درمان زگیل تناسلی در زنان

0
1,700
درمان زگیل تناسلی در زنان

زگیل های تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های منتقله از راه تماس جنسی هستند. تقریبا همه افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند، حداقل یک بار در طول زندگی‌شان با یکی از انواع ویروس‌های زگیل تناسلی یا HPV تماس خواهند داشت. در متن پیش رو قصد داریم شما را با درمان زگیل تناسلی در زنان آشنا کنیم.

در این مقاله خواهید خواند:
• زگیل تناسلی در زنان چه علائمی دارد؟
• دلایل ایجاد زگیل های تناسلی
• چه کسانی درمعرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند؟
• زگیل تناسلی چه عوارضی دارد؟
• چطور از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟
• زگیل تناسلی در زنان چگونه تشخیص داده می‌شود؟
• زگیل تناسلی در زنان چگونه درمان می‌شود؟

زگیل‌های تناسلی می‌توانند مناطق مرطوب ناحیه تناسلی را درگیر می کنند؛ این زگیل‌ها ممکن است ظاهری کوچک و گوشتی داشته باشند و یا شبیه گل‌کلم باشند. این زگیل‌ها اغلب کوچک‌تر از آن هستند که با چشم دیده شوند. برخی انواع ویروس های پاپیلومای انسانی یا HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند، درحالی که برخی دیگر باعث ایجاد سرطان‌های دهانه رحم می‌شوند.

زگیل تناسلی در زنان چه علائمی دارد؟

زگیل های تناسلی در زنان می‌توانند بر روی فرج، دیواره واژن، فاصله بین ناحیه تناسلی و مقعد، کانال مقعدی و دهانه رحم رشد کنند. علاوه بر این زگیل‌ها می‌توانند در گلو یا دهان فردی که رابطه جنسی دهانی با فرد مبتلا به HPV داشته است، رشد کنند.
علائم زگیل‌های تناسلی شامل موارد زیر است:

  • مناطق متورم قهوه‌ای، گوشتی، صورتی در ناحیه تناسلی
  • شکلی شبیه گل کلم که از کنار هم قرار گرفتن چند زگیل تناسلی ایجاد می‌شود
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی
  • خونریزی حین مقاربت

درمان زگیل تناسلی در زنان

زگیل‌های تناسلی همچنین ممکن است آنقدر کوچک باشند که اصلا به چشم نیایند. در موارد نادر به ویژه افرادی که به هردلیلی سیستم ایمنی ضعیفی دارند، این زگیل‌ها ممکن است بسیار بزرگ شوند. درصورتی که خودتان یا شریک جنسی‌تان دچار علائم زگیل تناسلی شدید، لازم است که فورا به پزشک مراجعه کنید.

دلایل ایجاد زگیل های تناسلی

زگیل های تناسلی از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند؛ رابطه جنسی مقعدی، واژینال یا دهانی همگی می‌توانند باعث انتقال HPV به فرد دیگری شوند.

چه کسانی درمعرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند؟

همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، ممکن است روزی دچار زگیل تناسلی شوند. با این حال موارد زیر می‌توانند ریسک ابتلا به زگیل تناسلی را در شما بالا ببرند:
رابطه جنسی محافظت‌نشده با افراد متعدد
ابتلا به انواع دیگر بیماری‌های منتقله از راه تماس جنسی
ارتباط جنسی با کسی که شما اطلاعی درباره روابط جنسی‌اش در گذشته ندارید
آغاز فعالیت جنسی در سنین پایین
سیستم ایمنی ضعیف به دلیل مصرف دارو و یا ابتلا به بیماری مثل HIV

زگیل تناسلی چه عوارضی دارد؟

عفونت HPV می‌تواند عوارض مختلفی ایجاد کند؛ از جمله:

  • سرطان

سرطان دهانه رحم ارتباط بسیار نزدیکی با عفونت HPV دارد. برخی از انواع ویروس‌های زگیل تناسلی با انواع دیگر سرطان از جمله سرطان دهان، مقعد و آلت تناسلی در مردان ارتباط دارند.
دقت کنید که HPV همیشه باعث ایجاد سرطان نمی‌شود؛ با این حال لازم است زنان به طور مرتب تست پاپ اسمیر بدهند تا از نظر ابتلا به سرطان دهانه رحم غربالگری شوند.

  • مشکلات حین بارداری

در موارد نادر زگیل‌های تناسلی ممکن است در طول بارداری بزرگ شده و دفع ادرار را با مشکل روبه‌رو کنند. زگیل‌های بزرگ مانع از کشسانی واژن در طول بارداری می‌شوند و می‌توانند منجر به خونریزی شوند. در موارد بسیار نادر زگیل‌ها می‌توانند به کودک منتقل شده و باعث ایجاد زگیل در گلو شوند.

چطور از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

انجام کارهای زیر می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی موثر باشد:

  • خودداری از انجام روابط جنسی متعدد با افراد مختلف

  • استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی

  • انجام واکسیناسیون علیه اچ پی وی

زگیل تناسلی در زنان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص زگیل تناسلی اغلب به صورت بالینی است؛ معاینه فیزیکی و مشاهده زگیل‌ها منجر به تشخیص می‌شود. در برخی موارد انجام بیوپسی برای تشخیص زگیل تناسلی ضرورت پیدا می‌کند.

  • پاپ اسمیر

زنان لازم است به طور روتین تست پاپ اسمیر انجام دهند. آزمایش پاپ اسمیر به تشخیص تغییرات واژن و دهانه رحم ناشی از ویروس HPV کمک می‌کنند.

در طول پاپ اسمیر پزشک با کمک وسیله‌ای به نام اسپکولوم دهانه واژن را باز می‌کند تا واژن و فاصله واژن تا رحم به خوبی دیده شوند. در ادامه پزشک از وسیله‌ای برای برداشتن نمونه رحم استفاده می‌کند. این نمونه برای بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.

  • آزمایش

تنها برخی از انواع ویروس‌های زگیل تناسلی یا HPV با سرطان دهانه رحم مرتبط اند. نمونه‌ای که طی پاپ اسمیر گرفته می‌شود، از نظر سرطانی بودن مورد بررسی قرار می‌گیرند.

زگیل تناسلی در زنان چگونه درمان می‌شود؟

درمان زگیل تناسلی در زنان

درصورتی که زگیل تناسلی مشکلی برایتان ایجاد نکرده باشد، نیازی به درمان ندارد. با این حال درصورتی که باعث ایجاد خارش، سوزش یا ناراحتی در محل شده و یا نگران انتقال آن به شریک خود هستید، می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا درمان مناسب را برای شما آغاز کند. با این حال پس از آغاز درمان ممکن است زگیل‌ها برگردند؛ هیچ درمان قطعی برای زگیل‌های تناسلی وجود ندارد.

  • داروها

برخی داروهای موضعی می‌توانند برای درمان زگیل تناسلی مورد استفاده قرار بگیرند:

پماد آلدرا

این پماد می‌تواند سیستم ایمنی شما را برای مبارزه علیه ویروس تقویت کند. این پماد می‌تواند تاثیر کاندوم یا دیافراگم را کاهش دهد و بهتر است در زمان مصرف از انجام رابطه جنسی خودداری کنید.

پدوفیلین و پدوفیلیکس

این داروها پایه گیاهی دارند و توسط پزشک بر روی محل زده می‌شوند. این داروها در طول بارداری منع مصرف دارند.

تری کلرواستیک اسید یا TCA

این داروها می‌توانند برای درمان زگیل‌های داخلی مورد استفاده قرار بگیرند. از درمان خانگی و خودسر زگیل های تناسلی خودداری کنید. این زگیل ها لازم است تحت نظر پزشک درمان شوند و درمان خانگی ممکن است شرایط را بدتر کند.

  • جراحی

درصورتی که زگیل‌ها بزرگ باشند، به درمان دارویی پاسخ ندهید و یا باردار باشید، ممکن است لازم باشد از درمان جراحی استفاده کنید.

کرایوتراپی یا فریز کردن

لیزر

برداشتن یا قطع زگیل با جراحی

کوتر یا استفاده از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل

درمان زگیل تناسلی در زنان

پیشنهاد مطالعه: درمان زگیل تناسلی در مردان

نکته پایانی

زگیل تناسلی درمان قطعی ندارد و هرزمان ممکن است برگردد. با این حال درمان‌های فعلی می‌توانند در رفع علائم موثر باشند.
از درمان خودسر زگیل‌های تناسلی پرهیز کنید و درصورت شک به ابتلا به پزشک مراجعه کنید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص زنان و زایمان ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید