سن مناسب برای تربیت جنسی کودکان

0
7,673
172625.jpeg alt_text
172625.jpeg caption

سن مناسب برای تربیت جنسی کودکان

غریزه جنسی یکی از غرایز طبیعی انسان است که نقش مهمی در شکل گیری شخصیت او دارد. مدت های زیادی تصور می شد که کودکان احساسات جنسی ندارند، اما کودکان در ابتدا میل به لمس و اکتشاف بدن خود دارند و سپس دوست دارند بدن دیگران را ببینند و کشف کنند. در واقع، میل کودکان به دیدن بدن و آلت تناسلی یکدیگر و لمس آن، بوسیدن و دکتربازی می تواند نشان دهنده احساسات جنسی و بروز هیجاناتی در دستگاه تناسلی آن ها باشد. بنابراین لازم است در مورد مسائل جنسی با کودکان صحبت کنیم و اطلاعات درست، مفید و کافی در اختیار آن ها بگذاریم تا کودک برای یافتن پاسخ سوال های خود راه دیگری را امتحان نکند، زیرا در این صورت دیگر والدین نسبت به میزان و حجم اطلاعات کودک در زمینه مسائل جنسی آگاهی ندارند. اما باید توجه داشت که تربیت جنسی کودکان باید با برنامه ریزی و متناسب با سن کودک انجام شود، زیرا دادن هر نوع اطلاعات و آموزش شتاب زده در زمینه مسائل جنسی، می تواند به کودک آسیب زده و باعث ایجاد ناهنجاری در رشد و تربیت او شود.

 

رشد سالم تمایلات جنسی کودکان

 

کودکانی که زیر 2 سال هستند در ابتدا با دهان و مکیدن با دیگران ارتباط برقرار می کنند. این کودکان دوست دارند بدنشان نوازش شود و بعد از حمام با روغن ماساژ داده شود. توجه و پاسخ به این رفتارها باعث رشد سالم تمایلات جنسی کودکان می شود. بهتر است والدین در این سن، درباره اعضای مختلف بدن و کار آن ها برای کودک توضیح دهد، برای مثال ما با دندان ها غذا را می جویم و با چشم ها اطراف را می بینیم، و این بین به اعضای خصوصی و اندام تناسلی نیز اشاره کنند. و اگر کودکان در مورد مسائل جنسی و یا حاملگی سوال کردند والدین پاسخ های ساده به آن ها بدهند.

 

سن مناسب تربیت جنسی کودکان

هویت جنسی و درک کودک

کودکان در سن 2 تا 7 سال کم کم خود را مستقل می دانند و به تفاوت های بدن خود با والدین و دیگران توجه می کنند. کودکان در 4 تا 5 سالگی به تفاوت بین رفتارها، کارها و فعالیت های زنان و مردان توجه می کنند. تقریباً در سن 5 سالگی، هویت جنسی و درک کودک از جنسیتش شکل می گیرد. رفتار والدین با کودک، نوع اسباب بازی ها، نوع پوشش، رنگ لباس ها و … همه و همه در شکل گیری هویت جنسی کودکان دخیل است. کودکان در 6 یا 7 سالگی متوجه ثبات جنسیت خود می شوند که نوع پوشش و یا انجام کارهای جنس مخالف، باعث تغییر جنسیت آن ها نخواهد شد. کودکان در این سن تمایل زیادی دارند که بدن خود یا دیگران را وارسی کنند، اندام تناسلی خود یا دیگران را لمس کنند یا به دیگران نشان دهند. علاوه بر این، کودکان در این سن تمایل به خود تحریکی دارند و با این کار احساس آرامش و تسکین می کنند. در مورد جنسیت، روابط جنسی و تولید مثل سوال می کنند، به بدن بزرگتر ها توجه می کنند و دوست دارند به سینه های مادر خود دست بزنند. والدین در این سن باید مفهوم خصوصی بودن را به کودکان آموزش دهند و برای آن ها توالت رفتن را مثال بزنند که چون عضو خصوصی ما ممکن است دیده شود، در را می بندیم. به کودکان یادآور شویم که هر سوالی دارند باید از پدر و مادر بپرسند. تفاوت بین لمس خواسته و ناخواسته را برای کودکان بیان کنیم و به آن ها بگوییم نباید دیگران اعضای خصوصی آن ها را ببینند، و باید در برابر کارهایی که آن ها را ناراحت و آزرده می کند نه بگویند.

 

دوران نامرئی جنسی کودکان

سن 8 تا 9 سالگی، دوران نامرئی جنسی کودکان نامیده می شود. زیرا در این سن با وجود اینکه تمایلات جنسی کودکان در حال رشد است، مانند قبل، سوال در مورد مسائل جنسی برایشان جذاب نیست. در این سن ممکن است کودکان عاشق جنس مخالف خود شوند، و در خلوت به اندام تناسلی خود دست بزنند، یا در نقاشی های خود آلت تناسلی بکشند و یا از کلمات جنسی استفاده کنند. والدین بهتر است در این زمان، اطلاعات درست و مناسب به فرزندان خود بدهند تا با جنسیت خود آشنا شود. توضیح مختصری در مورد بلوغ و مسائلی که پیش خواهد آمد به کودک خود بدهند تا راه برای راهنمایی های بعدی باز باشد و در صورتی که کودکان با مسئله ای مواجه شدند با اطمینان خاطر و بدون ترس با والدین خود در میان بگذارند. زیرا تغییرات بلوغ در 8 تا 13 سالگی آغاز می شود، بنابراین شروع قاعدگی یا احتلال در خواب برای کودکان 8 ساله، ممکن است ترسناک باشد. به این ترتیب کودکان با بزرگ شدن به هویت جنسی خود و ویژگی های مورد انتظار جنسیت خود پی می برند.

 

تمایلات جنسی کودکان

کودکان در سن 9 تا 12 سالگی به سرعت رشد می کنند و با رشد آن ها تمایلات جنسی نیز در آنان رشد پیدا می کند و به ارتباط جنسی بزرگسالان، فیلم ها و مجلات سکسی علاقه نشان می دهند. بنابراین با توجه به مطالب مذکور، آموزش مسائل جنسی باید از سنین ابتدایی آغاز شود و مناسب ترین زمان برای آموزش مسائل جنسی به کودکان، زمانی است که کودکان به دلیل کنجکاوی سوال می کنند. در این هنگام باید والدین ابتدا از کودک سوال کنند که تو چه فکر می کنی؟ تا بدانند که اطلاعات کودک چه میزان است و چگونه باید متناسب با سنش به او پاسخ دهند. این نکته قابل ذکر است که آموزش مهارت «نه گفتن» مسئله ی بسیار مهمی است که باید به کودکان آموزش داده شود تا در برابر خواسته های غیرمعقول و غیرمنطقی بتوانند نه بگویند، و در معرض سوءاستفاده های جنسی قرار نگیرند.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس کودک  ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید