شانس بارداری با استفاده از تخمک اهدایی

0
9,418
141493.jpeg alt_text
141493.jpeg caption

هنگام تولد نوزاد دختر در هر یک از تخمدان ها میلیون ها تخمک نابالغ وجود دارد. تخمک سلول جنینی مونث بوده که اندازه‌ای در حدود یک دهم میلیمتر دارد و بزرگترین سلول در بدن می باشد. این تخمک‌ها تا زمان بلوغ بدون تغییر در تخمدانها هستند. در حوالی سن بلوغ تحت تاثیر هورمون های جنسی زنانه (استروژن و پروژسترون) هر ماه یک تخمک بالغ شده و آماده خروج از تخمدان ها می باشند که به این فرآیند تخمک‌گذاری گفته می‌شود. از نظر زمانی تخمک گذاری در اواسط سیکل تخمدانی، به طور متوسط حدود ۵ الی ۷ روز پس از اتمام قاعدگی، اتفاق می‌افتد. معمولاً در نزدیکی تخمک گذاری میزان درجه حرارت بدن در حد نیم الی یک درجه افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند سبب احساس گرگرفتگی شود. ترشحات واژینال سفید، کشدار و بدون بو در این زمان ایجاد می شود. درصد کمی از خانم ها قبل از تخمک گذاری دچار دردهای خفیف رحمی و حساسیت پستانها نیز می شوند.

تخمک آزاد شده چند ساعت زنده می ماند؟

تخمک آزاد شده حدود ۲۴ ساعت در محیط رحم زنده می ماند و در صورتی که در این مدت اسپرم وجود داشته باشد با اسپرم ترکیب شده و لقاح صورت میگیرد و این به معنای شروع بارداری می باشد. به طور طبیعی تعداد تخمک های موجود در تخمدان هر زن بسیار بیشتر از تعداد تخمک هایی است که در سن باروری او در هر ماه از تخمدان آزاد می شود.

ذخیره تخمدانی چیست؟

به تعداد تخمک هایی که در تخمدان هر زن وجود دارد ذخیره تخمدانی گفته می‌شود و هر چقدر که این ذخیره بیشتر باشد شانس زن برای بارداری بیشتر می شود و هر چقدر که این میزان کمتر باشد شانس باروری او در هر سیکل تخمدانی کمتر می شود.
شواهد نشان داده است که یکی از فاکتورهایی که موجب ناباروری می شود پایین بودن ذخایر تخمدانی در خانم ها می باشد که لازم است مورد بررسی قرار بگیرد. با افزایش سن میزان این ذخیره کاهش پیدا می کند و بیماری‌های مزمن جسمانی و مسائل روحی بر تعداد و کیفیت تخمک های یک خانم تاثیر سو دارد. با استفاده از داروهای محرک تخمک گذاری می توان تا حدی به بارداری این افراد کمک کرد، اما گاهی اوقات با دارو فرد باردار نمیشود و لازم هست که با استفاده از روشهایی همچون تخمک اهدایی باردارشود.
در این روش لازم است فرد اهدا کننده تخمک مصرف کلیه داروهای هورمونی را متوقف کند و سپس برای او داروهای محرک تخمک گذاری به صورت زیر جلدی تزریق می شود. برخی افراد به دنبال این داروها و تحریک بیش از حد تخمدان، دچار کم کبودی محل تزریق، گر گرفتگی و تغییر خلق می شوند و گاهی اوقات شدت این عوارض در حدی بوده که فرد اهدا کننده را نیازمند بستری در بیمارستان می کند.

موفقیت و شانس بارداری با استفاده از تخمک اهدایی

موفقیت و شانس بارداری با استفاده از تخمک اهدایی، نیازمند وجود شرایط خاص در فرد اهدا کننده می باشد. فرد اهدا کننده باید زیر ۳۵ سال باشد و همچنین لازم است قبل از اهدای تخمک از نظر بیماری هایی همچون هپاتیت C و ایدز مورد بررسی قرار بگیرد. در این روش تخمک، به صورت آسپیراسیون از تخمدان از طریق واژن استخراج شده و این عمل حدود ۲۵ الی ۴۰ دقیقه زمان می برد و پس از آن ممکن است فرد اهدا کننده مختصر درد داشته باشد. پس از استخراج تخمک در محیط آزمایشگاه به صورت مصنوعی با اسپرم لقاح داده می‌شود و سلول تخم توسط روش‌هایی همچون IVF در رحم فرد گیرنده تخمک کاشته میشود. پس از لانه گزینی سلول تخم، جنین تا پایان بارداری در رحم فرد گیرنده تخمک به حیات خود ادامه می دهد. بر اساس شواهد بالینی میزان موفقیت این روش بالا بوده و زوج هایی که به علت کمبود ذخیره تخمدانی دچار ناباروری هستند می توانند از این روش استفاده کنند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید