خصوصیت افراد با عزت نفس پایین

0
1,068
632331.jpeg alt_text
632331.jpeg caption

عزت نفس برای بقا و سلامت روانی انسان حیاتی است. عزت نفس یکی از ملزومات زندگی عاطفی است و بدون آن بسیاري از نیازهای اساسی برآورده نمی شوند. عزت نفس بعد ارزیابانه خود است و اشاره به این دارد که چگونه خود را ارزشیابی می کنیم. اگر فرد خود را خوب و قابل قبول ارزیابی نکند و بخش هایی از خود را دوست نداشته باشد-ساختار روانی او به شدت آسیب می بیند.

چنین فردي در مسایل اجتماعی-تحصیلی یا شغلی کم تر پیشرفت می کند. برقراری و حفظ روابط دو طرفه و سالم اجتماعی برای او بسیار دشوار است و تنهایی را بیش تر تجربه می کند.عزت نفس با سازگاری روانی هم رابطه دارد و افراد با عزت نفس پایین غالبا نشانه هایی از مشکلات و بیماری های روانی از جمله اضطراب و استرس را تجربه می کنند. افراد با عزت نفس پایین توانایی خود برای ابراز تمایلات جنسی- مورد احترام و توجه بودن- شنیدن انتقاد- تقاضای کمک یا حل مشکلات را سرکوب می کنند.

نشانه های شخصی که عزت نفس پایینی

شخصی که عزت نفس پایینی دارد خود را سرزنش می کند-عصبانی و نا امید می شود و ممکن است خود را در فعالیت های آرمان گرایانه غرق کند و گاه به الکل یا مواد مخدر-روابط جنسی ناسالم و حتی بزهکاری متوسل شود. عزت نفس با آسیب هاي فردي و اجتماعی فراوان همراه است. افراد داراي عزت نفس پایین خود را به درستی نمی بینند.در تصویري که آن ها از خودشان می بینند-نقاط ضعف بزرگ شده و نقاط مثبت کوچک شده است.

این گونه تصویر تحریف شده معمولا منجر به یک احساس شدید بی کفایتی در شخص می گردد چرا که او در مقایسه با اطرافیان خود را خیلی حقیر می بیند. چنین فردي دیگران را در مقایسه با خودش با دقت و درستی بیش تری می بیند چرا که می داند آن ها در کنار نقاط ضعف-نقاط قوتی هم دارند. در مقایسه با این همه آدم های بهنجار- تصویر تحریف شده فرد از خودش پر از عیب و نقص به نظر می رسد.

هر فرد یک صداي درونی منتقد دارد. ولی در افرادي که عزت نفس پایینی دارند این صدا بلندتر و خطرناك تر است. منتقد شما را به خاطر اشتباهاتتان سرزنش می کند و شما را با دیگران (موفقیت ها و توانایی های آن ها) مقایسه می کند تا نشان دهد شما چندان خوب نیستید. منتقد معیارهای غیر ممکنی را براي کامل بودن تعیین می کند و سپس با کوچکترین اشتباه شما را به باد سرزنش می گیرد.

منتقد حساب همه شکست هاي شما را دارد ولی هرگز نقاط قوت یا موفقیت های شما را به یادتان نمی آورد. منتقد به شما می گوید که چگونه باید زندگی کنید و اگر نیازهای شما باعث نقض قوانین او شود فریاد می زند که شما بد و خطا کار هستید. او به شما ناسزا می گوید زشت-تنبل و..و به شما می قبولاند که همه این ها درست است. منتقد فکر دیگران را می خواند و به شما می گوید که آن ها حوصله شما را ندارند یا از شما بدشان می آید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص روانشناس ما نوبت بگیرید.

5/5 - (11 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید