سندروم بینایی چیست؟

0
1,311
212131.jpeg alt_text
212131.jpeg caption

در زندگی کنونی اول افراد برای انجام کارهایشان مجبور هستند که ساعت ها طی روز به کامپیوتر خیره باشند. این کار باعث می شود که فشار زیادی به چشم‌ها وارد شود اختلالات چشم به علت استفاده از کامپیوتر ایجاد شده به نام سندروم بینایی کامپیوتر نامگذاری شده است. این اختلال یک مشکل خاص نیست بلکه شامل طیف وسیعی از اختلالات و ناراحتی های چشم میشود. مطالعات نشان داده است که در ۵۰ تا ۹۰ درصد افرادی که با کامپیوتر کار می کنند حداقل برخی از علائم وجود دارد.

 

چه افرادی مبتلا به سندروم بینایی می شوند؟

 افراد بزرگسال که مشغول کار هستند تنها گروه آسیب دیده نیستند بلکه  کودکانی که به تبلت ها خیره هستند یا با کامپیوتر در حین روز برای انجام تکالیف مدرسه کار می‌کنند هم ممکن است دچار این علائم بشوند به‌ خصوص اگر نور و وضعیت نشستن آنها در حد ایده آل نباشد.

 

علل ابتلا به سندروم بینایی

 

علت این اختلال شبیه به سندروم تونل کارپ دست می باشد و به علت فعالیت تکراری رخ می‌دهد که چشم‌ها یک مسیر را چند بار و چند بار طی می‌کنند مثل سندروم تونل کارپال که به علت حرکت مکرر مچ دست ایجاد میشود. در سندرم بینایی هر چقدر بیشتر حرکت چشم تکرار شود علائم بدتر می شود. هنگامی که با کامپیوتر کار می کنید چشمهای شما باید تمام مدت به صفحه کامپیوتر متمرکز شوند و تمرکز را بردارند. ممکن است هنگام مطالعه کردن شما عضلات، عقب و جلو بروند. چشم ها به اشیا متحرک در لحظه واکنش نشان می دهند تا بتوانند تصاویر را به سرعت به مغز ارسال کنند. تمام این کارها نیاز به فعالیت و تلاش مداوم عضلات چشم دارد. علائم زمانی بدتر می‌شوند که علاوه بر تکرار حرکات، کانتراست صفحه کامپیوتر نیز اضافه می شود.

 

علل پلک زدن مدام در عین کار با کامپیوتر

 

سندروم بینایی

 

مطالعات نشان داده است که هنگامی که به صفحه کامپیوتر نگاه می کنید کمتر از حالت طبیعی پلک میزنید و در نتیجه چشم دچار خشکی می شود و دید فرد به طور متناوب هنگام کارکردن تار میشود. اگر فرد قبلاً دچار اختلال چشم نیز بوده است با این سندروم علائم ممکن است بدتر شود اگر فردی قبلا از عینک استفاده میکرده و هنگام کار با کامپیوتر از عینک استفاده نکند علائم تشدید می‌شوند. کار کردن با کامپیوتر با افزایش سن سخت ترمی شود چون عدسی طبیعی چشم ها انعطاف خود را از دست می دهند و در سن بالای ۴۰ سال توانایی تمرکز به نزدیک و دور از بین می رود.

 

علائم سندروم بینایی

تاری دید، دوبینی، قرمزی و خشکی چشم ، سردرد، درد گردن یا کمر از علائم همراه می باشند.

 

روش های درمان سندرم بینایی 

 برای درمان روشهای مختلفی وجود دارد:

  • تغییر محل کار در کاهش علائم موثر است.
  •  انعکاس نور در صفحه کامپیوتر را کم کنید.
  •  بهترین محل برای صفحه کامپیوتر شما کمی پایین تر از چشم و حدود ۵۰ تا ۶۰ سانت دور از صورت می باشد. 
  • نباید مجبور شوید که گردنتان را خیلی خم کنید تا بتوانید صفحه کامپیوتر را ببینید. 
  •  حداقل هر ۲۰ دقیقه به مدت  ۲۰ ثانیه به چشم خود استراحت دهید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید