سر دردهای مداوم نشانه‌ی چیست؟

0
1,022
258593.jpeg alt_text
258593.jpeg caption

همه‌ی ما علائم سردرد را حداقل یک بار در طول زندگی‌مان تجربه کرده‌ایم. این سردردها اغلب آزاردهنده بوده اما با مصرف مسکن‌ها و داروهای بدون نسخه از قبیل استامینوفن و ایبوبروفن بهبود پیدا می‌کنند. اما اگر این سردردها ادامه‌دار شوند و یا روزهای متمادی تکرار شوند چه؟ در این صورت علاوه بر این که می‌توانند کیفیت زندگی را پایین بیاورند، ممکن است بعد از مدتی به داروها و مسکن‌های رایج هم جواب ندهند. در متن پیش رو قصد داریم تا شما را با علت‌های شایع سردردهای مزمن، درمان و پیگیری آن‌ها آشنا کنیم. در این مقاله می‌خوانید: 

  • سردرد مداوم یا مزمن چیست؟
  • علائم و نشانه‌های سردرد مداوم چیست؟
  • چرا هر روز دچار سردرد می‌شوید؟
  • درمان سردرد مداوم چیست؟
  • چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

 

سردرد مداوم یا مزمن چیست؟

سردرد مزمن روزانه به سردردی گفته می‌شود که حداقل 15 روز در ماه شما را درگیر می‌کند. هم کودکان و هم بزرگسالان ممکن است این نوع سردرد را تجربه کنند. سردردهای مداوم و روزانه می‌توانند ناتوان کننده بوده و فعالیت‌های روزمره‌ی شما را مختل کنند. 

با این حال کلمه‌ی سردرد مزمن بسیار وسیع‌تر بوده و انواع مختلفی از سردرد را دربر می‌گیرد:

 

-سردردهای تنشی

افراد اغلب می‌گویند انگار کشی محکم دور سرشان بسته شده است. 

 

-میگرن

نوعی سردرد شدید ضرباندار است که می‌تواند یک طرف و یا دو طرف سر را همزمان درگیر کند.

 

-سردردهای خوشه‌ای

قطع و وصل می‌شوند و برای روزها و یا ماه‌ها فرد را درگیر می‌کنند. این نوع سردرد می‌تواند درد بسیار شدیدی را در یک سمت سر ایجاد کند.

 

 

 

سر درد های مدام

علائم و نشانه‌های سردرد مداوم چیست؟

علائم سردردهای مداوم براساس نوع سردرد می‌توانند بسیار متفاوت باشند:

-دردی که می‌تواند یک طرف سر و یا دو طرف را همزمان درگیر کند.

-حس درد مبهم، ضربانی و یا فشارنده باشد

-شدت آن از ضعیف تا بسیار شدید متغیر باشد

-تهوع 

-استفراغ

-تحریک‌پذیری نسبت به نور و صدا

-آبریزش بینی

-قرمزی چشم و یا اشک‌ریزش

 

 

چرا هر روز دچار سردرد می‌شوید؟

پزشکان هنوز هم پاسخ دقیقی برای این سوال پیدا نکرده‌اند. علت این که افراد ممکن است روزانه دچار سردرد شوند مشخص نیست. برخی علت‌های احتمالی شامل موارد زیر است:

-انقباض عضلات ناحیه‌ی سر و گردن که می‌تواند باعث درد و فشار شود.

-تحریک عصب تری‌ژرمینال که یکی از اعصاب مغزی است که به ناحیه‌ی صورت عصب‌رسانی می‌کند. تحریک این عصب می‌تواند باعث درد در پشت کاسه‌ی چشم، گرفتگی بینی و قرمزی چشم شود که با علائم برخی انواع سردردها مطابقت دارد. 

-تغییر در سطح برخی هورمون‌ها نظیر سروتونین و استروژن هنگامی که سطح هورمون‌ها نوسان می‌کند، ممکن است سردرد رخ دهد. 

-مسائل ژنتیکی. افرادی که زمینه‌ی ژنتیکی دارند، بیشتر از جامعه‌ی نرمال مستعد سردرد هستند. 

بطور معمول سردردها با علل محیطی و نیز سبک زندگی در ارتباط نزدیک هستند. عواملی نظیر اختلال خواب، مصرف الکل و کافئین، اضطراب و تغییرات آب و هوایی می‌توانند در بروز سردرد نقش داشته باشند.

استفاده‌ی بیش از حد از داروهای تسکین‌دهنده‌ی درد هم می‌تواند در بروز سردردهای مداوم نقش داشته باشد. به این حالت سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو گفته می‌شود. چنانچه بیش از دوبار در هفته از مسکن‌ها استفاده می‌کنید، در معرض ابتلا به چنین سردردی هستید.

 

درمان سردرد مداوم چیست؟

راه‌های مختلف بسیار زیادی برای درمان سردردهای مداوم وجود دارند. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین و مناسب‌ترین راه را برای درمان سردرد تان پیدا کنید. درمان سردرد بستگی به علت زمینه‌ای دارد. درمان سردردهای مداوم شامل موارد زیر است:

 

داروها در پیشگیری از بروز سردردهای مداوم

 

داروهایی که در پیشگیری از بروز سردردهای مداوم می‌توانند کمک کنند، شامل:

-داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای از قبیل آمی‌تریپتیلین و نورتریپتیلین که در پیشگیری از سردردهای مداوم می‌توانند کمک کننده باشند. هم‌چنین در بهبود ناشی از سردرد می‌توانند کمک کنند.

-دسته‌ی داروها به نام بتابالاکرها نظیر پروپرانولول( ایندرال) و متورال. این داروها در اصل داروی ضدفشار هستند اما برای پیشگیری از سردرد هم می‌توانند کمک‌کننده باشند.

-ضدالتهاب‌های غیراسترئیدی(NSAID) نظیر بروفن و ناپروکسن. این داروها باید کم مصرف شوند زیرا ممکن است شما را در معرض ابتلا به سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو قرار دهند.

 

داروهای ضدتشنج از قبیل گاباپنیتن و توپیرامات 

-تزریق بوتاکس

بوتاکس در حقیقت نوعی سم است که توسط باکتری ای تولید می‌شود که عامل بیماری بوتولیسم است. با تزریق این ماده عصبی که عامل ایجاد درد است بطور موقتی فلج می‌شود. بوتاکس همچنین می‌تواند برای افرادی که تحمل مصرف روزانه‌ی دارو را ندارند، گزینه‌ی مناسبی باشد. 

 

درمان‌های غیردارویی

درمان سردردهای مداوم فقط از طریق مصرف دارو نیست. روش‌های غیردارویی درکنار مصرف دارو می‌توانند در پیشگیری از بروز سردرد کمک‌کننده باشند. 

برخی روش‌ها شامل:

-رفتار درمانی

که می‌تواند بصورت گروهی یا فردی انجام شود. این روش کمک می‌کند علت روانی بروز سردرد را در خودتان پیدا کنید و روش تسکین آن را کشف کنید.

-طب سوزنی

در این روش از سوزن‌های نازک و تیزی استفاده می‌شود که در مناطق خاصی از بدن فرو می‌روند. با این حال این روش در پیشگیری از بروز سردردهای ماوم ثابت نشده است. 

-تغییر سبک زندگی

پزشک ممکن است از شما بخواهد تا سبک زندگی‌تان را عوض کنید تا بتوانید عواملی که بروز سردرد را در شما تحریک می‌کنند شناسایی و بتدریج حذف کنید. مثلا ممکن است از شما بخواهد خواب کافی داشته باشید، مواد کافئین‌دار کمتر مصرف کنید و یا مصرف سیگار را قطع کنید.

 

 

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

برای این که بهترین و مناسب‌ترین درمان را برای سردرد مدام پیدا کنید باید حتما با یک پزشک مشورت کنید. اگر هر یک از موارد زیر را تجریه کردید، باید حتما پزشک خود را ملاقات کنید:

-تجربه‌ی سه بار یا بیشتر سردرد در طول هفته

-سردردی که بتدریج بدتر می‌شود و یا به مسکن‌ها جواب نمی‌دهد.

-تقریبا هر روز از مسکن برای تسکین درد استفاده می‌کنید

-سردردها فعالیت‌های روزمره‌تان را نظیر کار، دانشگاه و یا خواب مختل کرده‌اند. 

گاهی اوقات سردرد نشانه‌ی موارد اورژانسی نظیر سکته و یا مننژیت است. در صورت بروز هریک از نشانه‌های زیر باید فورا پزشک خود را ملاقات کنید:

-سردرد بسیار شدید و ناگهانی

-سردردی که همراه علائم عفونت است از قبیل تب، خشکی گردن، تهوع و یا استفراغ

-سردردی که همراه علائم عصبی است از قبیل گیجی، اختلال تکلم و یا اختلال راه رفتن. 

-سردردی که متعاقب ضربه به سر رخ می‌دهد

 

جمع‌بندی

سردرد مداوم یا مزمن به سردردی اطلاق می‌شود که بیش از 15 روز در ماه شما را درگیر می‌کند. انواع مختلفی از سردرد وجود دارند که می‌توانند تبدیل به سردرد مزمن شوند مثل میگرن و یا سردردهای تنشی. روش‌های درمانی بسیار زیاد و متنوعی برای درمان سردردهای مداوم وجود دارد. با پزشک خود مشورت کنید و علائم خود را برای وی شرح دهید تا درنهایت بهترین و مناسب‌ترین روش درمانی را پیدا کنید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید