روش انجام تست ورزش

0
3,306
306849.jpeg alt_text
306849.jpeg caption

تست استرس که با عنوان تست ورزش امروزه شناخته می شود می تواند عملکرد قلب را در حین انجام فعالیت نشان دهد و به عنوان یک معیار ارزیابی بسیار مناسب می باشد که برای تشخیص دقیق تر به پزشکان کمک می کند. در زمان فعالیت های بدنی و خصوصا ورزش عضلات انسان به خون بیشتری نیاز پیدا می کنند بنابراین قلب باید برای تامین نیازهای عضلات بیشتر کار کند. این فعالیت بیشتر قلبی به صورت ضربانات تند تر و قوی تر در بدن افراد احساس می گردند.

دلایل انجام تست ورزش

این روش به طور کلی یک تست غربالگری محسوب می شود که عمدتا در کنار روش های دیگر درخواست می گردد. در این روش بیماری های مختلفی که می توانند قلب را تحت تاثیر قرار دهند مورد بررسی قرار می گیرند از جمله:
•    بیماری عروق کرونری قلب
•    بررسی ریتم های نامنظم قلبی یا آریتمی
•    تعیین علل درد قفسه سینه

 

روش انجام تست ورزش

تست ورزش معمولا به روشی اطلاق می شود که در آن فرد در طی مدت زمان معینی بر روی تردمیل راه می رود و یا بر روی دوچرخه ثابت پدال می زند. البته در برخی از موراد افراد قادر به راه رفتن بر روی تردمیل نمی باشند که در این صورت براساس تجویز پزشک از تزریق برخی از داروها استفاده می گردد که در آن قلب را به فعالیت وادار می کند. در حین فعالیت بدنی معمولا شرایط قلبی از جمله تعداد ضربانات قلبی، ریتم یا نوار قلبی و فشار خون بر روی مونیتور ثبت می گردد. ثبت این وقایع نشان دهنده واکنش قلب در پاسخ به نیاز بدن به اکسیژن است.  این تست تا زمانی که ضربانات قلبی به میزان مورد نظر برسد ادامه پیدا می کند در صورتی که بیمار به دلایل درد قفسه سینه و یا عوامل دیگر قادر به ادامه انجام دادن تست ورزش نباشد.

 

آمادگی قبل از انجام تست استرس

برای این که جواب این تست قابل اعتماد باشد بهتر است افراد چند نکته ساده را قبل از انجام این آزمایش در نظر داشته باشند از جمله:
•    افراد باید از فعالیت فیزیکی شدید قبل از انجام تست استرس پرهیز کنند.
•    داروهای قلبی باید طبق برنامه قبلی مورد مصرف قرار گیرند مگر این که پزشک در دستورات مصرف آن ها تغییراتی ایجاد نماید.
•    افراد دیابتی باید قبل از انجام تست استرس، دستور العمل مصرف داروهای خود را از پزشک خود دریافت نمایند.
•     3 الی 12 ساعت قبل از انجام تست ورزش فرد نباید مواد غذایی و یا نوشیدنی های حاوی کافئین مصرف کند.
•    سیگار کشیدن سه ساعت قبل از انجام تست ورزش باید متوقف گردد.

 

عوارض جانبی

این تست تقریبا روشی بی عارضه و ایمن محسوب می گردد و تنها در موارد نادر می تواند با خطراتی مانند حمله قلبی، از حال رفتن همراه گردد. این موارد اکثرا زمانی رخ می دهند افراد دارای ضربانات قلب ضعیفی باشند. برخی از عوارض نیز اگر چه مشکل چندانی را با خود به همراه ندارند ولی امکان ایجاد آن ها در طی یک تست ورزش وجود دارد مانند احساس درد قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه و تنگی نفس.

 

شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین قلب ما نوبت بگیرید. 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید