تکنیک های تقویت اعتماد به نفس

0
644
226837.jpeg alt_text
226837.jpeg caption

باور داشتن به خود یک نگرش، یک تصمیم و یک رفتار است که شما در طول زمان آن را ساختید. اگر شما والدین مثبت و همراهی داشته باشید، قطعا اعتماد به نفس بیشتري خواهید داشت اما واقعیت این است که اکثر ما، والدینی داشتیم که باور و نگرش منفی رو به ما انتقال داده و اینکه امروز ما بخواهیم به صورت مداوم به سرزنش آن ها به دلیل اعتماد به نفس پایین خود بپردازیم، هیچ مشکلی حل نخواهد شد. پس مسئولیت باورها و رفتار خود را بپذیرید و به خودتان ایمان بیاورید آن چیزي رو که در ذهنتون برنامه ریزي می کنید باتلاش میتوانید به دست آورید چراکه واقعا توانایی انجام آن را دارید.

  • از خودگویی ها و تصویر سازي مثبت استفاده کنید

به خودتان بگویید که من می توانم و قطعا این کار را انجام خواهم داد. پژوهش ها نشان داده اند که مغز انسان طوري طراحی شده است که که با تصویر سازي و خودگویی هاي مثبت، آموزش، یادگیري و تمرین قادر به انجام دادن تقریبا هر کاري می باشد. زمانی که به خودتان می گویید من می توانم و قطعا این کار را انجام خواهم داد، به دنبال راههایی براي محقق کردن اهدافتان خواهید بود و در مسیر تلاش قرار می گیرید و اگر به خودتان بگویید که این کار از من بر نمی آید و نمی توانم به طور نا خودآگاه دنبال راه حل براي دستابی به اهدافتان نخواهید بود نقش باور و رفتار دوسویه است.

  • عبارت نمی توانم را ترك کنید

اعتماد به نفس

عبارت (نمیتوانم) و (کاش می توانستم ) به شما آسیب میزند، امید و شجاعت را در شما از بین میبرد و شما را از لحاظ جسمی و روحی ضعیف می کند. به یاد بیاورید زمانی که کودك بودید جسارت کارهاي زیادي را داشتید، تصور می کردید از هر ارتفاعی می توانید بالا روید و هیچ چیزي مانع شما نیست. اما به مرور بر اثر انتقاد و جملات تخریبی اطرافیان، حس شکست ناپذیري در شما تضعیف شده و شما میتوانید دوباره به آن ایمان به خود بازگردید به شرط اینکه عبارت (نمیتوانم) را ترك کرده و با عبارت (می توانم) آن را جایگزین کنید.

  • نظر دیگران را در مورد خودتان نادیده بگیرید

اعتماد به نفس

پیشنهاد مطالعه: خصوصیت افراد با عزت نفس پایین

اگر نظر و عقیده دیگران درباره ما و اهدافمان مهم بود، بسیاري از ما هیچ وقت به آنچه که میخواستیم نمی رسیدیم. به جاي اینکه انرژي و وقتتون رو صرف این کنید که دیگران در مورد شما چه فکري دارند، به دنبال اهداف و خواسته هاي خودتان باشید. واقعیت این است که دیگران به دلیل مشغله هاي زندگی، وقتی ندارند که در مورد شما فکر کنند و اگر هم فکر بکنند در این فکر هستند که شما درمورد آن ها چه فکري دارید.

  • نکات قوت و موفقیت هاي گذشته رو براي خودتان یادآوري کنید

اعتماد به نفس

به دلیل اینکه انتقاد و شکایت و بازخوردهاي منفی ازسمت والدین، مدیران و معلمان بسیار شایع می باشد، اکثر افراد شکست ها و نکات منفی رو بیشتر به یاد می آورند. به یاد بیاورید زمانی که کودك بودید و با آرامش بازي می کردید، والدین رهایتان می کردند و زمانی که مشکلی پیش می آمد و سر و صدا میکردید، دعوایتان می کردند. در واقع در زمان شکست نسبت به زمان هاي موفقیت، احساسات بیشتري نشان می دادند. مغز ما طوري طراحی شده که خاطراتی که احساسات قوي تري به همراه دارد را بیشتر به یاد می آورد. بنابراین سعی کنید روي موفقیت ها و نقاط مثبتتون متمرکز بشید و حتی آن ها را جشن بگیرید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید