شایع ترین انواع سرطان های زنان

0
671
566975.jpeg alt_text
566975.jpeg caption

ابتلا به سرطان یکی از واژه هایی است که می تواند هر فردی را دچار ترس و واهمه کند. خصوصا اگر میزان ابتلای به آن در یکی از دو جنس بیشتر باشد. اما مسلما شناخت علائم و نشانه های مربوط به سرطان می تواند از گسترش هر چه بیشتر بیماری پیشگیری نموده و فرآیند درمان را در مراحل مقدماتی تری آغاز نماید. 

سرطان های مخصوص زنان 

می توان گفت برخی از سرطان های مخصوص زنان بیشتر متوجه دستگاه تناسلی و باروری یک فرد می گردد. انواع سرطان های مخصوص زنان عبارتند از:

سرطان دهانه رحم

در میان شایع ترین انواع سرطان های زنان، سرطان رحم جزو مواردی است که می تواند به کمک غربالگری های منظم به سرعت تشخیص داده شود. معاینات لگن و تست پاپ اسمیر یکی از موثر ترین روش های تشخیصی برای این سرطان زنان می باشد. علت ایجاد کننده این سرطان معمولا ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV می باشد که از طریق رابطه جنسی ناسالم بین افراد منتشر می گردد. معمولا بعد از ابتلای شخص به این ویروس، دوران نهفتگی یا بدون علامت سپری شده و بعد ازگذشت چندین سال ممکن است سرطان رحم تشخیص داده شود. 

البته برخی از علائم حاکی از ابتلای به ویورس پاپیلوما می باشند که بهتر است نادیده گرفته نشوند مانند: 

خونریزی های غیر طبیعی در فاصله زمانی بین عادات ماهیانه

خونریزی یا درد در هنگام رابطه جنسی

خونریزی های بیش از حد عادات ماهیانه

طولانی شدن دوره عادت ماهیانه

سرطان تخمدان

دومین سرطان شایع در میان زنان، سرطان تخمدان می باشد که افزایش سن می تواند احتمال ابتلای به آن را دو چندان نماید. از طرفی بارداری می توان از میزان خطر ابتلا به سرطان تخمدان بکاهد. سونوگرافی واژینال یکی از روش های تشخیصی موثر برای این سرطان می باشد. اگر افراد سابقه خانوادگی ابتلای به آن را داشته باشند پزشکان متخصص زنان و زایمان به آنان توصیه خواهند کرد که تحت غربالگری های منظم قرار بگیرند. برخی از علائم ابتلای به آن عبارتند از:

درد در هنگام رابطه جنسی

درد شدید در هنگام قاعدگی

تکرر ادرار

احساس درد در هنگام معاینات لگنی

سرطان سینه 

یکی دیگر از انواع سرطان زنان، سرطان پستان می باشد که میزان شیوع و سن ابتلا به آن در ایران نسبت سایر کشورهای جهان پایین بوده و بسیار نگران کننده می باشد. بنابراین شایع ترین سرطان در زنان ایران، سرطان پستان است. البته باید خاطر نشان کرد که سرطان پستان در میان مردان نیز با شیوع نسبتا کمتری وجود دارد و نباید این بیماری را تنها مخصوص به زنان دانست. برخی از علائم هشدار دهنده ابتلا به سرطان پستان که می تواند در زنان و مردان اتفاق بیفتد عبارتند از:

وجود توده های سفت در مجاری پستانی و سایر مناطق آن

وجود توده های قابل لمس در زیر بغل 

تغییرات ظاهری در نمای سینه ها مانند تو رفتگی ها و برجستگی ها

ترشحات آبکی و خونی پستان ها

سرطان تیروئید

تیروئید غده ای با ترشح هورمون های درون ریز نیز می تواند درگیر به ابتلا رشد بیش از حد سلول های خود گردد. با این که سرطان تیروئید در مردان نیز ممکن است رخ دهد ولی احتمال ابتلای به آن در زنان بسیار بیشتر است. علل بسیاری برای ابتلای به آن وجود دارد از افزایش سن، قرار گیری در معرض تشعشعات و سابقه خانوادگی همگی می توانند زنگ خطری برای ابتلای به آن باشند. از جمله مهم ترین علائم مربوط به سرطان تیروئید:

لمس ندول یا گره ها در محل غده تیروئید در جلوی گلو

تغییرات تدریجی در صدا 

مشکلات بلع

در نهایت باید گفت وجود هر گونه علائم و نشانه های غیر طبیعی در خود را جدی بگیرید. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید