خطرات قرص سقط جنین

0
12,147
خطرات قرص سقط جنین

خطرات قرص سقط

سقط جنین ممکن است به دو صورت غیرعمدی (خودبخودی و بدون دخالت) و عمدی (با استفاده از دارو و جراحی) انجام شود. سقط جنین  های غیرعمدی و غیرارادی معمولاً عوارض زیادی ندارند، اما سقط جنین عمدی می  تواند خطرات زیادی برای زنان داشته باشد. سایتوتک یا میزوپروستول یکی از داروهایی است که جهت سقط جنین استفاده می  شود. این دارو معمولاً جهت ممانعت از بروز زخم معده، در زمان مصرف آسپرین مورد استفاده قرار می  گیرد، و مصرف آن باعث تهوع، اسهال، تب، لرز، تپش قلب، تنگی نفس و افت فشار خون می  شود. استفاده از این دارو در دوران بارداری و شیردهی خطرناک است، و باعث آسیب دیدن جنین، سقط جنین و تولد زودرس می  شود. بر اساس گزارشات واصله، استفاده از این دارو برای القاء زایمان و سقط جنین ممکن است باعث پارگی رحم شود. اما زنان بدون توجه به عوارض این داروها، به دلیل بارداری ناخواسته سراغ این داروها می  روند. این نکته قابل ذکر است که ممکن است قرص سقط موجب سقط نشود و به دلیل آسیب زدن به جنین، باعث تولد فرزندی معلول شود. در ادامه به بیان عوارض و خطرات قرص  های سقط جنین پرداخته شده است:

  • خونریزی

بروز خونریزی بعد از مصرف قرص  های سقط طبیعی است، اما اگر میزان خونریزی شدید باشد و با گذشت 1 تا 2 ساعت پد پر شود، باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا خونریزی شدید می  تواند باعث احساس ضعف، سرگیجه و خستگی شود.

  • عفونت

درد شکم، تب و افزایش خونریزی نشان دهندة عفونت و التهاب رحم است. استفاده از قرص   سقط جنین باعث باز شدن دهانه رحم می  شود و احتمال ابتلا به عفونت   را افزایش می  دهد. لازم است تا 3 هفته بعد از مصرف این دارو از شنا، گذاشتن اشیایی همچون تامپون در واژن، رابطه جنسی بدون کاندوم و فعالیت بدنی زیاد پرهیز شود، تا مانع از بروز عفونت و خونریزی شود.

قرص سقط جنین

  • تب و لرز

استفاده از قرص سقط باعث ایجاد تب کوتاه می  شود، اما اگر تب با مصرف دارو کاهش پیدا نکند و بیش از 24 ساعت طول بکشد، نشان دهندة وجود عفونت است و باید جهت درمان به پزشک مراجعه کرده و آنتی بیوتیک مصرف کند.

  • سقط ناقص

استفاده از قرص سقط در بعضی از زنان باعث سقط ناقص جنین می  شود و فرد باید از روش دیگری همچون کورتاژ برای سقط کامل استفاده کند که این مسائل باعث ایجاد عفونت، خونریزی  های شدید، آسیب دیدن رحم و دهانه آن می شود.

  • درد شکم و لگن

احساس درد شدید در شکم و لگن ممکن است نشان دهنده وجود عفونت باشد.

  • ساکشن و کورتاژ

گاهی ممکن است با مصرف این داروها، جنین به طور کامل سقط نشود و تکه  ای از جفت در رحم باقی بماند، در این مواقع باید تکه  های باقی  مانده با ساکشن و یا کورتاژ خارج شوند تا مانع از بروز عفونت شوند.

  • مرگ

مصرف قرص سقط در برخی مواقع بسیار خطرناک است و موجب بروز عفونت، خونریزی شدید، بیهوشی، حاملگی خارج رحمی و آمبولی و در نهایت مرگ مادر می  شود.

  • سرطان

سقط جنین با دارو، باعث افزایش احتمال بروز سرطان می  شود. در واقع تغییرات غیرطبیعی هورمونی و تخریب  های درمان نشده دهانه رحم، دلیل این امر است. برای مثال، سقط جنین عمدی، موجب افزایش دو برابری احتمال ابتلا به سرطان پستان می شود. علاوه بر این، احتمال بروز سرطان دهانه رحم، تخمدان و کبد نیز در زنانی که سقط عمدی داشته  اند، بیشتر از سایرین است.

  • جفت سرراهی

سقط جنین عمدی، باعث افزایش احتمال خطر جفت سرراهی در بارداری  های بعدی و تهدید زندگی مادر می  شود.

  • آسیب دیدن رحم

سقط جنین در 2-3 درصد زنان، باعث آسیب دیدن رحم و سوراخ شدن آن می  شود که می  تواند برای بارداری  های بعدی مشکل  آفرین باشد.

  • پارگی دهانه رحم

پارگی  های صورت گرفته در هنگام سقط جنین در صورت عدم درمان، باعث تخریب سیستم باروری، شل شدن دهانه رحم، زایمان زودرس و عوارض زایمان می شود.

  • تشکیل غیرطبیعی جفت

سقط جنین باعث تخریب رحم و تشکیل غیرطبیعی جفت می  شود که ممکن است باعث مرگ جنین قبل از زایمان شود و یا به دلیل وضعیت بد جفت، مادر در طی زایمان خونریزی زیادی داشته باشد.

  • نوزادان معلول در بارداری  های بعدی

همانطور که ذکر شد، سقط جنین باعث آسیب دیدن رحم، دهانه رحم و تشکیل غیرطبیعی جفت در بارداری  های بعدی می  شود، این مسائل باعث ایجاد ناهنجاری در جنین و تولد نوزاد معلول می  شود.

  • حاملگی خارج رحم

سقط جنین باعث افزایش احتمال بروز حاملگی  های خارج رحمی می  شود. این نوع بارداری برای زنان خطرناک است و ممکن است باعث نازایی و مرگ وی شود.

  • بیماری  های التهابی لگن

ابتلا به عفونت کلامیدیا در زمان سقط جنین، در 23 درصد زنان، باعث بروز بیماری  های التهابی لگن می  شود که باعث افزایش خطر حاملگی خارج رحمی و کاهش باروری می  شود.

  • اندومتریوز

سقط جنین باعث می  شود که بافت رحم در جایی خارج از آن رشد کند و سبب بروز آندومتریوز شود.

  • سندرم آشرمن

سندرم آشرمن یا چسبندگی داخل رحمی به دلیل دیلاتاسیون، کورتاژ یا عفونت در زمان سقط جنین ایجاد می شود. در این وضعیت داخل رحم زخم تشکیل می شود، که مانع از بارداری شده و باعث بروز سقط متعدد می  شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید