سقط جنین نا امن و عوارض آن

0
2,895
سقط جنین نا امن

سازمان بهداشت جهانی سقط جنین ناامن را به عنوان روشی برای پایان دادن به حاملگی تعریف می کند که توسط فردی فاقد مهارت های لازم انجام می شود، یا در محیطی انجام گیرد که مطابق با حداقل معیارهای پزشکی نباشد و یا نه فرد مهارت داشته باشد و نه محیط مناسب باشد. سقط جنین ناامن در مکانهایی که سقط جنین غیرقانونی است، شایع است. تقریبا نیمی از سقط جنین در سرتاسر جهان ناامن است و تقریباً تمام سقط های ناایمن در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.

در کشورهای در حال توسعه سقط جنین ناایمن دلیل اصلی مرگ و میر مادران است. زنانی که سقط جنین ناایمن دارند در معرض مشکلات جدی پزشکی از جمله سقط جنین ناقص ، خونریزی (خونریزی شدید)، عفونت، سوراخ شدن رحم و آسیب به دستگاه تناسلی و اندام های داخلی ( با قرار دادن اشیاء خطرناک مانند چوب ، سوزن بافندگی یا شیشه شکسته در مهبل یا مقعد) قرار دارند. هر سال حدود 7 میلیون زن به دلیل عوارض سقط جنین ناامن در بیمارستان ها بستری می شوند و بین 7/4٪ – 13.2٪ از مرگ و میر مادران را می توان به سقط جنین ناامن نسبت داد.

عوارض سقط نا ایمن

1. پارگی رحم

عارضه پارگی رحم ناشی از سوراخ شدن رحم توسط یک شیء تیز (که برای خروج کیسه بارداری وارد رحم می شود) است. اغلب افرادی که سقط غیر قانونی انجام می دهند، بعلت نداشتن تحصیلات کافی، درک دقیقی از انداره رحم در سنین مختلف بارداری نداشته و به راحتی با وارد کردن میله یا چوب به رحم مادر باعث پارگی رحم و یا حتی پارگی اعضای مجاور آن مانند روده ها و مثانه می شوند. خونریزی ناشی از پارگی رحم، از علل مرگ زنان پس از سقط نا ایمن است.

2.عفونت های رحمی و اندومتریت

اغلب سقط های ناایمن در مکان های غیر بهداشتی و فاقد تجهیزات کافی انجام می شوند و ریسک انتقال آلودگی در به محیط رحم افزایش می یابد. محیط رحم پس از سقط بسیار مستعد عفونت است و با ورود حجم کمی از میکروب به سرعت دچار عفونت رحم می شود.عفونت رحم در صورتی که گسترش یابد می تواند سبب عفونت خون و حتی مرگ شود.

3. خونریزی

آسیب به بافت رحم می تواند منجر به خونریزی های غیر قابل کنترل شده و سبب مرگ مادر شود.

۴.چسبندگی های داخل رحمی و نازایی

دستکاری های غیر اصولی بافت رحمی منجر به آسیب دیواره رحم می شود.در نتیجه دیواره رحم بطور غیر عادی شروع به رشد کرده و رشته هایی از آن کل محیط داخلی رحم را پر می کنند. محیط رحمی که با رشته های بافت رحمی پر شده است، دیگر قابلیت باروری  نخواهد داشت و تنها با انجام جراحی و خروج این بافت ها،امکان بارداری مجدد فراهم می شود.

پیشنهاد مطالعه: خطرات قرص سقط جنین

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید