سردی دست و پاها نشان چیست؟

0
13,137
19017.jpeg alt_text
19017.jpeg caption

سردی دست و پاها نشان چیست؟

بعضی از افراد در تمام طول سال دست ها و پاهای سردی دارند،در علم پزشکی به این وضعیت سندرم رینود گفته می شود که می تواند علل مختلفی داشته باشد.
سرد بودن دست و پا عارضه ای است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما شیوع آن در زنان بیشتر است.
این عارضه ممکن است به دلیل ضعیف بودن گردش خون، مشکلات عصبی، ابتلا به عفونت های ویروسی و تب و قرار گرفتن در موقعیت  تنش زا رخ دهد. 6-2 درصد افرادی که دچار تنش های هیجانی می شوند دست و پاهای سرد دارند.
سرد بودن دائمی دست و پا و قرار گرفتن در محیط های سرد ممکن است باعث آسیب دائمی دست ها و پاها شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، باید با استفاده از پوشیدن لباس های گرم، دست و پاها را گرم نگه داریم. ورزش روزانه باعث بهبود گردش خون و خونرسانی بیشتر به اندام های مختلف، از جمله پاها می شود، در نتیجه کم تر احساس سرما می کنید. نوشیدن نوشیدنی های گرم و نگه داشتن آن در دست، به گرم شدن دست و پا کمک می کند.
در ادامه علل شایع سردی دست ها و پاها ذکر شده:

 

کمبود آهن و کم خونی

 کمبود آهن باعث کاهش تعداد گلبول های قرمز یا هموگلوبین خون نسبت به مقدار طبیعی آن و بروز کم خونی می شود. کم خونی باعث بروز علائمی همچون: ضعف، سردرد، خستگی، سرگیجه، تنگی نفس، درد قفسه سینه، ضربان نامنظم قلب و سردی دست ها و پاها می شود. در واقع به دلیل کم بودن میزان هموگلوبین، اکسیژن رسانی به اندام ها با مشکل مواجه می شود و فرد دچار احساس خستگی، ضعف و سردی دست ها و پاها می شود. 

 

سردی دست و پا نشان چیست

 

بیماری شریانی

ابتلا به بیماری های شریانی باعث ایجاد اختلال در گردش خون و خونرسانی به اندام ها می شود. در صورتی که شریان ها مسدود و باریک شوند و عملکرد درستی نداشته باشند، جریان خون به اندام های مختلف از جمله دست ها و پاها کاهش پیدا کرده و سبب پایین بودن دمای آن ها می شود. برای مثال: ایجاد پلاک در رگ های خونی باعث آسیب دیدن دیواره عروق در اندام های تحتانی و کاهش خونرسانی می شود. این عارضه علائمی همچون سردی دست و پا، پادرد در زمان ورزش، بی حس شدن دست یا پا و ایجاد زخم  روی پا دارد که به دلیل گردش خون ضعیف، دیر بهبود پیدا می کند.

 

دیابت

 ابتلا به دیابت باعث آسیب دیدن شریان ها و بروز آترواسکلروز، و در نتیجه ضعیف شدن گردش خون و بروز سردی دست ها و پاها می شود. علاوه بر این، آسیبی که این بیماری به اعصاب وارد می کند باعث تشدید احساس سرما و سردی اندام ها می شود.

 

  • کم کاری تیروئید

زمانیکه غده تیروئید فعالیت کمی داشته باشد و هورمون کمی تولید کند، گفته می شود که فرد به کم کاری تیروئید مبتلا است. ابتلا به این بیماری یکی از علل بروز سردی دست ها و پاها است. 

 

سندرم رینود

 گاهی به دلیل سرما یا استرس، شریان های دست ها و پاها تنگ می شود در نتیجه گردش خون با مشکل مواجه می شود، به این عارضه سندرم رینود گفته می شود که باعث سردی و بی حس شدن این اندام ها می شود. 

 

کمبود ویتامین B12

یکی از علائم کمبود ویتامین B12، سردی دست ها و پاها، بی حسی و سوزن سوزن شدن آنها است. این ویتامین به سلامت گلبول های قرمز کمک کرده و کمبود آن باعث کاهش میزان گلبول های قرمز سالم و کاهش اکسیژن رسانی به اندام ها و سرد شدن دست ها و پاها می شود.

 

سیگار کشیدن

 سیگار کشیدن می تواند باعث آسیب دیدن رگ های خونی، تنگ شدن عروق و در نتیجه سرد شدن اندام های تحتانی شود.

 

بیماری‌های کلیوی

 آسیب دیدن کلیه ها و بروز بیماری های کلیوی به دلیل دیابت و فشارخون، در روند تصفیه خون مشکل ایجاد کرده و از آنجایی که با کم خونی در ارتباط است، می تواند باعث سردی اندام ها و احساس سرما شود.

 

مصرف برخی دارو

گاهی مصرف برخی از داروها سبب بروز عوارضی همچون سرگیجه، خستگی، تهوع و سرما می شود.

 

حساسیت های غذایی

 گاهی حساسیت و آلرژی باعث کاهش فشار خون و در نتیجه سردی دست ها و پاها می شود.

 

قارچ کاندیدا

 این قارچ که در بدن همه انسان ها وجود دارد، به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی رشد کرده و باعث بروز سردی کف پا می شود.

 

انگل

 زمانی که انگل وارد بدن شود، شروع به مصرف مواد مغذی سلول ها می کند که این امر باعث احساس سرما در دست ها و پاها می شود. علاوه بر موارد مذکور، براساس مطالعات صورت گرفته بین سوءهاضمه، فشار خون بالا، فشار خون پایین و قاعدگی دردناک با سردی دست ها و پاها رابطه وجود دارد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید