال دارد دچار روانپریشی شوند.

سوء مصرف مواد

روانپریشی

مصرف برخی مواد باعث روانپریشی میشوند. کوکائین، آمفتامین، ماري جوانا، مواد توهم زا و آرامبخش میتوانند در زمان مصرفشان باعث روانپریشی شوند. الکل، آرام بخش ها و داروهاي خواب زمانی که به یکباره مصرف آنها متوقف شود باعث روانپریشی میشوند. بیشتر استفاده کنندگان از متامفتامین در دوره اي دچار روانپریشی میشوند .

بیماري هاي طبی

برخی بیماری ھا مانند تومور یا عفونت ھای مغزی، ضربه مغزی می توانند منجر به ایجاد علائم سایکوتیک شوند.

استرس

استرسهاي شدید نیز میتواند باعث ایجاد حالت هاي روانپریشی شود. استرس میتواند محرکی براي ایجاد علائم در افرادي باشد که در معرض خطر اختلال هاي روانپریشانه قرار دارند.

درمان

اگر روانپریشی در مراحل اول درمان شود، درمان آن بسیار آسان است. افرادي که در دوره اول بیماري

روانپریشی، درمانهاي لازم را دریافت میکنند سریعتر بهبود مییابند، مشکلات مرتبط از قبیل افسردگی را کمتر

تجربه میکنند و ضمن سپري کردن زمان کمتر در بیمارستان، مشکلات کاري، درسی و یا اجتماعی کمتري خواهند داشت. درمان روانپریشی معمول شامل دریافت دارو و مشاوره است.

درمان دارویی

دارو درمانی براي سایکوز روش درمانی محوري است و در کنار سایر درمان ها نقش اساسی در بهبود و تقلیل دوره سایکوز و جلوگیري از مشکلات بعدي دارد. داروهاي مختلفی وجود دارند که در کاهش علائم سایکوز و اضطراب و ناراحتی هاي دیگر ناشی از این بیماري بسیار مؤثر هستند.

مشاوره و روان درمانی

روانپریشی

مشاوره حمایتگرانه میتواند حمایت عاطفی لازم را ارائه کند. از روش هاي متفاوت مشاوره و روان درمانی متناسب با شرایط فرد و مرحله بیماري استفاده می شود. درمان خانوادگی نیز به کل خانواده کمک میکند با روانپریشی یک عضو خانواده چطور کنار بیایند.

آموزش

آموزش بخش مهمی از طراحی برنامه درمان روانپریشی است و باید شامل فرد بیمار و خانواده وي باشد. آموزش مفید در این زمینه توضیحات خوبی درباره چیستی روانپریشی، اطلاعاتی که ما باید داشته باشیم، گزینه هاي درمانی و مهارتهاي لازم براي رویارویی با آن و نیز جلوگیري از عود بیماري و دستیابی به خدمات مورد نیاز را ارائه میکند.

مدیریت استرس

استرس میتواند باعث وخیم تر شدن علائم و حتی عود بیماري شود .به همین جهت یادگیري گامهایی مثبت براي مقابله با استرس ضرورت دارد. این امر شامل یادگیري مهارتهاي حل مشکل، مهارتهاي رویارویی و مهارتهاي ریلکسیشن است.

خود مراقبتی

راهبردهاي خود مراقبتی از قبیل تغذیه خوب، خواب خوب و حفظ رابطه خوب با اعضاي خانواده و دوستان نیز

میتواند کمک کند. 

حمایتهاي اجتماعی و مهارت زندگی

 فرد مبتلا به روانپریشی احتمالا به کمک هایی در زمینه مهارت پیدا کردن شغل و یا اداره امور مالی خود نیاز داشته باشد. یک متخصص از قبیل یک روانشناس و یا مددکار اجتماعی میتواند به فرد براي مدیریت امور روزانه کمک کند و افراد را به سمت دریافت خدمات اجتماعی مناسب و برنامه هاي حمایتی دولت هدایت کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید