سینوزیست چیست و روش های پیشگیری آن

0
2,224
109320.jpeg alt_text
109320.jpeg caption

سینوزیت نوعی بیماری التهابی است که در منطقه سینوس ها اتفاق می افتد. سینوس ها زمانی که دچار گرفتگی های ناشی از عوامل مختلف و یا مایعات گردند می توانند به ایجاد عفونت ختم گردند. این عفونت ها ممکن است به دلایل ویروسی و یا میکروبی ایجاد شوند. افرادی هستند که از علائم مشقت بار سینوزیت در فصل پاییز در رنج هستند و می دانند که این شرایط با تغییرات آب و هوایی و آلرژی مرتبط است. ولی برخی افراد تمام سال دچار سینوزیت شده و برخی تنها سینوزیت در فصل زمستان را تجربه می کنند. 

انواع سینوزیت

سینوزیت با توجه به شرایط و زمان بروز به انواع مختلف تقسیم می شود:

سینوزیت حاد که معمولا با شروع یک سرماخوردگی اوج می گیرند. از زمان بروز تا درمان کامل ممکن است 2 الی 4 هفته طول بکشد.

سینوزیت مزمن ممکن است بیش از سه ماه به طول بینجامد و زندگی شخص را تحت تاثیر قرار دهد. 

عود سینوزیت که معمولا به صورت حملات سینوسی مشاهده می گردد.

علائم سینوزیت

 

سینوزیست

علائم معمول تمامی انواع سینوزیت با گرفتگی بینی، آبریزش بینی و احساس درد و تب می باشد. اما در مورد سینوزیت مزمن ممکن است شامل درد سر، درد دندان و حتی چرک گردد. 

پیشگیری

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند عفونت های سینوسی و سینوزیت در فصل پاییز را تشدید کنند:

1. هوای خشک

بسته به محیط زندگی و اقلیم، هوا ممکن است در زمستان خشک تر شده، و باعث سفتی مخاط در بینی و در نتیجه خشکی آن شود. این سختی مخاط می تواند باعث گرفتگی و ایجاد عفونت شود. می توانید با استفاده از مرطوب کننده هوای منزل و یک دوش آب گرم با این گرفتگی ها مبارزه کنید.

2. رطوبت بیشتر در محیط زندگی

در طرف دیگر، رطوبت فصل زمستان می تواند فشار هوا را تغییر داده، و همچنین می تواند باعث ایجاد سینوزیت شود. درد سینوس زمانی رخ می دهد که فشار بیشتری از هوا در حفره های سینوسی وجود داشته باشد. شما می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن برای تسکین درد استفاده کنید. همچنین می توانید با پزشک خود در مورد استفاده از داروهای پیشگیرانه ای هم چون اسپری های کورتیکواسترویید بینی صحبت کنید.

3. ملافه های زمستانی

زمستان وقت آن است که از لایه بیشتری برای پوشاندن خود استفاده کنید. تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که گردوغبار موجود در این پتوها عامل مستعد کننده قویتری برای ابتلا به سینوزیت هستند. از تمیز بودن آنها مطمئن شوید. 

4. شومینه ها، بخاری های برقی و تهویه مطبوع

در ماه های زمستان احتمال استفاده بیشتر از گرم کننده های داخلی وجود دارد. بخاری های برقی و سیستم های تهویه مطبوع می توانند هوا را خشک کنند، اگر چه شومینه ها هم بیشتر می توانند منافذ بینی را تحریک کنند. به گفته پزشکان گوش و حلق و بینی بهتر است هوای منزل را به صورت گرم و مرطوب نگه دارید.

5. تغییر در رژیم غذایی

علت بیشتر سینوزیت ها التهاب در حفره بینی است. مصرف مواد قندی، مشروبات الکلی، لبنیات پرچرب و غیره می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و آن را مستعد ابتلا به عفونت ها و التهاباتی مانند سینوزیت سازند. هم چنین از سبزیجات با برگ سبز و توت ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. می توانید در وعده های غذایی خود از سوپ و آش گرم برای تامین آب و گرمای کافی به بدن استفاده کنید. 

6. ویروس های آنفولانزا و سرما خوردگی 

ویروس های آنفولانزا و سرما خوردگی می توانند در نهایت به یک سینوزیت در فصل زمستان ختم شوند. این عوامل خارجی می توانند به غشای بینی و مخاط آن آسیب رسانده و باعث ایجاد التهاب گردند. ضخیم شدن این مخاط منجر به گرفتگی شده و می توانند عفونت سینوسی را دامن بزنند. 

درمان سینوزیت

دکونژستان ها یا ضد احتقان ها می توانند موجب کاهش تورم در بینی شده و هم چنین از فشار و گرفتگی سینوسی بکاهند. 

اسپری بینی:

اکسی متازولین oxymetazoline، فنیل افرین phenylephrine

قرص:

فنیل افرین phenylephrine، پزودوافدرین pseudoephedrine

توجه

نباید از اسپری های بینی بیش از سه روز استفاده کنید. مصرف قرص ها نباید بیش از 7 روز در ماه صورت گیرد.

داروهای آنتی هیستامینی برای آلرژی در صورتی که سینوزیت عامل آلرژی داشته باشد می توانند موثر واقع شوند. این داروها شامل سیتریزین، دیفن هیدرامین، فکسوفنادین و لوراتادین می باشد. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید