روش های درمان گردن درد

0
875
731063.jpeg alt_text
731063.jpeg caption

احساس درد در ناحیه گردن، کتف و شانه بسیار آزاردهنده است. گاهی این درد می تواند در قسمت خاصی از گردن اتفاق بیفتد و یا حالت سوزش و یا تیرکشنده داشته باشد. همچنین امکان دارد درد به صورت نقطه ای و یا گاهی ناحیه‌ای باشد. این درد در طول یک عصب از گردن تا شانه و حتی گاهی به بازوها کشیده میشود و در برخی موارد گردن درد با سردرد نیز همراه است که در اینصورت اعصاب متصل به سر تحریک پذیر شده است. درد گردن به هر علتی که باشد، باید جدی گرفته شود. احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف در شانه ها و حتی بازوها و انگشتان دست میتواند همراه گردن درد اتفاق بیفتد. در تمامی حالات فردی که دچار گردن‌درد شده است، باید تحت مراقبت قرار گرفته و با مراجعه به پزشک درمان آن را آغاز نماید.

درمان پردن درد

پیشنهاد مطالعه: گردن درد عصبی

علل شایع گردن درد

۱_ بیرون زدگی و یا پارگی دیسک

ستون مهره ها از هفت عدد مهره تشکیل شده که بین مهره ها غضروفی که خود آن از آب تشکیل شده است، قرار دارد.این غضروف دیسک نام دارد. گاهی با ساییده شدن مهره های گردن و عادت نامناسب حرکتی، این دیسک از جای خود بیرون آمده و درد فراوانی را در پی خواهد داشت. گاهی این بیرون زدگی دیسک می تواند ناشی از افزایش سن یا آسیب به مهره های گردن باشد. به این صورت که دیسک آب خود را به مرور زمان از دست داده و حالت ارتجاعی آن کاهش یابد که همین امر باعث گردن درد میشود.

۲_آرتروز گردن

زمانی که غضروف میان مفاصل بین مهره ها از نقطه اتصال با هم تخریب شود و از بین برود آرتروز گردن و در پی آن درد گردن شکل می‌گیرد.

۳_ تنگ شدن کانال نخاعی گردن

گاهی بیرون زدگی دیسک باعث تنگ شدن کانال نخاعی می‌شود و به موجب آن درد در ناحیه گردن حس می شود.

۴_ گره و اسپاسم عضلات

اطراف ستون مهره ها را اعصاب فراوان احاطه کرده است. گاهی عدم تحرک، قرار دادن سر و گردن در حالتی خاص به صورت طولانی مدت، موجب می‌شود که اعصاب پشت گردن و یا حتی کتف تحریک شده و نقاط گره یا همان (tiger)را تشکیل دهد. همین گره ها به دلیل تحریک اعصاب، بسیار دردناک بوده که همین امر باعث می‌شود درد در ناحیه گردن و کتف و شانه همچنین گاهی بازوها حس شود.

۵_ ضربه و آسیب فراوان به گردن

گاهی امکان دارد فرد تصادف کند و یا هر نوع برخوردی که باعث کوبیدگی در ناحیه گردن ، عضلات و اعصاب آن اتفاق بیفتد که فرد را دچار مشکل می نماید.

۶_تومورهای نخاعی

تومورهای نخاعی و یا غددی که در ناحیه گردن و خارج از طناب نخاعی وجود دارد نیز می تواند گردن درد را برای فرد به ارمغان آورد.

درمان گردن درد

درمان گردن درد به شدت درد و علت به وجود آمدن آن بستگی دارد:

۱_ استراحت

در تمامی موارد گردن‌درد، انجام فعالیت باعث افزایش درد در بیمار می‌شود. لذا استراحت به کلیه بیماران داری گردن درد با هر علت به وجود آمده توصیه می‌شود.

۲_گرما

گرم نگه داشتن عضلات در کاهش استرس و التهاب گردن می‌تواند موثر باشد

۳_ ماساژ

چنانچه علت اصلی گردن درد وجود گره و اسپاسم باشد، ماساژ عضلات نیز می‌تواند به کاهش درد گردن منجر شود.

۴_انجام فعالیت های ورزشی و کششی

انجام فعالیت ها نیز در کاهش اسپاسم موثر است. اما در موارد شکستگی مهره و یا دیسک توصیه نمی گردد.

۵_ داروهای استروئیدی

داروهای ضد التهابی که به صورت تزریق می باشند، نیز می تواند با تجویز پزشک موثر واقع شود .

۶ _جراحی

چنانچه علت گردن درد دیسک شدید و یا تومور کانال نخاعی و یا حتی تنگی کانال نخاعی باشد، پزشک معالج جراحی را تجویز مینماید و زمان جراحی فرد باید استراحت مطلق داشته و از گردنبند طبی در دوره نقاهت استفاده نماید.

۷_ تغییر سبک زندگی و عادات نامناسب حرکتی

عدم استراحت کافی، قرار دادن طولانی مدت گردن و سر در وضعیت نامناسب می‌تواند باعث گردن درد و به دنبال آن بیماری گردد که در این صورت فرد باید تغییر سبک زندگی خود و پرهیز از عادات نامناسب حرکتی و همچنین رژیم غذایی مناسب برای کاهش بار بر روی ستون فقرات را انجام دهد تا به دردهای گردن مزمن دچار نگردد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارتپدی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید