شایعترین علل شقاق

0
1,076
18544.jpeg alt_text
18544.jpeg caption

شقاق ناحیه آنال (معقد) یکی از شایعترین مشکلات سیستم گوارشی تحتانی هست که در نتیجه خشکی بیش از حد و ایجاد ترک های پوست در انتهایی ترین قسمت سیستم گوارش می باشد. شقاق مربوط به دوره خاصی از زندگی نیست و تمامی افراد حتی شیرخواران، می توانند به آن مبتلا بشوند.

شیوع آن در مردان و زنان

شیوع آن در مردان و زنان نیز یکسان می باشد. در بررسی علت بیماری، نقش عوامل محیطی و تغذیه در ایجاد این اختلال، بسیار بارز می باشد.

شایعترین علل شقاق

شایعترین و مهمترین علت ایجاد این بیماری، یبوست های طولانی مدت می باشد. در یبوست به دنبال کاهش حرکات روده، مواد دفعی مدت زمان بیشتری در روده ها باقی می مانند و آب اضافی آن، مجدد از دیواره روده باز جذب می گردد. و مدفوع خشک و سفت می شود و هنگام خروج از معقد سبب ایجادشقاق شده و درد زیادی هنگام دفع دارند. کودکان بیشتر به این علت دچار شقاق میشوند و این درد هنگام دفع مانع از تمایل آنها برای مدفوع کردن شده و این خود سبب افزایش یبوست و کاهش تخلیه روده می شود. برخی افراد هم به علت باریک بودن معقدبه طور مادرزادی، فشار زیادی به این ناحیه وارد شده و زمینه ساز شقاق می شود.  زنانی که زایمان طبیعی سخت دارند می توانند در اثر فشار زیاد، دچار فیشر معقد بشوند. رابطه جنسی معقدی نیز یکی از علل ایجاد آن می باشد. یکی دیگر از علت ها، ابتلا به عفونت های انگلی روده ای همچون اکسیور (کرمک) می باشد‌این بیماری بیشتر در کودکان دیده می شود و با خارش شدید معقد همراه هست و به دنبال خارش خراش و شقاق معقد ایجاد میشود. شسشوی مداوم معقد با شوینده های قلیایی سبب خشکی این ناحیه شده و یکی دیگر از علل شقاق می باشد. افرادی که بیماری التهابی روده نظیر کرون و یا بدخیمی گوارشی دارند نیز میتوانند شقاق داشته باشند. 

اصلی ترین علامت شقاق

اصلی ترین علامت این افراد، درد شدید هنگام دفع مدفوع هست و میتواند همراه آن مختصر خون هم دفع کند. این بیماری در تشخیص افتراقی همورویید قرار گرفته و تفاوت آن این هست که در همورویید دفع مدفوع بدون در و همراه خونریزی هست‌.

 درمان شقاق

مهمترین اقدام در درمان این بیماران، رفع یبوست و کمک به بهبود کار کرد دستگاه گوارش هست و توصیه میشود این افراد از رژیم های غذایی پر فیبر استفاده کنند. استفاده از پماد های بی حسی موضعی نظیر لیدوکایین به کاهش درد هنگام دفع کمک میکند. در موارد شدید تزریق بوتاکس برای شل شدن عضلات معقد و حتی جراحی توصیه میشود. همچنین توصیه میشود این افراد در لگن آب ولرم بنشینند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید