سندرم تک فرزندی چیست؟

0
1,555
سندرم تک فرزندی

سندرم تک فرزندی

زندگی مدرن در کنار پیشرفت ها و آسایشی که برایمان فراهم کرده، دردسرهایی هم به همراه داشته. زندگی های پر مشغله، زمان های کاری طولانی تر، و خستگی بیش از حد افراد را از تمرکز بر روی زندگی های شخصی شان دور کرده.

بسیاری تشکیل خانواده را بیهوده می دانند. برخی هم خانواده های کم جمعیت را ترجیح می دهند. به همین جهت بیشتر خانواده ها، تبدیل به خانواده های هسته ای با یک فرزند شده اند در اینجا با سندرم تک فرزندی آشنا می شویم.

با افزایش تعداد تک فرزندها، آشنایی با سندرم تک فرزندی پدیده ای است که بسیاری می بایست با آن آشنا باشند. گرچه بسیاری بر این باورند که این امر باوری دروغ است.

سندرم تک فرزندی

این مساله در اواخر صده 1800 و با بررسی برخی روانشناسان مطرح شد. با مطالعات انجام شده، این نتیجه گیری حاصل شد که تک فرزندان از بسیاری جهات با مشکلاتی روبرو هستند.

باور بر این است که کودکانی که خواهر یا برادر ندارند دارای برخی خصوصیات ناپسند و نا مطلوب هستند. از جمله این خصوصیات نا مطلوب به عدم تمایل به تقسیم کردن شادی و لذت، تقسیم وسایل، خود محور بودن، لوس بودن، عدم سازش اجتماعی، عدم تمایل به مشارکت در فعالیت های عمومی باید اشاره کرد.

البته ثابت شده که این باورها نادرستند. شاید در زمانی که این تحقیق انجام گرفته و با توجه به شرایط و جامعه آماری استفاده شده تا حدی درست بود، اما امروزه محققان این نظریه را کاملا رد می کنند. این امر در زندگی بسیاری تاثیر داشته تا حدی که برخی والدین تنها برای اجتناب از این سندرم به فکر بچه دوم می افتند.

به گفته روانشناسان و محققان، با در پیش گرفتن یک رویه تربیتی صحیح می توان از ایجاد بسیاری از این رفتارها در تک فرزندان جلوگیری کرد.

والدین می بایست نگرانی و دلشوره خود را کنترل کرده و در هر کار جزئی از فرزند مراقبت نکنند. باید این فرصت ایجاد شود تا بچه خودش جهان اطرافش را کشف کند و بتواند با بسیاری از دشواری ها روبرو شود.

سندرم تک فرزندی

والدین می بایست در خصوص انتظاراتشان از کودک بسیار با دقت عمل کنند و اقدام به عملی غیر منطقی نکنند. باید به فرزند اجازه تصمیم گیری داده شود. باید به امکاناتی که در اختیار فرزند قرار می گیرد بسیار دقت شود.

وجود چنین سندرمی افسانه ای بیش نیست، اما نباید نقش تربیت اشتباه را که منجر به برخی خصوصیات نادرست می شود نادیده گرفت. با در پیش گرفتن یک سیستم تربیتی مناسب می توان از بسیاری اتفاقات ناخوشایند در آینده جلوگیری کرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید