سرطان دهان ناشی از ویروس HPV

0
2,420
623288.jpeg alt_text
623288.jpeg caption

سرطان دهان ناشی از ویروس HPV 

 

ویروس HPV عامل ایجاد زگیل تناسلی و سرطان گردن رحم است. این ویروس 200 نوع دارد که 40 نوع از آن قادرند نواحی تناسلی، حلق و دهان را آلوده را کنند. این ویروس به راحتی از طریق تماس جنسی، یا تماس پوستی قابل انتقال است و می تواند فرج، واژن، دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی مردانه، کیسه بیضه و دهان را درگیر کند. ویروس های HPV کم خطر عامل ایجاد زگیل تناسلی هستند که بسیار شایع بوده، و ویروس های پرخطر باعث ابتلا به سرطان گردن رحم، مقعد و حفره دهان می شوند. به طور کلی، تمام افرادی که رابطه جنسی دارند، در دوره ای از زندگی خود به این ویروس مبتلا می شوند؛ اما اغلب افرادی که آلوده به این ویروس هستند ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و متوجه ابتلای خود نشوند.

 

علل شایع سرطان دهان و گلو

 

براساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه آکسفورد، عامل بیش از یک سوم سرطان های دهان و گلو ناشی از انتقال ویروس HPV از طریق رابطه جنسی دهانی بوده است. به بیان دیگر، امروزه یکی از علل شایع سرطان دهان و گلو، ابتلا به ویروس HPV است. ابتلا به این ویروس باعث ایجاد زگیل دهانی می شود. از زمان آلوده شدن دهان و گلو به ویروس تا زمان ظهور علائم سرطان، ممکن است سال ها طول بکشد. به عقیده دانشمندان دانشگاه مانهتن، سرطان دهان ناشی از این ویروس در حال اپیدمیک شدن است و احتمال بروز سرطان دهان در افرادی که دهانشان آلوده به این ویروس است، 234 برابر سایر افراد است. به اعتقاد این دانشمندان، این ویروس از طریق انگشتان، بزاق دهان و دستگاه تناسلی قابل انتقال بوده و داشتن رابطه جنسی دهانی عامل اصلی آلوده شدن حفره دهان به این ویروس و بروز سرطان در حفره دهان می شود. نوع 6 و 11 این ویروس موجب بروز سرطان حنجره و نوع 16 و 18 باعث ایجاد سرطان دهان می شوند. براساس تحقیقات صورت گرفته، بدن زنان در صورت ابتلا به این عفونت، به سرعت آنتی بادی آن را می سازد، اما بدن مردان به زمان بیشتری برای انجام کار نیاز دارد و این امر باعث می شود ریسک ابتلا به سرطان گلو و دهان در مردان بیشتر از زنان باشد.

 

سرطان دهان ناشی از ویروس HPV 

سرطان دهان ناشی از ویروس HPV علائمی دارد که در زیر به آن اشاره شده است:

عدم بهبود زخم های دهانی بعد از 2-3 هفته

تغییر رنگ بافت های نرم دهان

احساس درد هنگام بلعیدن غذا

احساس چسبیدن غذا به گلو هنگام بلعیدن

تورم بدون درد لوزه ها

احساس درد هنگام جویدن مواد غذایی

گلودرد یا گرفتگی صدای همیشگی

وجود برآمدگی و تورم در دهان

ظهور تود ه بدون درد در قسمت خارجی گردن

بی حسی دهان و لب ها

سرفه کردن مداوم

احساس درد یک طرفه در گوش ها

 

سرطان دهانه رحم ناشی از اچ پی وی

 

 

پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV

برای جلوگیری از ابتلا به ویروس HPV می توان از واکسن ویروس پایپلومای انسانی استفاده کرد. این واکسن از بدن در برابر انواع ویروس زگیل تناسلی محافظت کرده و مانع از بروز سرطان دهان و گلو می شود. مرکز CDC توصیه می کند که افراد زیر 26 سال، به ویژه کودکان 11 -12 سال، یعنی سنی که هنوز فعالیت جنسی آغاز نشده است، این واکسن را تزریق کنند، زیرا افراد بالاتر از 26 سال به احتمال زیاد قبلاً در معرض این ویروس قرار گرفته اند و واکسن کارایی کافی را برای آن ها نخواهد داشت. قابل ذکر است که این واکسن عفونت یا بیماری موجود را درمان نمی کند، بلکه از بدن در برابر عفونت های جدید ناشی از این ویروس محافظت می کند.

 

پیشگیری از از سرطان گلوی ناشی از ویروس HPV

 

بنابراین رعایت موارد زیر می تواند از سرطان گلوی ناشی از ویروس HPV جلوگیری کند:

استفاده از کاندوم و سدهای دندانی باعث کاهش احتمال انتقال این ویروس در هنگام رابطه جنسی می شود.

عدم مصرف الکل و دخانیات، زیرا استفاده از این مواد باعث افزایش 15 برابری احتمال ابتلا به سرطان دهان ناشی از این ویروس می شود.

تزریق واکسن، البته این واکسن باید در سنین پایین و قبل از شروع فعالیت جنسی تزریق شود تا بتواند از بدن در برابر ویروس محافظت کند.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید