روش های پیشگیری اورژانسی

0
1,069
621327.jpeg alt_text
621327.jpeg caption

پیشگیری اورژانسی بارداری در مواردی کاربرد دارد که زوج بدون استفاده از روش های پیشگیری رابطه جنسی برقرار می کنند یا روش پیشگیری بارداری انتخاب شده دچار نقص می شود ( مثلا حین رابطه کاندوم پاره شود). رایجترین روش های پیشگیری اورژانسی استفاده از قرص های هورمونیست که یا مانع تخمک گذاری می شوند و یا از لانه گزینی تخمک لقاح یافته جلوگیری می کنند. قرص های مورد استفاده در پیشگیری از بارداری اورژانسی، قرص HD  ،LD و یا قرص لوونورژسترل است. جای استفاده از این قرص ها تا ۱۲۰ ساعت پس از رابطه جنسی کاربرد دارد. اما حداکثر کارایی آنها زمانیست که در سه روز اول بعد از رابطه جنسی ( ۷۲ ساعت ابتدایی) مصرف شوند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

قرص لوونورژسترول

این دارو که دوز بالایی از هورمون های جنسی می باشد  مانع ترشح گونادوتروپین‌ها از هیپوفیز قدامی شده و تخمک‌گذاری و بلوغ فولیکولی را متوقف می‌کند. علاوه بر این لوونوژسترل با افزایش چسبندگی مخاط گردن رحم و ایجاد تغییر در آندومتر (داخلی‌ترین لایه‌ی رحم) مانع  لانه گزینی تخمک لقاح یافته می‌شود. لونورژسترول در دو دوز 0.75 و 1.5 میلی‌گرم تولید می‌شود.  در فاصله‌ی زمانی پنج روزه (۱۲۰ساعت )از رابطه جنسی مشکوک زن باید 2 عدد قرص لوونورژسترول 0.75 را در اولین فرصت به صورت یکجا مصرف نموده و 12 ساعت پس از آن 1 عدد دیگر نیز استفاده نماید. اگر از دوز 1.5 میلی‌گرم آن استفاده می‌ شود فقط یک قرص بلافاصله و در اسرع وقت بعد از رابطه جنسی مصرف گردد.  بهترین اثر قرص زمانیست که حداکثر در ۱۲ ساعت پس از رابطه جنسی مصرف شود. استفاده از این روش  باعث به تاخیر افتادن قاعدگی میشود اما اگر تأخیر قاعدگی بیش از 7 روز شود احتمال بارداری وجود دارد وباید از نظر بارداری بررسی صورت گیرد. از عوارض شایع مصرف لوونرژسترل نامنظمی قاعدگی، سردرد، تهوع و استفراغ، درد پستان ها و افزایش وزن می باشد.

قرص HD 

از قرص پیشگیری از بارداری HD هم می توان جهت پیشگیری اورژانسی استفاده نمود. در این روش حداکثر در ۷۲ ساعت ابتدایی پس از رابطه جنسی خطرناک باید دو قرص HD همزمان با هم و با آب فراوان مصرف گردد. دوازده ساعت بعد باید مجدد دو قرص HD دیگر خورده شود. 

قرص LD

پیشگیری اوژانسی

در این روش در ۷۲ ساعت ابتدایی پس از رابطه باید ۴ قرص LD  بطور همزمان مصرف گردد و در ۱۲ ساعت بعد مجدد ۴ قرص LD دیگر خورده شود. اگر از رابطه جنسی پرخطر بیش از ۱۲۰ ساعت گذشته باشد روش های گفته شده در بالا کارایی نداشته و می توان از گذاشتن آی یودی استفاده کرد تا جنین احتمالی از دیواره رحم جداشده و خارج گردد. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید